کپشن اینستاگرام : نکات مهم در رابطه با این موضوع

کپشن اینستاگرام نکته بسیار مهمی در تولید محتوا است. امروزه دنیای شبکه‌های اجتماعی گسترده و گسترده‌تر می‌شود. در این دنیای بی‌نهایت اطلاعات و تصاویر و ویدیوها، موارد مهمی وجود دارند که باید رعایت شوند. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا برخی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام اینقدر رشد می‌کنند و فالوورهای زیادی دارند و برخی دیگر هیچ پیشرفتی نمی‌کنند؟ این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.
یکی از دلایل مهم آن، کپشن‌های پست در اینستاگرام است. کپشن همان متن برای زیر عکس اینستاگرام است و اهمیت زیادی هم دارد. این متن می‌تواند دارای موارد مختلفی مانند کاراکترها، حروف، ایموجی و … باشد. با من در ریوند همراه باشید تا نکات مهم این موضوع را بهتر بشناسید و با نحوه نوشتن متن فارسی در اینستاگرام آشنا شوید.

کپشن اینستاگرام rivand

نکات مهم در رابطه با نوشتن کپشن اینستاگرام

۱- داشتن داستان مناسب برای نوشتن کپشن در اینستاگرام

قبل از انجام هر کاری باید بدانید که قصد دارید برای پست خود چه داستانی داشته باشید؟ باید از یک استراتژی خاص پیروی کنید و یکپارچگی را در پست‌های خود حفظ نمایید. کپشن خود را در رابطه با فعالیت خود در اینستاگرام انتخاب کنید. اگر هم این موضوع به فعالیت کلی شما ارتباطی ندارد، سعی کنید آن را به نحوی به حوزه کاری خود ربط دهید.
به طور مثال فعالیت شما در مورد پخت غذا، کیک و انواع دسرها است. در این صورت می‌توانید در مورد روش‌هایی برای درست کردن غذاهای رژیمی هم پست بگذارید و کپشن مرتبط با آن را بنویسید. سعی کنید در نوشتن کپشن لحن و سبک همیشگی خود را داشته باشید تا مخاطب به شما انس بگیرد و هم‌ذات‌پنداری کند. مانند کپشن در پست زیر که در مورد ناهار زیبای رژیمی خانم نرگس دهقانی است.

۲- کپشن اینستاگرام باید مختصر و مفید باشد

این موضوع را در نظر داشته باشید که نوشتن کپشن‌های طولانی حوصله مخاطب را سر می‌برد. افراد به تصاویر بیشتر از متن‌ها می‌پردازند و به دنبال جذابیت بصری هستند. می‌توانید تا بیش از ۲۰۰۰ کاراکتر در کپشن خود بنویسید. اما توجه داشته باشید که کپشن‌های بسیار طولانی اصلا جذاب نیستند.
در ضمن مخاطب باید گزینه more را بزند تا بقیه متن را بخواند. پس بهتر است یک کپشن با طول متوسط انتخاب کنید. اگر لازم است کپشن شما طولانی باشد، باید اوایل آن واقعا جالب باشد تا مخاطب را به خواندن بقیه آن جلب کند.

۳- استفاده از تکنیک CTA

روش دیگری که بسیار کاربردی و مفید است، روش CTA است. یعنی اینکه از مخاطب بخواهید که کاری را انجام دهد. به طور مثال درخواست پاسخ دادن به یک سوال، تگ کردن فردی که ارتباطی با کپشن شما دارد و دعوت کردن افراد به مسابقه.

۴- هماهنگی کپشن اینستاگرام و عکس

سعی کنید از متن هماهنگ با تصویر استفاده کنید. اگر مخاطب ارتباطی بین این دو مورد حس نکند، حس خوبی نسبت به شما و صفحه‌تان پیدا نمی‌کند و ممکن است شما را آنفالو کند. در بهترین حالت نسبت به پست‌های شما بی‌تفاوت خواهد بود و واکنش‌هایی مانند لایک، کامنت، ذخیره و … را انجام نخواهد داد. به طور مثال کپشن این پست در صفحه یونیسف ایران با ویدیو کاملا منطبق است و در مورد پرستاران زحمتکش و خستگی‌ناپذیر در دوران سخت کرونا صحبت می‌کند.

