ریتارگتینگ چیست؟ | هدف‌گیری مجدد در بازاریابی

سایت‌های اینترنتی ممکن است مخاطبان زیاد‌ی داشته باشند اما هیچ کدوم فعالیتی از سایت را انجام ندهند. امروزه پلت‌فرم‌های تبلیغات آنلاین بسیار گسترده شده است و ریتارگتینگ نیز بخشی از این تبلیغات است. حال می‌پرسید Retargeting چیست؟ ریتارگتینگ تبلیغی هدف‌مند و امری مهم در بازاریابی‌های آنلاین است که به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان سایت‌تان را به مشتری‌هایی وفادار تبدیل کنید.

بازاریابی مجدد چیست rivand

بازاریابی مجدد چیست؟

هدف گیری مجدد در بازاریابی یا retargeting یک نوع تبلیغ هدف‌مند است و با داشتن اطلاعات کمی که از بازدیدکنندگان دارد، تبلیغی مناسب و جذاب در باب سلیقه آن‌ها ارائه میدهد. در واقع این روش باعث می‌شود که بازدیدکنندگان را در هر‌جایی از فضای وب مورد هدف قرار بدهد. معنی retargeting به منظور هدف‌مند بودن است. تبلیغات ریتارگتینگ بازدیدکنندگان را به همان مرحله‌ای که از سایت بیرون رفته‌اند، برمی‌گرداند و این بار درصد آن‌که تا آخرین مرحله بروند، بسیار بالا است. پس، بازاریابی ریتارگتینگ بسیار می‌تواند برای بازاریابی آنلاین امروز مفید و مؤثر باشد.

مزایای ریتارگتینگ

تبلیغات Retargeting برای تقویت آگاهی نسبت به برند (awareness) و افزایش نرخ تبدیل (convestion rate) بسیار مؤثر است. برای اینکه برند و بازاریابی شما بیشتر در فضای وب دیده شود، باید تبلیغات بیشتری در فضای وب به نمایش گذاشته شود. تبلیغات ریتارگتینگ با تبلیغی که باب سلیقه مخاطبان است، باعث می‌شود که برند شما بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و آگاهی نسبت به آن بیشتر می‌شود. تبلیغ ریتارگتینگ محصول مناسبی که افراد قبلا در دسته‌ها یا محصولات مشاهده کردند را به آن‌ها نشان می‌دهد و این امر باعث می‌شود که احتمال خرید این محصول و نرخ تبدیل آن افزایش ‌یابند. ریتارگتینگ محصول میتواند بسیار برای فروش شما مؤثر باشد.
ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبان یکی دیگر از مزایای تبلیغات ریتارگتینگ است. با یادآوری به مشتری که کالا را قبلا از کجا خریدِ یا فرآیند خرید را کجا رها کرده است، باعث می‌شود که برند در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری داشته باشد و او را نسبت به دیدن تبلیغاتی که دوست دارد، مشتاق‌تر کند.
حال می‌خواهیم با اصطلاح دیگری به عنوان ریمارکتینگ آشنا شویم.

ریمارکتینگ چیست؟

ریتارگتینگ محصول ریوند

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ فرآیند‌ی است که به مشتری‌های حال و گذشته دسترسی پیدا می‌کند و مجدد آن‌‌ها را درگیر فرآیند بازدید و خرید کالا از سایت شما می‌کند. این بازاریابی مجدد معمولا با ایمیل به راحتی قابل انجام است و داشتن ایمیل مشتریان بسیار مهم است. ریمارکتینگ با داشتن ایمیل افراد به راحتی تبلیغی از کالای جدید مناسبِ مشتری و با توجه به رفتار آن‌ها در سایت، برای‌شان ارسال می‌کند. حال می‌خواهیم به تفاوت‌های ریمارکتینگ و ریتارگتینگ بپردازیم.

تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

ریمارکتینگ در واقع همان ریتارگتینگ است اما با این تفاوت که ریمارکتینگ توسط پلت‌فرم Google Ads استفاده می‌شود و بیشتر ایمیل محور است. بازاریابی ریمارکتینگ نسبت به بازاریابی ریتارگتینگ بیشتر است، چرا که ایمیل دسترسی گسترده‌تری دارد و نیز افرادی که از ایمیل استفاده می‌کنند، اغلب بزرگسال هستند.

مراحل ریتارگتینگ

تبلیغات از طریق ایمیل، موتور جستجو، وبسایت، اپلیکیشین و موبایل وب قابل اجرا است. مراحل هدف‌گیری مخاطبان به شکل زیر است:

ترکینگ تگ‌ها و کوکی‌ها

این مدل یک کد جاوا اسکریپت است که در سایت شما قرار می‌گیرد و هر مخاطب یا بازدید‌کننده‌ای که به سایت شما ورود می‌کند، کوکی‌ها با اجازه مخاطب در مرورگر آن‌ها نصب می‌شوند. این کوکی‌ها با نصب شدن در مرورگر مخاطب، در زمان مناسب و برنامه‌ریزی شده، تبلیغاتی هدف‌مند و باب سلیقه‌ی مخاطبان را برای آن‌ها به نمایش می‌گذارند. این سریع‌ترین و دقیق‌ترین روش است.

لیست ایمیل‌ها

هدفگیری مجدد در بازاریابی ریوند

در تمامی سایت‌ها، مخاطبان برای ورود یا خرید از آن باید ایمیل خود را وارد کنند. پس شما به راحتی به ایمیل مخاطبان دسترسی دارید و می‌توانید از این طریق تبلیغات کالای جدید رو متناسب با سلیقه و رفتار قبلی مخاطب در سایت خود برای آن‌ها ارسال کنید و به همین علت این روش بسیار دقیق است چرا که شما ایمیل شخصی آن فرد را دارید. اما این روش یک عیب مهم دارد و آن این است که ممکن است فرد ایمیلی را که در وب سایت شما استفاده کرده است، با ایمیلی که در شبکه‌های دیگر دارد متفاوت باشد. پس آن زمان دیگر تبلیغ شما را دریافت نمی‌کند. پس این روش با اینکه دسترسی همگانی و سریعی دارد اما از طرفی هم ممکن است که تبلیغ به مخاطب نرسد.

ریتارگتینگ در موتورهای جستجو

تبلیغات ریتارگتینگ (که گوگل به آن ریمارکتینگ میگوید) در موتور‌های جستجو مختص Google Ads است. در این روش مخاطبانی که از موتور جستجوی گوگل استفاده کنند، تبلیغات متنی برند یا کالای شما برای آن‌ها به نمایش در می آید. البته این روش را نباید با ریتارگتینگ جستجو اشتباه گرفت چرا که ریتارگتینگ جستجو تبلیغات بنری است که در مرض دیدِ افرادی قرار می‌گیرد که عبارات کلیدی شما را جستجو کردند اما تا به حال سایت شما را ندیده‌اند. اما ریتارگتینگ برای تبلیغات در نتایج جستجو تبلیغات متنی است که به وسیله موتور‌های جستجو به کاربران قبلی شما نشان داده میشود.

حال می‌خواهیم به بررسی انواع ریتارگتینگ‌ها از نظر هدف‌گیری بپردازیم:

پیکسل محور

این نوع از ریتارگتینگ بخش عظیمی از ریتارگتینگ را به خودش اختصاص داده است. پیکسل یک قطعه کد در وبسایت شما است که وقتی بازدید کننده وارد می‌شود، پیکسل یک کوکی در مرورگر آن ها ذخیره می‌کند. این روش بسیار مؤثر است چرا که بازدیدکننده شما را بررسی می‌کند و هرگاه وارد سایتی شود که تبلیغ شما در آن وجود دارد، به مخاطب نمایش میدهد. مزیت این روش سرعت بالایی است که دارد.

فهرست محور

Retargeting چیست rivand

در این نوع از ریتارگتینگ فهرستی از مشتریان فعلی خود و ایمیل آن‌ها را فراهم کرده و در اختیار یک پلت فرم ریتارگتینگ (پلت‌فرمی مثل Google Ads) قرار می‌دهید. پلت‌فرم مورد نظر کاربران شما را بررسی می‌کند و تبلیغات شما را برای آن‌ها ارسال می‌کند. مهم‌ترین کاربرد ریتارکتینگ فهرست محور این است که از کاربران خود شناخت پیدا می‌کنید و تبلیغاتی طبق هدف و سلیقه‌های آن‌ها برایشان ارسال می‌کنید. ضعف روش این است که ممکن است ایمیل کاربر هدف شما با ایمیل‌های پلت‌فرم ریتارگتینگ تطابق نداشته باشد و با ایمیل مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی فرق داشته باشد.بنابراین ممکن است ایمیل‌هایی از مشتریان راغب خود را در پلت‌فرم وارد کنید و تعداد کمی از آن‌ها با پلت‌فرم ریتارکتنیگ تطابق داشته باشد.

دو نوع تبلیغات وجود دارد:

تبلیغات ریتارگتینگ ثابت یا استاتیک (Static)

در این نوع از تبلیغات قالب‌های تبلیغاتی تعداد محدودی دارند و بعد از اینکه در پلت‌فرم ریتارگتینگ قرار می‌گیرید، براساس قوانین خاصی که شما تعیین می‌کنید و بازدید قبلی مخاطبان ،برای بازدیدکنندگان نمایش می‌دهید. اگر برند شما محصولات یا کالای بسیار زیادی ندارد، می‌توانید از این تبلیغ استفاده کنید.

تبلیغات ریتارگتینگ پویا یا دینامیک (Dynamic)

تبلیغات دینامیکی با توجه به فعالیت کاربر، برایش به نمایش گذاشته میشود. تفاوت آن با تبلیغات استاتیک این است که، هر فرد تبلیغی متفاوت دریافت می‌کند. تبلیغات ریتارگتینگ دینامیک بیشتر برای فروشگاه یا برند‌ی مناسب است که محصولات زیادی در دسترس دارد. تبلیغات دینامیک در هر ریسپانسیوی قابل مشاهده است. تبلیغات دینامیک از تبلیغات تصویری، متنی و همسان استفاده می‌کند و می‌تواند با هر اندازه تطابق پیدا کند و در همه دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده شود. برای این روش می‌توان مواردی مثل لوگو، متن، عناوین و عکس‌ها را درج کرد و سفارشی و قالب سازی آن به عهده‌ی سیستم است. به همین دلیل بسیار پرکاربرد و مؤثر برای بازاریابی شما می‌تواند باشد.

حال اگر بخواهید یک کمپین ریتارگتینگ راه اندازی کنید، به چه چیز‌های نیاز دارید؟

کد‌های ریتارگتینگ

باید کد‌های ریتارگتینگ را در سایت خود قرار دهید که این کد باعث هدایت مخاطب شما از تبلیغ به سایت اصلی میشود و نیز اطلاعات مخاطبان را جمع و یک فهرست در پلت فرم تشکیل می‌دهد.

تشکیل فهرست‌هایی از بازدید کننده‌ها

معنی retargeting  rivand

فهرست‌های ریتارگتینگ متشکل است از کاربران و بازدید کننده‌های وبسایت شماست که می‌توانید کنترل کاملی بر روی کاربران خود داشته باشید و نیز میتوانید برای مدت عضویت آن‌ها در فهرست خود قوانینی تعیین کنید. سپس با توجه به قوانین که گذاشته اید، هر بازدید کننده بعد از بازدید سایت شما در آن گروه خاص که تشکیل دادید، قرار می‌گیرد و وب گردی بعدی که در فضای وب دارد، تبلیغات سایت شما را مشاهده می‌‌کند.

برای هر گروه یک تبلیغ خاص ارسال کنید

حسن خوبی که تبلیغات ریتارگتینگ دارد این است که برای هر‌کدام از بازدیدکنندگانتان می‌تواند تبلیغی متفاوت و براساس علاقه و هدف آن ها ارائه دهد. پس این میتواند بسیار مؤثر باشد و تنها مخاطبانی را برای برند یا سایت خود جذب کنید که محصولات شما علایق و هدف آن‌ها است.

تبلیغات مؤثر و مناسب

برای اینکه تبلیغات‌تان بازده بیشتری داشته باشد، بهتر است از تبلیغاتی که ریسپانسیو هستند استفاده کنید تا بتوانید آن را در هر اندازه ای برای مخاطب نمایش دهید. دومین اصل مهم این است که هم از متن و هم تصویر همزمان استفاده کنید و اگر قالب پلت‌فرم‌تان اجازه می‌دهد آن را در سه سایز ارائه دهید.

تنظیمات اضافی پلت فرم

پلت‌فرمی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، به شما یکسری تظیمات دلخواه و اضافی می‌دهد تا ریتارگتینگ مد نظر خود را برای مشتریان بسازید.

ریتارگتینگ محصول

با این روش شما به راحتی می‌توانید محصولات خود را دوباره به مشتریان نشان دهید یا پیشنهاد‌های بهتری برایشان ارائه دهید. با این روش نرخ کلیک سایت شما افزایش می‌یابد و با نشان دادن درست محصولات به کاربران، فروش خود را نیز افزایش می‌دهید.

شبکه‌های تبلیغاتی هوشمند در ریتارگتینگ ایران

فروش ریتارگتینگ ریوند

خدمات ریتارگتینگ در ایران زیاد نیست و تعداد محدودی شرکت در زمینه فروش ریتارگتینگ مشغول به فعالیت هستند. مشهورترین پلت‌فرم‌ها در ایران ریتارگتینگ یکتانت ، مدیا اد و ای نتورک هستند که ارائه خدمات در زمینه ریتارگتینگ و ریمارکتینگ دارند. دو پلت‌فرم دیما و استیکی نیز هستند که به طور تخصصی به انجام تبلیغات ریتارگتینگ می‌پردازند. برای مشاوره در زمینه هزینه تبلیغات یکتانت می‌توانید به سایت آن‌ها مراجعه کنید.

ریتارگتینگ: حرف آخر

در این مقاله تعدادی از مزایا و کاربرد‌های ریتارگتینگ را معرفی کردیم. ریتارگتینگ می‌توانید بسیار مفید باشد و به برند شما برای جذب مشتری و بازگردانی بازدیدکنندگان قبلی کمک می‌کند.البته نباید ریتارگتینگ را با بنرهای تبلیغاتی اشتباه گرفت، چرا که ریتارگتینگ براساس نوع و علایق و هدف برای هر مشتری خاصی تولید می‌شود اما، بنر‌ تبلیغاتی تبلیغاتیست برای تمامی مخاطبان و برای همه یکی نمایش داده می‌شود.


گوگل ادسنس

۱۳۹۹/۰۵/۰۶

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید