دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی چه ؟ کیست که تا به حال چنین اصطلاح مهمی را نشنیده باشد ؟ در دنیای امروز استفاده از اینترنت فضای مجازی جزء جدانشدنی زندگی مردم است. انواع اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها حضور در این فضا را راحت‌تر کرده‌اند. به همین دلیل هم بازاریابی دیجیتالی روز به روز به گسترش می‌یابد. طبق تحقیقات، درصد بالایی از افراد جامعه که سنی مابین ۱۸ الی ۳۰ سال دارند، اکثر خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. این فضا فرصت بی‌نظیری برای کسب و کارهای مختلف به وجود آورده‌است. دسترسی راحت مهم‌ترین دلیل گسترش این مارکت است. علاوه بر این مردم می‌توانند کالاهای مختلف را ارزیابی کنند، آن‌ها را با سایر محصولات مقایسه کنند و یک انتخاب عالی و بدون پشیمانی داشته باشند. با ما همراه باشید تا شما را با بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم. پس از خواندن این مقاله می‌توانید به راحتی پاسخی برای سوال دیجیتال مارکتینگ چیست داشته باشید.

بازاریابی دیجیتال چیست

آیا تا به حال در مورد آژانس‌های تبلیغاتی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که آژانس آموزش دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ در این مقاله اطلاعات زیادی در مورد این علم مهم روز به دست می‌آورید.

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال در واقع فضایی برای معرفی محصولات و خدمات فراهم کرده‌است. در این مارکت، مشتریان می‌توانند با سرعتی باورنکردنی به همه محصولات موردنظر خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این فرصتی عالی برای توسعه کسب و کارهای مختلف فراهم می‌شود. ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس، ادوردز، تبلیغات بنری و کلیکی دیجیتال بخشی از این فضا هستند. علاوه بر این موارد پرکاربرد دیگری مانند اپ، گیم و ویدیو مارکتینگ، ایمیل و سوشال مارکتینگ، موشن گرافیک و … نیز وجود دارند. در این نوع بازاریابی، معرفی و فروش محصولات و برند با استفاده از رسانه‌های دیجیتال انجام می‌شود. مهم‌ترین دلایل استفاده از این نوع مارکت، توانایی ارزیابی اثربخشی و مقدار بازده تبلیغات، ارزان بودن و … می‌باشد. در این روش می‌توان انواع کسب و کار با مقیاس‌های کوچک و بزرگ را رونق بخشید. برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ آکادمی های متنوعی وجود دارد. ولی ما می‌خواهیم این موضوع را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فاوت بازاریابی کلاسیک (آفلاین) با بازاریابی دیجیتال

در این بین می‌توان تفاوت‌هایی بین دو نوع بازاریابی قائل شد. این تفاوت‌ها دلیل برتری و ارزش بالای مارکتینگ را مشخص می‌کند. می‌توان تفاوت این دو را به تفاوت بین تلفن ثابت و تلفن همراه نسبت داد. در گذشته ارزش واقعی تلفن همراه کاملا مشخص نبود. اما امروزه کاربردهای این وسیله همگانی بر کسی پوشیده نیست. همانند تلفن همراه، دیجیتال مارکتینگ جای بازاریابی سنتی و کلاسیک را گرفته‌است. به گونه‌ای که تا چند سال آینده واژه مارکتینگ به جای دیجیتال مارکتینگ گفته شود. این فضا قطعا انعطاف و خلاقیت بیشتری نسبت به بازاریابی کلاسیک دارد. فرد مبلغ، انرژی کمتری را صرف می‌کند و انرژی وی صرف جذب مشتری‌هایی می‌شود که با رضایت خاطر و علاقه از وی خرید می‌کنند.