۵- رفتن به خط بعد در اینستاگرام

یکی از موارد مهمی که افراد با آن مشکل دارند، در هم ریخته شدن متن و عدم استفاده از دکمه Enter در کپشن اینستاگرام است. برای اینکه بین ۲ جمله در کپشن موبایل خود فاصله بگذارید، کافی است که روی دکمه ۱۲۳ در کیبورد گوشی بزنید. وارد یک بخش می‌شوید که در سمت راست آن دکمه Enter یا Return دیده می‌شود. با زدن روی آن می‌توانید به خط بعدی بروید. در این حالت متنتان زیباتر هم خواهد شد.

۶- استفاده از هشتگ‌های مناسب

هشتگ‌ها بسیار مهم هستند و باید بدانید که چگونه از آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از هشتگ، پلی بین خودتان و افرادی که هنوز شما را نمی‌شناسند ایجاد کنید. در اوایل کار از هشتگ‌های کمتر (به طور مثال ۵-۸ هشتگ) استفاده کنید. با گذشت زمان آن را بیشتر کنید و به حداکثر ۳۰ برسانید.
هشتگ‌ها را در انتهای کپشن قرار دهید. البته برخی از آن‌ها که مرتبط به متن است را در متن بیاورید. یک نکته که در مورد نوشتن کپشن اهمیت دارد، فاصله انداختن در کپشن اینستاگرام است. بهتر است بین متن و هشتگ‌هایتان فاصله‌ای قرار دهید تا متن و هشتگ مخلوط نشوند. در این صورت کپشن زیباتری هم خواهید داشت.

۷- طنز و احساس را در بین پست‌هایتان بگنجانید

مخاطبین از کپشن‌های جدی و گاهی غم‌انگیز خوششان نمی‌آید. اگر دوست دارید کپشن شما خوانده شود، از مطالب و خاطرات خنده‌دار استفاده کنید. گاهی شادی و نشاط خود را با مخاطبین در میان بگذارید. در این صورت مخاطبین بیشتر با شما احساس نزدیکی می‌کنند و علاقه آن‌ها به خواندن کپشن هم بیشتر می‌شود. همچنین سعی کنید تفکر روشنفکرانه را در کپشن خود بگنجانید. کاربران با هر اعتقادی، باید با شما راه بیایند. پس متعصبانه عمل نکنید و از صحبت در مورد موضوعاتی که در حیطه تخصص شما نیست، بپرهیزید. به طور مثال ببینید که رضا عطاران با یک کپشن کوتاه، طنز و احساس متفاوت خود نسبت به جشنواره فیلم فجر را به زیبایی بیان کرده‌است.

۸- استفاده از نقل قول در کپشن اینستاگرام

اگر در نوشتن کپشن شکست خوردید و هیچ چیزی هم به ذهنتان نمی‌رسد، در نهایت از نقل قول استفاده کنید. البته این روش را به طور دائمی استفاده نکنید تا لوس و تکراری نشود. از شعرها، متون ادبی جالب و … استفاده کنید. توجه کنید که باز هم در این حالت بهتر است که ارتباطی بین کپشن و تصویر شما وجود داشته باشد.

۹- همیشه خود واقعی‌تان باشید

مخاطبین این موضوع را به راحتی می‌فهمند و از رفتار تصنعی بدشان می‌آید. همیشه لحن گفتاری خود را در نوشتار هم به کار ببرید. اگر نمی‌دانید که چه بنویسید و به زور دنبال کپشن هستید، بهتر است که بی خیال پست گذاشتن شوید. همیشه قبل از انتشار متن، یک بار آن را بخوانید تا از طبیعی بودن آن مطمئن شوید.

۱۰- قبل از پست گذاشتن، پیشنویس تهیه کنید

سعی کنید در ابتدای کار پیش‌نویس‌هایتان را آماده کنید تا در نوشتن کپشن اینستاگرام دچار اشتباهات املایی و … نشوید. ایده‌های خود را روی برگه بنویسید و در زمان مناسب روی آن‌ها کار کنید. مهم نیست که ایده خود را همین الان عملی کنید. بلکه باید روی آن فکر کنید و به بهترین نحو ممکن آن را آماده کنید.
در این صورت می‌توانید لایک، کامنت و سایر واکنش‌ها را به مقدار بیشتر دریافت کنید. اینستاگرام کاری ندارد که شما این پست را چه زمانی آپلود کرده‌اید، بلکه با توجه به جذابیت آن برای کاربران و واکنش‌های فالوورها، آن را به سایرین هم نشان می‌دهد. پس کیفیت کار خیلی مهم است.

۱۱- هدایت مخاطبان به لینک در بیو

جالب است بدانید که هیچ یک از لینک‌های موجود در اینستاگرام کار نمی‌کند؛ مگر اینکه آن را در بخش مشخص شده در بیو قرار دهید. می‌توانید در کپشن به لینک خود اشاره کنید و از فالوورهایتان بخواهید که به قسمت بیو مراجعه کنند. این لینک‌ها می‌توانند ثابت باشند یا مدام توسط مدیران پیج تغییر یابند. به طور مثال لینک سایت، لینک خرید الکترونیکی محصول و … می‌توانند در قسمت بیو قرار بگیرند. حتما از لینک‌های کوتاه‌‌شده استفاده نمایید.

۱۲- دعوت به رقابت یا چالش

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید در کپشن خود بنویسید، دعوت کردن مخاطبین به انجام یک چالش یا شرکت در یک رقابت است. می‌توانید از آن‌ها بخواهید که کار موردنظر شما را انجام دهند و با هشتگ برندتان به اشتراک بگذارند. به طور مثال آن‌ها را به گرفتن یک عکس خاص یا انجام یک فعالیت خاص تشویق کنید.

۱۳- از ایموجی‌ در کپشن اینستاگرام استفاده کنید

استفاده از ایموجی‌ها به صورت درست و اصولی و به تعداد کافی، می‌تواند کپشن شما را جذاب‌تر کند. در این مورد دقت کنید و ارتباط متن با شکل ایموجی را بسنجید. جالب است بدانید که حتی برندهای جدی هم به کپشن خود ایموجی اضافه می‌کنند. پس استفاده از آن اصلا بچگانه نخواهد بود. می‌توانید از راه‌هایی مانند آوردن ایموجی در اول کپشن، در بین جملات یا در آخر کپشن استفاده کنید.

۱۴- کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر خود را معرفی و تبلیغ کنید

یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغات برای سایر شبکه‌های اجتماعی شما، معرفی آن‌ها در کپشن است. این روش عالی است و کمک می‌کند که شبکه‌های مختلف شما به موازات هم رشد کنند. پس فالوورهای اینستاگرام شما به مخاطبین فیسبوکتان اضافه می‌شود و همین مخاطبین در یوتیوب هم شما را دنبال خواهند کرد. یکی از راه‌های عالی این است که رقابت، مسابقه یا کمپین موجود در صفحه دیگر خود را در صفحه اینستاگرامتان معرفی کنید. می‌توانید از اسنپ کد خودتان در اسنپ چت هم استفاده کنید.

کپشن اینستاگرام چیست ؟ : حرف آخر

در این مقاله با مهم‌ترین استراتژی های نوشتن کپشن آشنا شدید. دیدید که نحوه درست نوشتن کپشن فارسی در اینستاگرام چقدر اهمیت دارد و تا چه حد می‌تواند در افزایش فالوورهای شما تاثیر داشته باشد. برخی از افراد کپشن خود را می‌نویسند و اکثر قوانین را هم رعایت می‌کنند، اما باز هم مشکل به هم ریختگی متن در اینستاگرام دارند.
در این مورد تکنیک‌هایی مانند استفاده از فاصله بین خطوط و متن و هشتگ‌ها مهم است. بهتر است در بین متن فارسی از حروف انگلیسی استفاده نکنید تا کل متن شما به هم نریزد. مشکل اعداد در اینستاگرام هم دامن بسیاری از افراد را گرفته‌است و متن آن‌ها را نامفهوم کرده‌است.
حتما در این مورد هم دقت کنید و اعداد را به صورت حروف بنویسید تا متنتان ناخوانا نشود. امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده را ببرید. اگر در این مورد پیشنهادی دارید، با ما و خوانندگان عزیز به اشتراک بگذارید. سوالات خود را با همکاران سایت ریوند در میان بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید