این روزها بازار کسب و کارهای اینترنتی داغ است و هر کدام برای جذب مخاطب بیشتر به انواع و اقسام روش­‌های موجود روی می‌­آورند تا بتوانند تبلیغات موثرتری داشته باشند و کاربران بیشتری را به سوی خود بکشانند. یکی از این روش‌­ها، بهره­‌گیری از دیجیتال مارکتینگ است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می­شوید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) در واقع به اقداماتی گفته می­شود که در مسیر تبلیغات انجام گرفته و با استفاده از ابزارهای مخصوص، برای فروش محصولات و خدمات تلاش می­کند. در واقع این روش به صورت تمام و کمال با روش­های سنتی تبلیغات تفاوت داشته و با بهر‌ه‌­گیری از امکانات روز قدم بر می­دارد.

به طور کل باید بگوییم بازاریابی دیجیتال به این معنا است که افراد با کمک ابزارهای دیجیتالی در مسیر بازاریابی فعالیت کرده و از دنیای دیجیتال به عنوان یک اهرم موفقیت استفاده می­کنند.

چرا بازاریابی دیجیتالی اهمیت دارد؟

در میان تمامی مباحثی که در خصوص بازاریابی دیجیتالی مطرح می­شود، باید به این سوال نیز پاسخ گفت که چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد و این روزها رونق بسیار گرفته است؟ باید بگوییم دنیای امروز دنیای ارتباطات اینترنتی و دیجیتالی است و هر فردی یکی از ابزارهای دیجیتالی را در اختیار دارد. همین گوشی‌­های تلفن همراه را تصور کنید، چند درصد از مردم دارای گوشی هوشمند هستند؟ چند درصد از مردم به اینترنت متصل بوده و از آن استفاده می­کنند؟ پاسخ به این سوالات می­تواند علت اهمیت بازاریابی دیجیتال را در دنیای امروزی برای شما روشن کند و بگوید دنیای دیجیتال یک بازار بزرگ از مخاطبان متعدد است.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

بازاریابی دیجیتالنیز مانند هر فعالیت تجاری دیگری دارای ابزارهای مخصوص خود است که در ادامه نمونه­‌هایی از آنها را برایتان معرفی می­کنیم:

بازاریابی موتورهای جست و جو

بازاریابی موتورهای جست و جو که با عنوان SEM نیز شناخته می­شود، به دو شکل عمده مورد توجه قرار دارد:

  • نوع عملکرد سایت به گونه‌­ای باشد که موتورهای جست و جو به شکلی مناسب آن را در نتایج ابتدایی سرچ جست­‌وجوگران قرار دهد.
  • پرداخت هزینه از سوی سایت­ها به موتورهای جست­وجو که آن سایت را در ابتدای نتایج جست و جوی کاربران قرار دهد.

بهینه سازی موتورهای جست­و­جو ( سئو)

یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال، بهره­گیری از سئو است که توجهات بسیاری را نیز به خود جلب کرده است. در این روش باید به بهینه‌سازی قالب سایت، محتوای تولید شده، سرعت سایت و مواردی از این دست توجه شود تا وب سایت مورد نظر بهتر از سایر رقبای خود در معرض دید کاربران قرار بگیرد.

بازاریابی محتوا

این روش یکی از مهمترین راه­ها برای تمامی کسب­‌وکارهای اینترنتی محسوب می­شود و تمامی کسب‌­وکارها می‌­توانند از آن به عنوان یک ابزار مفید در مسیر بازاریابی دیجیتال استفاده کنند. شما می­‌توانید در این مسیر از نوشتن مقاله، کلیپ، موشن گرافی، اینفوگرافی، عکاسی و… استفاده کرده و با کمک آنها مخاطبتان را جهت همسویی با اهداف خود، ترغیب کنید.

شبکه‌های اجتماعی

این روزها کمتر کسی را می توان یافت که ارتباطی با شبکه­‌های اجتماعی نداشته باشد، از همین رو می‌­توان گفت شبکه­‌های اجتماعی یک ابزار بسیار مهم برای بازاریابی دیجیتال هستند. کمپین‌­ها تبلیغاتی یکی از روش‌­های مهم برای استفاده از شبکه‌­های اجتماعی است که می­‌تواند کاربران را با کسب و کار شما آشنا سازد.

بازاریابی ایمیل

بسیاری از افراد با روی کار آمدن شبکه‌­های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ را به دست فراموشی سپرده­‌اند اما باید بگوییم این روش نه تنها می­تواند مشتریان قدیمی را نسبت به شما وفادار نگه دارد، بلکه می­تواند مخاطبان جدیدی را به سوی کسب و کار شما بکشاند.

بازاریابی ویدئویی

سایت­‌های مانند آپارات، یوتیوب و شبکه­‌هایی چون اینستاگرام که بر پایه محتوای تصویری فعالیت می­کنند، یک مثال عالی برای اهمیت بازاریابی ویدئویی محسوب می­شوند. بهتر است این روزها قدرت تبلیغات ویدئویی را دست کم نگیرید.

بازاریابی چریکی

این نوع بازاریابی بیشتر برای کسب و کارهای نوپا مورد استفاده قرار می­گیرد زیرا این کسب و کارها هزینه کمی برای تبلیغات خود پرداخت می­کنند اما بازدهی خوبی به دست می‌­آورند. شاید به عنوان مثال بتوان از مراکز زیبایی که نام آنها را مدام در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌­شنوید، یاد کرد و آنها را به نوعی بازاریابی چریکی دانست.

تبلیغات اینترنتی

این نوع تبلیغات هزینه‌­های بسیاری دارند و می­توان برای مثال به تبلیغات گوگل اشاره کرد که یک سایت را یک شبه به رتبه یک می­‌رساند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

این روش در واقع به تبلیغاتی گفته می­شود که با کمک افراد تاثیرگذار انجام می­شود و کسب و کارها با استفاده از آن افراد، اعتماد مخاطبان را به دست می­‌آورند.