مراحل بازاریابی دیجیتال

خرید در دنیای امروز تغییر کرده‌است. فردی که به دنبال یک جنس یا خدمات خاص است، مسیر متفاوتی نسبت به قبل طی می‌کند. افراد لزوما به بازار نمی‌روند و تنها با یک سرچ ساده از قیمت یا سایر اطلاعات در مورد جنس موردنظر، خرید خود را آغاز می‌کنند. آمار می‌گوید که ۶۰ درصد افراد قبل از خرید جستجویی ساده از قیمت یا اطلاعات عمیق‌تر در مورد جنس در اینترنت انجام می‌دهند. در این مرحله سایت، پیج یا هر پلتفرم دیگری باید محتوایی مناسب تولید کرده باشد. وب‌سایت قطعا باید سئو شده باشد و در رتبه‌های بالاتر گوگل قرار بگیرد. در مرحله بعد مقایسه صورت می‌گیرد. این مقایسه بین تبلیغات گوگل و محتواهای سئو صورت می‌گیرد. پس سایت باید در اوایل نتایج گوگل نشان داده شود. البته با باز کردن چندین تب و مقایسه بین آن‌ها می‌توان بهترین را انتخاب کرد. دیجیتال مارکتینگ در این زمان به کمک شما می‌آید. اطمینان از کامل بودن محتوا، کاربر را به خرید از شما ترغیب می‌کند. طراحی سایت، قیمت مناسب، گارانتی، تجربه و … نیز به کمک شما می‌آید و خرید کاربر را قطعی می‌سازد. ارتباط با کاربر و مشتری، دسترسی راحت به پیج صفحات مجازی و رسیدن به هدف مهمی مانند رضایتمندی مشتری، موارد بسیار مهمی هستند. ارسال پیام‌، تبلیغات در شبکه‌های مجازی، مدیریت خوب شبکه‌های اجتماعی و … به جذب مشتریان کمک شایانی می‌کند. این مراحل برای خرید از یک پیج اینستاگرام، کانال تلگرام و سایر پلتفرم‌ها نیز کمابیش صدق می‌کند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ

شبکه‌های اجتماعی جزو جدانشدنی زندگی امروز است. کمتر کسی است که در موبایل خود اپلیکیشن‌های اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، تیک تاک و … را نداشته باشد. از آنجایی که این پلتفرم‌ها در بین مردم بسیار محبوب و شناخته شده هستند، بخش بزرگی از دیجیتال مارکتینگ در این شبکه‌ها انجام می‌شود. کسب و کارهای مختلف از صفحه‌های پر مخاطب و با فالورهای بالا درخواست می‌کنند که در ازای مبلغی خاص برای آن‌ها تبلیغ کنند. علاوه بر این برندهای تجاری هم صفحه‌های خاص خود را باز می‌کنند و در این دنیای وسیع با چند میلیارد کاربر به تبلیغ کسب و کار خود می‌پردازند. اینفلوئنسر مارکتینگ، نامی است که به بازاریابی در این فضای بزرگ داده می‌شود.


بازاریابی شبکه اجتماعی

اینفلوئنسرها افرادی هستند که تعداد زیادی فالور (از چند صد هزار تا بیش از ۱۰۰ میلیون) دارند. با تبلیغ در پیج این افراد، جامعه‌ای بزرگ را با محصول خود آشنا می‌کنید. این موضوع باعث می‌شود که دامنه مشتری‌های شما تا حد زیادی افزایش یابد. البته این افراد هزینه‌های مختلفی دریافت می‌کنند و این هزینه به تعداد فالورهای آن‌ها، زمان ماندگاری تبلیغ در پیج و استوری و موارد دیگری بستگی دارد. در این میان ابزارهایی هم هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از ابزارهای قابل استفاده تگرو، اسنت‌وی، ادسنسور و … هستند.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن

مدیریت شبکه‌های مجازی به خصوص در زمانی که از چندین پلتفرم استفاده می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. اپلیکیشن‌های متعددی برای مدیریت پیج، ساخت تصاویر و ویدیوهای جذاب، تعیین زمان انتشار پست‌ها و … وجود دارد. همچنین برخی از برنامه‌ها بازخوردها و آنالیز این ریکشن‌ها را بررسی می‌کند و می‌توان از آن‌ها برای مدیریت مسابقات و کمپین‌ها نیز استفاده کرد. برخی از این ابزارها نوین‌هاب، کاوان، سوشیالو و … هستند. برخی از ابزارهای پرکاربرد دیگر، کانوا، اینستاسایز، کوئیک، لیتر و … هستند. همچنین ارسال پوش نوتیفیکیشن‌ها ابزاری عالی برای انتقال کاربران سرتاسر دنیا به سایت یا پیج شما است. یکی از پلتفرم‌های خوب برای این کار، برنامه نجوا است.


مدیریت شبکه اجتماعی


رپورتاژ آگهی هم یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است. این ابزار کمک می‌کند که محتوایی مناسب و جذاب را انتشار دهید و مورد توجه قرار بگیرید. یکی از پلتفرم‌های انتشار رپورتاژ آگهی، برنامه معروف تریبون است. کوتاه‌کننده‌ی لینک، یکی دیگر از راه‌های خوبی است که کاربران را برای استفاده از محیط (سایت، پیج، کانال و …) شما ترغیب می‌کند. چند مورد از این ابزارها، لینک‌پی، لیش، پی‌لینک و … هستند. همچنین می‌توانید از کوتاه‌کننده‌های خارجی مانند bit.lyوgoo.ly استفاده کنید. موارد دیگری که برای مدیریت شبکه‌های مجازی مهم است چت آنلاین است. در این باره می‌توانید از برنامه‌های رای‌چت، دینگ‌چت، ریتین، دیالوگ و … استفاده کنید.

بودجه لازم برای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی هزینه‌های زیادی دارد. به طور مثال برای تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغاتی باید هزینه‌های گزافی پرداخت کرد. استفاده از بازاریابی دیجیتال در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه کمی برایتان دارد. به نسبت این هزینه کم می‌توانید از بازخوردی عالی بهره بگیرید. حضور در کمپین‌های تبلیغاتی، تبلیغ در پیج اینفلوئنسرها و کانال‌هایی با تعداد کاربر بالا، مواردی است که به کسب و کار شما رونق می‌بخشد.

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

یک مدیر مارکتینگ می‌بایست همه وظایف لازم برای افزایش مشتریان را انجام دهد. چنین فردی باید هدف و بودجه شرکت را در نظر بگیرد و برای افزایش آگاهی جامعه در مورد برند خود بکوشد. جذب مشتری طبق راهکارهایی که در قبل ارائه شد، همه کاری است که یک مدیر بازاریاب باید انجام دهد. یک بازاریاب دیجیتال روی شاخص­‌های کلیدی عملکرد یا KPI تمرکز می‌کند. او باید ارزیابی دقیقی انجام دهد و بازدهی کمپین‌­های گوناگون را در نظر بگیرد. با انجام این کارها می‌تواند بهترین نتایج را بگیرد. اگر یک کسب و کار کوچک باشد، فرد باید همه مسئولیت‌­ها را برعهده بگیرد. اما در سازمان‌های بزرگ افراد مختلفی برای هر کدام از تخصص‌ها در نظر گرفته می‌شوند. به عنوان مثال نقش‌هایی مانند مدیر بازاریابی محتوایی، مدیر سئو، مدیر شبکه‌های اجتماعی و مدیر ایمیل مارکتینگ وجود دارد.


مدیر شبکه های اجتماعی ریوند


در ادامه چند کتاب بازاریابی دیجیتال به شما معرفی می‌کنیم تا اطلاعات وسیع‌تری در این مورد به دست بیاورید. کتابی از دیوید اسکات با عنوان “قوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی”، یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه است. کتاب میچ جول با عنوان ( Ctrl, Alt, Delete) یکی دیگر از کتاب‌های خوب در زمینه مارکتینگ است. با خواندن این کتاب اطلاعات زیادی در این زمینه به دست می‌آورید. کتاب Epic Content Marketing که توسط جو پولیتزی نوشته شده‌است هم کتاب بسیار مفیدی است. در صورتی که مایل بودید، برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ دوره های مناسب را بگذرانید و در این زمینه استاد شوید. سپس می‌توانید یک بازاریاب حرفه‌ای شوید و در این زمینه فعالیت کنید.

متشکریم که با ما همراه بودید. در این مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان را مطالعه کردید. سعی کنید از مقاله دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید و راهکارهایی برای توسعه کار خود پیدا کنید. آیا به نظر شما این روش‌ها چه مزایایی نسبت به بازاریابی کلاسیک دارد ؟ شما برای رونق کسب و کار خود چه راهی در پیش گرفته‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


گوگل ادسنس

۱۳۹۹/۰۵/۰۶

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید