بازاریابی در تلگرام

بازاریابی در تلگرام اهمیت فراوانی دارد. این پیام‌رسان امروزه بسیار محبوب است و فیلترینگ نیز تاثیری در استفاده کاربران از آن نداشته‌است. این پیام‌رسان توانسته‌است امکانات بسیار متنوع و عالی برای کاربران فراهم بیاورد و به همین دلیل تعداد زیادی از افراد از آن استفاده می‌کنند.
همین استفاده انبوه، فضایی عالی برای ایجاد کسب و کار و جذب مشتری‌های بیشتر ایجاد کرده‌است. برای اینکه بتوان در این شبکه جهانی موفق شد و هر روز افراد بیشتری را به کانال‌ها و گروه‌های خود جذب کرد، لازم است تکینیک‌های مهمی را بدانید. با من در ریوند همراه باشید تا آموزش بازاریابی در تلگرام را یاد بگیریم.

مراحل و روش‌های بازاریابی از طریق تلگرام

دیجیتال مارکتینگ در تلگرام | بازاریابی در تلگرام rivand

۱٫ ساختن گروه یا کانال بازاریابی در تلگرام

در مرحله اول باید یک گروه یا کانال ایجاد کنید. این مرحله لازم است و بدون داشتن گروه بازاریابی در تلگرام یا کانال نمی‌توان به راحتی اطلاع‌رسانی‌ها را انجام داد. در این مرحله باید نامی زیبا، کوتاه و راحت برای آن انتخاب کرد. در این صورت یادآوری آن برای مخاطبین نیز راحت خواهد بود. این نام را در سایر پلتفرم‌های خود نیز به کار ببری
. به طور مثال یک برند معروف نام پیج اینستاگرام و کانال تلگرام خود را به یک صورت انتخاب می‌کند. این مورد برای سایر پلتفرم‌ها مانند فیسبوک، توئیتر و … هم صدق می‌کند. نام و عنوان را مرتبط با عملکرد و کسب و کار خود انتخاب کنید. در این صورت سریعا مخاطبین خود را پیدا خواهید کرد. زیرا آنان نیز شما را سریع‌تر می‌شناسند. کانال و گروه خود را عمومی کنید تا همه بتوانند عضو آن شوند.

گروه بازاریابی در تلگرام ریوند

در بخش اطلاعات یا اینفو کانال خود توضیحات کاملی در مورد بیزنس خود ارائه دهید. از جملات زیبا و خلاقانه، ایموجی‌های مرتبط و … استفاده کنید و آیدی ادمین کانال، آدرس سایت و سایر کانال‌های عمومی خود را هم قرار دهید. ممکن است بخواهید گاهی نمایشگاه یا تخفیف‌های خاصی برای مشتریان وفادار خود بگذارید.
در این صورت بهتر است که تخفیف را در کانال عمومی قرار ندهید. بلکه یک کانال خصوصی بسازید و دعوتنامه ورود به آن را برای مشتریان ویژه خود به صورت خصوصی بفرستید. در این صورت این افراد عضو کانال خصوصی شما می‌شوند و از تخفیف‌ها استفاده می‌کنند. اگر یک گروه ساخته‌اید، مواظب صحبت‌های مشتریان در مورد محصولات و خدماتتان باشید. زیرا ممکن است برخی با ارائه نظرات نه چندان خوب، نظر سایرین را نسبت به شما عوض کنند.


فیسبوک چیست؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۶

۲٫ بازاریابی در تلگرام : معرفی خدمات و محصولات

در مرحله بعدی باید محصولات و خدمات خود را در کانال یا گروهی که ساخته‌اید تبلیغ کنید. متن‌ها، تصاویر و هر محتوایی که منتشر می‌کنید را به درستی انتخاب کنید. این مورد نیز در بازاریابی در تلگرام اهمیت دارد. از تصاویر زیبا، ویدیوهای با کیفیت و کوتاه و همچنین وویس‌های رسا برای معرفی محصولات خود استفاده کنید. اگر یک وب‌سایت جداگانه دارید و در سایر پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم فعال هستید، محتوای خود را عینا از آنجا کپی نکنید.
در این صورت کاربران کانال و گروه را ترک خواهند کرد. مخاطبین هدف خود را بشناسید و مرتبط با آن‌ها محتوا بسازید. اگر به فروش و ارائه سیسمونی نوزاد می‌پردازید، محتوای شما باید با کانال فروشگاه لباس‌های زنانه تفاوت داشته باشد. اگر مخاطبین شما آقا هستند، محتوای جدی‌تری باید نسبت به مخاطبین رنج سنی نوجوان تولید کنید.

آموزش بازاریابی در تلگرام ریوند

متون موجود در کانال بازاریابی در تلگرام

تلگرام یک تفاوت اساسی با اینستاگرام دارد. آن هم این است که در اینستاگرام بیشتر به تصاویر توجه می‌شود و در تلگرام به متن. به همین دلیل باید به متنی که در کانال خود قرار می‌دهید توجه بیشتری کنید. نگارش قابل قبولی داشته باشید و متنتان را جذاب انتخاب کنید. سعی کنید املای لغات، علائم نگارشی و سایر موارد مهم نوشتاری را رعایت کنید تا مخاطب را جذب کنید.
می‌توانید از داستان، خبر، سوال، چالش و … استفاده کنید. همچنین متون را طولانی نکنید و یک متن خاص که ممکن است طولانی باشد را به چند قسمت تقسیم کنید. در این صورت می‌توانید با استفاده از هتشگ، مخاطبین را ترغیب به خواندن متون چند قسمتی کنید. محتواهای انگیزشی و جذاب را انتخاب کنید تا کاربران سرگرم شوند.
ظاهر جذابی به کانال خود بدهید تا مخاطب فرار نکند. همه کانال را پر از بنر تبلیغاتی و شعارهای مختلف نکنید. البته اگر کانال شما کاری جدی و تخصصی انجام می‌دهد و مخاطبان خاصی دارد، این موارد برای آن صدق نمی‌کند و نباید مطالب اضافی در آن دیده شود. اول متون را جذاب شروع کنید و حواستان به ۲-۳ جمله ابتدایی باشد.

رسانه‌های تصویری_شنیداری در بازاریابی در تلگرام

نکته مهمی در مورد رسانه‌ها مانند تصویر، فایل صوتی و ویدیوها وجود دارد. آن هم این است که فایل‌هایی با حجم کم را آپلود کنیم. در این صورت کاربران به راحتی آن‌ها را دانلود می‌کنند و اطلاعات لازم در مورد محصول شما را خواهند گرفت. البته در کنار کم بودن حجم، به کیفیت مناسب نیز توجه کنید.
در این صورت کاربران با علاقه بیشتری آن‌ها را می‌بینند و اگر وقت دیدن آن‌ها را در زمان خاصی نداشتند، بعدا در گالری خود آن‌ها را بازبینی می‌کنند. یک نکته که به حرفه‌ای ساختن کانال شما کمک می‌کند این است که تصاویر اختصاصی و منحصربه‌فرد خودتان را آپلود کنید. از فرستادن مطالب سایر کانال‌ها به کانال و گروه خودتان پرهیز کنید.

بازاریابی از طریق تلگرام | بازاریابی در تلگرام  rivand

داشتن استیکر مخصوص در کانال بازاریابی در تلگرام

داشتن استیکر مخصوص، موفقیت و محبوبیت زیادی در گروه های بازاریابی در تلگرام برایتان خواهد ساخت. برنامه‌ها و ربات‌های مختلفی برای ساخت استیکر وجود دارد. از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنید و استیکرهایی با برند و نام خودتان تولید کنید. می‌توانید در زمان‌های خاصی از این استیکرها استفاده کنید و سایرین نیز آن‌ها را داشته باشند. با استفاده سایر افراد، نام و برند شما شناخته می‌شود.

درج لینک کانال

یک اصل مهم و ترفند بازاریابی در تلگرام را به یاد داشته باشید. در همه پست‌هایی که منتشر می‌کنید، لینک کانال خود را قرار دهید. اگر متون استفاده شده کمی طولانی است، سعی کنید در بین متن چندین بار آیدی کانال را بگذارید. در این صورت احتمال کپی مطالب و انتشار به نام افراد دیگر کمتر می‌شود. همچنین با نشر متن‌های و تصاویر جالب شما، کم کم اعضای کانالتان افزایش می‌یابد.

روش بازاریابی در تلگرام rivand

بازاریابی در تلگرام : کیفیت و کمیت در کنار هم!

وقتی از کیفیت صحبت می‌کنیم، بدین معنی نیست که تعداد پست‌هایتان کم باشد. حتما در روز چند پست جدید بگذارید. البته به کیفیت، زیبایی، جدید بودن و سایر فاکتورها هم اهمیت دهید. به یک باره تعداد زیادی پست نگذارید. ۶ عدد پست در روز مناسب است. همچنین بین پست‌هایتان اختلاف زمان اندکی بگذارید تا برای مخاطب خسته‌کننده نباشد. با افزایش تعداد پست‌ها، کاربر علاقه‌ای به خواندن یا باز کردن آن‌ها نخواهد داشت و سریعا از آن‌ها رد می‌شود. همچنین ممکن است از کانال خارج شود.

استفاده از ربات‌های تلگرامی

هر کس با تلگرام کار کرده باشد، مطمئنا از ربات‌های تلگرامی (Bot) خبر دارد. این ویژگی منحصربه‌فرد امکانات زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با من همراه باشید تا قابلیت‌ها و ویژگی‌های ربات‌ها را بهتر بشناسید.
الف) بازاریابی در تلگرام : برگزاری نظرسنجی
اگر می‌خواهید بدانید که اعضای کانال شما چقدر از مطالب رضایت دارند، بهتر است نظرسنجی برگزار کنید. در این صورت بازخوردها را می‌گیرید و می‌توانید تصمیمات بهتر و موثرتری بگیرید. می‌توانید به راحتی بخش‌های مورد علاقه را بشناسید و از آن دست پست‌ها بیشتر تهیه کنید. از ربات‌های مناسب برای تولید فرم‌های نظرسنجی استفاده کنید و آن را در گروه یا کانال خود بگذارید.
در این صورت مطالب مختلف را ارزیابی می‌کنید. به طور مثال شما دارای یک کانال با موضوع موسیقی سنتی و کلاسیک هستید. می‌توانید یک نظرسنجی برگزار کنید و از مخاطبان بخواهید که نظر بدهند. سوال می‌توانید اینگونه باشد که آیا به بررسی تاریخچه موسیقی کلاسیک جهانی علاقه دارید؟ اگر درصد پاسخ‌های بله بیشتر بود، پست‌هایی با این موضوعات تهیه کنید و انتشار بدهید.
ب) بازاریابی در تلگرام : راه‌اندازی یک فروشگاه تلگرامی
می‌توان از ربات‌ها برای به راه انداختن فروشگاه‌ها استفاده کرد. به طور مثال به غیر از کانال اصلی خود، یک کانال فروشگاهی هم ایجاد کنید و به تولید و عرضه محصولات خود بپردازید. تبلیغات این کانال خود را در کانال اصلی خود قرار دهید. همچنین به جای اینکه به استخدام یک سری افراد برای دریافت سفارش و … بپردازید، از ربات‌ها استفاده کنید.
ج) بازاریابی در تلگرام : ساخت گیف و تصاویر متحرک
برخی از ربات‌ها برای ساخت تصاویر متحرک ایجاد شده‌اند و می‌توان گیف‌های جالب با آن‌ها تولید کرد. این گیف‌ها را به صورت هدفمند و با موضوع محصولات و خدمات ودتان تولید کنید تا کارایی بیشتری داشته باشند. حتما در هنگام انتشار آن‌ها نام برند و آیدی کانال خود را قرار دهید.

۳٫ چگونگی افزایش اعضای کانال

تعداد اعضای گروه و کانال تاثیر مهمی در موفقیت دیجیتال مارکتینگ در تلگرام دارد. با استفاده از روش‌هایی که در قبل هم گفته شد، می‌توان تعداد اعضای کانال را افزایش داد. اما برای این منظور روش‌های دیگری هم وجود دارد. این روش‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

بازاریابی در تلگرام : تبادل لینک

تبادل یکی از راه‌های راحت، بی دردسر و بی‌هزینه است. در این روش باید یک زمان خاص تعیین شود و در آن وقت تبادل لینک در بین چند کانال مشترک پرداخته شود. به طور مثال چند کانال پر مخاطب را پیدا کنید و با ادمین‌های آن‌ها در ارتباط باشید. زمان‌های خاصی در روز (مثلا ۱۰ شب) را در نظر بگیرید و به تبادل لینک‌ها و بنرهای همه کانال‌هایی که با هم قرار گذاشته‌اید بپردازید. در این صورت می‌توانید افزایش اعضا داشته باشید.
البته این تبادل لینک بازدهی کمی دارد و اگر چند بار در طول روز انجام شود اصلا جالب نخواهد بود. بهتر است تعداد کانال‌های منتخب کم باشند و تبادل تنها یک بار در روز انجام شود. بهتر است قبل از شروع تبادل، این فعالیت را با یک پیام یا استیکر به اطلاع اعضا برسانید. می‌توانید در یک پیام کوتاه از آن‌ها معذرت‌خواهی کنید. یادآور شوید که این کار برای بهبود وضعیت کانال لازم است.

انجام کار به صورت تیمی

روش بازاریابی در تلگرام به صورت تیمی توصیه می‌شود. بهتر است که تعداد ادمین‌های کانال را افزایش دهید و از آن‌ها بخواهید که معرفی کانال را انجام دهند. در این صورت افزایش اعضای بیشتری خواهید داشت. همچنین از آن‌ها بخواهید که شروع به تولید محتوا کنند و وقت کافی برای ایجاد پست‌های ارزشمند و جذاب بگذارند. در این صورت کانال سریع‌تر پیشرفت می‌کند.

تبلیغ کانال در سایر پلتفرم‌ها

یکی از راه‌های عالی، تبلیغا کانال تلگرامی در سایر برنامه‌ها مانند اینستاگرام، فیسبوک، و وب‌سایت‌های دیگر است. از صفحات خودتان شروع کنید و کم کم تبلیغات را به سایر افراد و برندها بسپارید. البته باید در نظر داشته باشید که اینگونه تبلیغات هزینه دارند. همچنین از سایت‌های مز=رتبط با موضوع کانالتان بخواهید کهURL  کانال شما را منتشر کنند.

بازاریابی در تلگرام : ارسال پیام‌های تبلیغاتی

در این مورد باید مخاطبین هدف را شناسایی کنید. پس از آن از شرکت‌های تبلیغاتی که پیام ارسال می‌کنند کمک بگیرید و تبلیغات خود را شروع کنید. پیام‌های کوتاه، جذاب و با اطلاع‌رسانی کافی ارسال کنید. همچنین URL کانال خود را در پیام بگذارید و به افراد مشترک در اپراتورهای تلفن همراه بفرستید. این پیام‌ها را در ساعاتی بفرستید که احتمال خوانده شدن بیشتر است. بهتر است زمانی که اکثر افراد سرکار یا مدرسه هستند، این پیام‌ها ارسال نشوند.

استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف

از برنامه‌هایی که به جذب اعضا کانال کمک می‌کنند استفاده کنید. البته از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که اعضای واقعی برایتان جذب می‌کنند. اعضای قیک و غیر واقعی فایده‌ای نخواهند داشت. مراقب باشید که در ازای پرداخت هزینه‌های زیاد، اعضای فیک به کانال شما افزوده نشوند. زیرا این کار هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

بازاریابی در تلگرام : فعالیت در گروه تلگرامی

در کنار کانال خود حتما یک گروه هم داشته باشید. مشتریان و اعضای فعال را در گروه عضو کنید و تخفیفات ویژه، پست‌های مفید و جذاب و هر آنچه آنان را در مورد موضوع موردنظر شما جذب می‌کند، در گروه قرار دهید. امکان صحبت و تبادل نظر در حد معمول را در گروه ایجاد کنید. می‌توانید هر از گاهی پست‌های مفید گروه را در کانال بفرستید و از اعضا بخواهید که در صورت خرید و معرفی کانال به سایر افراد، آن‌ها را در گروه اد می‌کنید تا بتوانند از اطلاعات مفید و جذاب آن استفاده کنند. بهتر است زمانی خاص برای ارسال پیام و تبادل نظر در گروه در نظر بگیرید. پس از اتمام بحث و صحبت‌ها، پیام‌های اضافی را پاک کنید.

در این مقاله با انواع روش‌های و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ تلگرام آشنا شدید. امیدواریم این آموزش تلگرام مارکتینگ موثر بوده باشد و بتوانیداز آن در بازاریابی و بیزنس تجارت خود بهره بگیرید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید