ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ جزو روش‌های موثر و مفید در بازاریابی امروز است. البته برای اینکه از این روش بهترین نتیجه را بگیریم باید یک سری قوانین و روش‌های مهم را بدانیم. مطمئنا همه ما روزانه یا هفتگی با انبوهی از ایمیل‌های تبلیغاتی، حاوی تخفیف و معرفی جشنواره‌های مناسبتی روبه‌رو می‌شویم که تقریبا ۹۰ درصد آن‌ها را هم باز نمی‌کنیم. احتمالا الان دیگر به این فکر نمی‌کنیم که این سایت‌ها یا شرکتهای ایمیل مارکتینگ ایمیل ما را از کجا آورده‌اند؛ ولی سال‌های قبل این اتفاق کمی برایمان جالب بود.
احتمالا با دیدن ایمیل‌هایی از افراد ناشناس تعجب می‌کردیم و حتی ممکن بود از ترسی ویروسی بودنشان، آن‌ها را سریعا پاک کنیم. اما الان دیگر با بی خیالی از کنار آن‌ها رد می‌شویم و حتی نخوانده پاکشان می‌کنیم. اگر هنوز این موضوع برایتان عجیب است و می‌خواهید بدانید که این افراد چگونه ایمیل شما را داشته‌اند، با من در ریوند همراه باشید. در این مقاله به معرفی و آموزش روش‌های بازاریابی از طریق ایمیل می‌پردازیم.

شرکتهای ایمیل مارکتینگ rivand

چرا ایمیل مارکتینگ ؟

از اواخر قرن بیستم بود که اینترنت و داشتن ایمیل به موضوعی جهانی تبدیل شد. در آن زمان همه افراد ایمیل داشتند و حتی گفته می‌شد که نداشتن ایمیل به منزله وجود نداشتن یک فرد در دنیای واقعی است. اما امروزه این صحبت اغراق‌آمیز جای خود را به شبکه‌های اجتماعی داده ‌است. میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا از این برنامه‌های پیام‌رسان و اجتماعی مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک و … استفاده می‌کنند.
اما هنوز ایمیل و البته ایمیل مارکتینگ جای خود را در بین مردم دنیا حفظ کرده‌است. همانطور که از نام آن پیدا است، از ایمیل برای بهبود و پیشرفت کسب و کارهای مختلف استفاده می‌شود. یک نمونه ایمیل مارکتینگ همین ایمیل‌های متنوعی است که برای ما فرستاده می‌شود و حتی تحت عنوان اسپم آن‌ها را می‌شناسیم. این نمونه ایمیل‌ها بازدهی ندارند و احتمالا شما نیز تصدیق می‌کنید که تا به حال حتی یکی از آن‌ها را باز نکرده‌اید.
اینکه هر روز چند ایمیل برای مخاطب بفرستیم و او حتی آن‌ها را باز هم نکند، اصلا روش خوبی برای ایمیل مارکتینگ نیست. به خاطر همین رفتارهای اشتباه، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این روش خیلی هم جالب و مفید نیست. اما با روش‌ها و ابزارهایی که معرفی می‌شود، خواهید فهمید که بازاریابی از طریق ایمیل چقدر در افزایش فروش تاثیر خواهد داشت.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ rivand

ایمیل مارکتینگ چگونه انجام می‌شود؟

و اما رسیدیم به معنی و مفهوم Email marketing. بازاریابی از طریق ایمیل در واقع به معنی ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی برای معرفی و ترویج کالا یا خدمت خاصی است. این روش، ارتباط با مشتریان را گسترش می‌دهد و یکی از راه‌ها و شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. از آنجایی که می‌توان در یک ایمیل رسانه‌هایی مانند تصویر، ویدیو، متن، لینک و فایل قرار داد، یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی محصولات و رویدادهای خاص شناخته می‌شود.

تاریخچه

این روش مفید و کاربردی برای اولین بار توسط گری توئرک و در سال ۱۹۷۸ عرضه شد. وی نخستین بار یک ایمیل را به صورت انبوه به ۴۰۰ مشتری ارسال کرد و از این کار نتیجه شگفت‌انگیزی گرفت. نتیجه وی شامل فروش ۱۳ میلیون دلاری محصولات سازمان تجهیزات دیجیتال DEC بود. این وسایل الکترونیکی در آن زمان غول دنیای فناوری شناخته می‌شدند و کل جهان را تسخیر کرده بودند. از همان زمان این روش به عنوان یکی از راه‌های عالی برای بازاریابی شناخته می‌شود.

بازاریابی ایمیلی چیست | ایمیل مارکتینگ rivand

از آن زمان لقب “پدر اسپم دنیا” به وی داده شد. البته گری توئرک خود را پدر بازاریابی ایمیلی می‌داند و معتقد است که اسپم به معنی فرستادن ایمیل‌های انبوه و بی‌فایده به افرادی است که صلاحیت کافی را ندارند. در واقع باید ایمیل را به مخاطبین هدف و افرادی که اطمینان بیشتری به خرید از طرف آن‌ها داریم ارسال کنیم. در دهه‌های بعدی و اواخر قرن بیستم، ایمیل مارکتینگ گسترش بیشتری پیدا کرد. زیرا از طرفی اینترنت بیشتر شناخته شده بود و روش‌هایی مانند فروش تلفنی و پست نیز گران بودند. این روش هزینه‌ها را به مقدار زیادی کاهش داد.
با در دسترس قرار گرفتن اینترنت برای همه مردم، این روش مورد توجه همه قرار گرفت. این نوع بازاریابی همه‌گیر شد و تا جایی پیش رفت که فرستادن ایمیل‌های تبلیغاتی تنها با داشتن گزینه Opt-out مجاز به فعالیت شدند. با استفاده از این گزینه، کاربر می‌تواند دریافت ایمیل‌های مختلف را لغو کند.
این موضوع چنان پیشرفت کرد که قانون جدیدی مبنی بر اسپم معرفی کردن ایمیل‌های ارسالی امکان‌پذیر شد. بنابراین هر فرد می‌توانست از دریافت ایمیل‌های دیگر از همان فرستنده جلوگیری کند. اما این قانون در سال ۲۰۰۴ تغییر کرد و ایمیل به محلی برای جنگ بین دریافت‌کنندگان و ارسال‌کنندگان تبدیل شد. این قوانین به مرور در طول سال‌ها تغییراتی کرد.

انجام ایمیل مارکتینگ ریوند

در نهایت چه شد ؟

هم‌اکنون راه‌ها و تکنیک‌هایی برای ایمیل مارکتینگ ارائه می‌شود تا ارسال‌کنندگان بتوانند از خوانده شدن ایمیل توسط کاربر و استفاده مفید از آن مطمئن شوند. ۲ عامل مهم در درگیر کردن کاربر تاثیر دارد و آن دو، ارتباط بین ایمیل و کاربر و همچنین در نظر گرفتن زمان ارسال است. آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از افراد برنامه ایمیل‌ را روی گوشی خود نصب کرده‌اند و مرتب آن را چک می‌کنند.
بنابراین بازاریابان می‌توانند تا حدودی مطمئن باشند که ایمیل آن‌ها باز می‌شود. بازاریابی از طریق ایمیل در طول سال‌ها تغییر کرده‌است و از یک خبرنامه سنتی به سامانه‌های اتوماسیون بازاریابی ایمیلی به همراه تقسیم‌بندی (Segmentation) تبدیل شده‌است. شرکت‌ها باید لیست‌های پیشرفته و هدفمندی تشکیل دهند و به درگیر کردن کاربر و به نوعی Engagement بپردازند. در این صورت نتیجه بهتری می‌گیرند و اعتبارشان در نزد کاربر نیز حفظ می‌شود.

مزایای ایمیل مارکتینگ

بازگشت سرمایه (ROI)

بازگشت سرمایه به معنی پولی است که در برابر مخارج، به حساب شرکت ریخته می‌شود. جالب است بدانید که می‌توانید روی بازگشت سرمایه با استفاده از ایمیل مارکتینگ حساب کنید. همچنین این مقدار برای انجام درست و اصولی این بازاریابی تضمین‌شده است و مقدار آن زیاد خواهد بود. این تکنیک واقعا موثر عمل کرده‌است و یکی از بهترین روش‌های بازاریابی آنلاین می‌باشد.

ارزان و سریع بودن ایمیل مارکتینگ

این روش واقعا ارزان است و می‌توان گفت مخارج زیادی ندارد. در عین حال سرعت زیادی هم دارد. زیرا فرستادن ایمیل به صورت انبوه کاری ندارد و تنها به لیست مخاطبین هدف نیاز داریم.

انعطاف‌پذیری ایمیل مارکتینگ

شما می‌توانید در یک ایمیل انواع متن، عکس، ویدیو، گیف، لینک و … را ارسال کنید. بنابراین ایمیل هیچ محدودیتی ندارد و می‌توان از آن استفاده‌های زیادی کرد. انواع علامت‌ها، اخطارها، تخفیفات، جشنواره‌ها و اعلان‌ها را از طریق ایمیل ارسال کنید. می‌توانید هر آنچه بخواهید را ضمیمه ایمیل کنید و آن را بفرستید.

رفتار مصرف‌کننده

یکی از جالب‌ترین اطلاعاتی که باید بدانید این است که فراهم‌کنندگان سرویس‌های ایمیل (ESPs) توانایی این را دارند که در مورد مخاطبین هدف و گیرنده‌های ایمیل اطلاعاتی به ما بدهند. بنابراین اگر دارای یک شرکت با حجم بالایی از ایمیل مارکتینگ هستید، از این سرویس‌ها استفاده نمایید. در این صورت به راحتی رفتار گیرنده‌ها و مصرف‌کنندگان را خواهید شناخت.

هدف‌گیری مستقیم

بازاریابان می‌توانند پیام‌هایی که به درستی شخصی‌سازی شده‌اند را به صورت ایمیل برای مخاطبین هدف بفرستند. این روش بسیار عالی است و نتیجه خوبی در بر خواهد داشت. به طور مثال اگر فردی از یک رستوران خاص غذایی را سفارش داده باشد، بازاریاب با توجه به سلیقه و ذائقه او بن‌های متنوع و مرتبطی را برایش ارسال می‌کند. این کار با اینکه ممکن است سخت‌تر باشد، اما بسیار موثرتر از فرستادن یک ایمیل کلی به تمامی مخاطبین است.

ایمیل مارکتینگ rivand

بستری عالی برای آزمایش محتوا

این روش بستری را فراهم می‌کند که می‌توان از آن برای آزمایش روش‌ها و محتواهای مختلف بهره گرفت. علاوه بر این، Email Marketing روشی مقرون به صرفه است. محتواهایی که نتیجه بهتری در بر داشته‌اند می‌توانند در کانال‌ها و پلتفرم‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

ضرورت داشتن ایمیل

یکی از بزرگ‌ترین مزایای ایمیل مارکتینگ این است که تقریبا برای وارد شدن به هر پلتفرمی باید یک آدرس ایمیل وارد کرد. بنابراین حداقل به ازای هر فرد در فضای مجازی، ایمیل وجود دارد. چک کردن ایمیل کار هر روزه بسیاری از افراد است و آن‌ها این کار را حتما انجام می‌دهند. بنابراین اگر به درستی از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، این روش می‌تواند موثرتر از بازاریابی در اینستاگرام و تلگرام باشد. البته باید از تکنیک‌های آن به صورت درست و اصولی استفاده کرد.

ارتباط موضوعی

بازاریابان این امکان را دارند که با توجه به موضوعاتی که کاربران به آن‌ها علاقه دارند و از رویOpt-In کردن ایمیل مشخص می‌شود، ایمیل‌هایی با محتوای موردعلاقه مخاطب برای او ارسال کنند. در این صورت فرد ایمیل‌هایی با موضوعات دلخواه دریافت می‌کند و دلزده نمی‌شود.

معایب ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چندین حسن و یک عیب دارد. در صورتی که نرخ اسپم ایمیل توسط افراد گیرنده زیاد شود، تاثیری منفی روی تحویل ایمیل خواهد گذاشت. البته با استفاده از قابلیتی همانندOpt-in ، می‌توان این نرخ را کمتر کرد. اما هنوز هم راه زیادی تا زمانی که هر کاربر بتواند محتوای موردعلاقه خود را دریافت کند وجود دارد.

بازاریابی از طریق ایمیل | ایمیل مارکتینگ ریوند

چه تجارت‌هایی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

می‌توان به راحتی لینک ورود به سایت و بخش‌های مختلف آن را در ایمیل قرار داد؛ به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها از این روش استفاده می‌کنند. در صورتی که شرکت فعالیت آنلاین زیادی هم داشته باشد، این حضور و استفاده از ایمیل مارکتینگ بیشتر هم می‌شود. انجام ایمیل مارکتینگ در میان شرکت‌ها و سایت‌هایی که فعالیت الکترونیک دارند و در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند بسیار زیاد است. این روش کاملا تضمین شده‌است و آن‌ها با خیال راحت این روش را انتخاب کرده‌اند.
زیرا باعث فروش بیشتر می‌شود و همچنین به طور تخصصی به مشتری پرداخته می‌شود. در کنار فروش محصولات و معرفی خدمات، می‌توان از این روش برای آشنایی افراد با سازمان خود، جمع کردن اعضا برای کمپین اجتماعی، سیاسی و … استفاده کرد. به طور کلی مزایای این روش مانند هزینه‌های کم، سهولت انجام و قابل دسترس بودن برای همه، آن را محبوب کرده‌است. حتی یک هایپرمارکت یا آرایشگاه هم می‌تواند اعلان‌های خود را از طریق ایمیل به اطلاع مشتریان برساند.
ارسال کد یا کوپن تخفیف برای مشتریان جذاب است و آن‌ها را وادار به خرید می‌کند. اگر بدانید که چگونه از این روش استفاده کنید، می‌توانید کسب و کار کوچک خود را توسعه دهید و فروش بیشتری داشته باشید. چه بسا بتوانید از این راه درآمدی بسیار بالا کسب کنید و نتیجه عالی بگیرید. نتیجه‌ای که یک شرکت بزرگ ولی بدون آگاهی از این روش سودمند تجربه نگرفته‌است!

جمع‌بندی

در این مقاله با این موضوع که بازاریابی ایمیلی چیست؟ و چگونه از آن استفاده می‌کنیم آشنا شدید. برای اینکه کسب وکار موفقی داشته باشید، این روش را جدی بگیرید و آن را به کار ببندید. در صورتی که دوست دارید این مطلب را به صورت عمیق‌تر آموزش ببینید و از آن در سطوح حرفه‌ای استفاده کنید، حتما چند کتاب ایمیل مارکتینگ نیز مطالعه کنید.
ابزارهای ایمیل مارکتینگ بسیار محدود هستند و شما تنها به سیستمی متصل به نت و یک لیست از مخاطبین نیاز دارید. این نکته را به یاد داشته باشید که برای استفاده از Email Marketing نیازی به کسب و کار پیچیده و بزرگ ندارید و با همین مغازه کوچک لباس‌فروشی خودتان هم می‌توانید شروع کنید. از کجا معلوم! شاید با همین روش تجارتتان را رونق دهید و مغازه‌ای بزرگ‌تر بخرید. یا حتی چند شعبه دیگر بزنید!!
یک نکته مهم را به یاد داشته باشید؛ زمانی که برای اولین بار به کسی ایمیل می‌دهید، همانند زمانی است که سر زده به منزل فرد غریبه‌ای بروید. آیا نداشتن ادب و متانت و ظاهر شایسته می‌تواند قابل قبول باشد؟ پس این مثال را در نظر داشته باشید و از همه خلاقیت خود برای جلب نظر مخاطب استفاده کنید.
حالا نوبت شما است که بگویید. آیا تا به حال این روش را امتحان کرده‌اید؟ چه خلاقیتی داشته‌اید؟ از چه روش‌هایی برای به دست آوردن لیست ایمیل استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با من و دوستانم در ریوند به اشتراک بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید