اینفلوئنسر کیست ؟

اینفلوئنسر کیست یا اینفلوئنسر به چه معناست ؟ جالب است بدانید که این کلمه در واقع از فعل Influence به معنای تاثیر گذاشتن به وجود آمده‌است. Influencer فردی است که به دلایل مختلفی می‌تواند تاثیر زیادی بر افراد جامعه داشته باشد. این دلایل ممکن است دانش، موقعیت خاص، اقتدار یا ارتباط موثر با مخاطبان باشد. چنین افرادی صرفا یک ابزار برای بازاریابی محسوب نمی‌شوند. بلکه روابط اجتماعی موثر آن‌ها با مخاطبین، برندها را به فکر همکاری با آن‌ها می‌اندازد.

اینفلوئنسر کیست و انواع اینفلوئنسرها

این افراد معمولا در مورد یک موضوع خاص شهرت دارند و در همان حوزه نیز به تبلیغ می‌پردازند. وقتی از این کلمه استفاده می‌کنیم، بیشتر منظور به فردی است که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد. این فرد می‌تواند باعث ترغیب مخاطبین در خرید از یک محصول یا خدماتی خاص شود. گاهی اوقات کلماتی مانند شاخ مجازی را هم می‌شنویم. چنین کلمه‌ای، همان اصطلاح Influencer را تداعی می‌کند. در این بین اصطلاح اینستافیمس (instafamous) نیز کاربرد دارد و برای افراد تاثیرگذار در اینستاگرام به کار می‌رود.

کاری که یک اینفلوئنسر انجام می‌دهد

این افراد معمولا تخصص خاصی در یک مورد دارند و با توجه به محبوبیت و یا کیفیت کارشان، افراد زیادی را جذب کرده‌اند. اینفلونسرها در پلتفرم‌های مختلفی مانند اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک و … فعالیت می‌کنند. طبق آمارهای جهانی استفاده از شبکه‌های اجتماعی روز به روز در حال افزایش است. گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۷ حدودا ۳ میلیارد نفر در جهان از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کرده‌اند. بنابراین، فضای مجازی محیط مناسبی برای این فعالیت‌ها به حساب می‌آید.
از آنجایی که اینفلوئنسرها ارتباط موثر و خوبی با مخاطبین خود دارند و طبیعتا تاثیرگذاری بر افراد جامعه را به خوبی می‌دانند، برندها را به سمت خود جذب می‌کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ حدودا ۱۰ سال پیش در سرویس یوتیوب به وجود آمد. افرادی که در این سرویس فعالیت داشتند، توجه زیاد مخاطبین را جذب کردند. انتشار پشت سر هم ویدیوهای یوتیوب باعث شد که فعالیت این افراد جدی‌تر شود. بنابراین شرکت‌ها و برندها به فکر همکاری با آن‌ها افتادند.

انواع اینفلوئنسر

اینفلوئنسرها در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. در ادامه به اختصار آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

سلبریتی‌ها

در ابتدا سلبریتی‌ها بودند که داستان مارکتینگ را شروع کردند. مشاغل مختلف تاثیرگذاری آن‌ها را بر افراد جامعه دیدند و شروع به تبلیغ کردند. تولیدکنندگان دیده بودند که تبلیغ محصولات توسط این افراد، فروش را به طور زیادی افزایش می‌دهد. بنابراین برترین برندها شروع به تبلیغات با استفاده از سلبریتی‌ها کردند. البته تولیدکنندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که محصولشان با فرد تبلیغ‌کننده مناسبتی داشته باشد. به طور مثال اگر یک فرد مدل از یک برند خاص وسایل خانگی حمایت کند، ممکن است تاثیر زیادی نداشته باشد. با این حال تبلیغ یک کرم مراقبت پوست می‌تواند روی مخاطبین تاثیرگذار باشد. برای مثال یکی از تاثیر گذارترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام کریستین رونالدو می باشد.

کارشناسان صنعت و رهبران متفکر

این افراد به دلیل صلاحیت، تجربه و موقعیت خوب اجتماعی مورد احترام و اعتماد مردم هستند. این افراد می‌توانند روزنامه‌نگاران، افراد دانشگاهی، کارشناسان صنعت و مشاوران حرفه‌ای باشند.

وبلاگ‌نویس و سازنده محتوا

اگر بتوانید وبلاگ‌نویسان را متقاعد کنید که در مورد محصول شما اظهارنظر مثبت کنند، مخاطبین آن‌ها را به سمت محصولتان می‌کشانید. این وبلاگ‌ها ممکن است در حوزه‌هایی مانند توسعه شخصی، امور مالی، فرزندآوری، موسیقی و … فعالیت کنند. یکی از افراد مشهور در این حوزه jamie oliver می باشد که یک فرد بسیار تاثیرگذار در حوزه آشپزیست.

میکرواینفلوئنسرها

این‌ها همان افراد عادی جامعه هستند که در میان مردم شناخته‌تر شده‌اند. دلیل آن هم ممکن است داشتن اطلاعات در خصوص برخی موضوعات باشد. در این مورد، ارتباط فرد با مخاطبین خود بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های میکرواینفلوئنسرها این است که زیر بار هر نوع محصولی نمی‌روند. آن‌ها معمولا در مورد شرکت و محصول مطمئن می‌شوند و سپس تبلیغ را انجام می‌دهند. زیرا ارتباط با مخاطبین را مهم‌تر می‌دانند. حتی برخی هزینه‌ای در قبال تبلیغات دریافت نمی‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

همانطور که اشاره شد، اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) یکی از شیوه‌های بازاریابی می‌باشد که سالیان سال است مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از افراد شناخته‌شده برای تبلیغ یک محصول، خدمات و … استفاده می‌شود. اینفلوئنسر مارکتینگ با بازاریابی محتوا (بازاریابی شبکه‌های اجتماعی) تفاوت دارد. در مورد اول شرکت‌ها یا برندها از یک فرد برای تبلیغ محصول خود استفاده می‌کنند. در صورتی که در بازاریابی محتوا، خود شرکت اقدام به تبلیغ محصول در پلتفرم‌های اجتماعی می‌کند. در واقع Influencer Marketing، راهی برای آشنایی افراد بیشتر و جذب مشتری برای محصول موردنظر است.

اینفلوئنسرهای اینستاگرام به چه کاری می پردازند ؟

اینفلوئنسرهای اینستاگرام ریوند

این افراد تاثیرگذار مبلغی از یک شرکت یا برند دریافت می‌کنند و محصول را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغ می‌کنند. این نوع بازاریابی در پلتفرم‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی بسیار پررنگ است. مزیت این نوع بازاریابی، پاسخ‌دهی سریع و کارآمد آن است که در مقایسه با سایر روش‌های سنتی بهتر عمل می‌کند. این تبلیغات می‌تواند در سطح جهانی باشد و پیام فرد تاثیرگذار، میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد در رده سنی ۱۸ تا ۳۴ سال، پیشنهاد تبلیغاتی یک اینفلوئنسر را بهتر می‌پذیرند.
در واقع بسیاری از این افراد مهم توسط توصیه‌های دهان به دهان معرفی می‌شوند. افراد با توجه به اعتمادی که به هم دارند، این تبلیغات را جدی می‌گیرند. یک فرد تاثیرگذار به چند روش این تبلیغات را انجام می‌دهد. ممکن است از آن محصول استفاده کند و در عین حال با یک ویدیو یا عکس، آن را به اشتراک بگذارد. همینطور می‌تواند آن را به عنوان یکی از محصولات روتین زندگی خود معرفی کند و اظهار رضایت زیادی کند. این روش‌ها با توجه به روند کاری هر فرد یا سلیقه مخاطبان متفاوت است.

درآمد اینفلوئنسرها چقدر است؟

هر اینفلوئنسر با توجه به عوامل مختلفی یک هزینه خاص دریافت می‌کند. ممکن است محصول را فقط در یکی از شبکه‌های اجتماعی یا در هر چند مورد معرفی کند. بسته به تعداد فالوورها و مخاطبین، این هزینه بیشتر هم می‌شود. یک اینفلوئنسر خارجی از چند صد دلار تا چندین میلیون دلار برای یک تبلیغ دریافت می‌کند. هر چه فرد مشهورتر باشد، هزینه دریافتی او بیشتر می‌شود. به طور مثال یک سوپر مدل خیلی بیشتر از یک بازیگر درجه ۲ هزینه دریافت می‌کند. اما با توجه به اهمیت این بازاریابی‌ها، این هزینه به سود شرکت خواهد بود و فروش بسیار زیاد خواهد شد.

چگونه اینفلوئنسر شویم ؟

می‌توان با ساخت یک پیج در شبکه‌های اجتماعی و جذب مخاطبان بسیار، تبدیل به یک فرد تاثیرگذار شد. البته در این راه باید به موارد مهمی مانند اطلاعات کافی در خصوص موضوع موردنظر، ساخت محتوای به روز، فعالیت دائم، صداقت در کار، صبر و پایداری، تولید محتوای جذاب و مفید و … توجه کنیم. پس هر فرد نمی‌تواند به راحتی اینفلوئنسر اینستاگرام شود.

تبلیغات با اینفلوئنسرها

دانستید که بهترین راه، پرداخت پول به اینفلوئنسرها است. مخاطبین عاشق محصولاتی که اینفلوئنسرها استفاده می‌کنند یا به صورت غیرمستقیم تبلیغ می‌کنند، می‌شوند. حتی برخی از آن‌ها تمایل دارند که همان رنگ، طرح و مدل را استفاده کنند. معمولا لوازم آرایشی که یک بلاگر یا مدل تبلیغ می‌کند بسیار پرفروش خواهد بود. پس نکته مهم این است که چه محصولی توسط چه فردی تبلیغ شود تا بیشترین بازدهی را داشته باشد. البته برخی از افراد مشهور به دلیل علاقه‌ای که به یک برند خاص دارند، حمایت خود را در خصوص آن شرکت اعلام می‌کنند. ممکن است حتی هزینه‌ای دریافت نکنند یا این هزینه را کمتر کنند.
در این مقاله با معنی اینفلوئنسر و مارکتینگ آشنا شدید. تاثیری که این افراد در جامعه دارند، ممکن است باعث سودهای کلان در یک شرکت خاص بشود. می‌توانید با استفاده از سناریویی دقیق، دیسیپلین، نظم روزانه، محتوای مناسب و شکیبایی، یک اینفلوئنسر ایرانی در اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری بشوید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید