این روزها بازار کسب و کارهای اینترنتی داغ است و هر کدام برای جذب مخاطب بیشتر به انواع و اقسام روشهای موجود روی میآورند تا بتوانند تبلیغات موثرتری داشته باشند و کاربران بیشتری را به سوی خود بکشانند. یکی از این روشها، بهرهگیری از دیجیتال مارکتینگ است که در ادامه بیشتر با آن آشنا میشوید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) در واقع به اقداماتی گفته میشود که در مسیر تبلیغات انجام گرفته و با استفاده از ابزارهای مخصوص، برای فروش محصولات و خدمات تلاش میکند. در واقع این روش به صورت تمام و کمال با روشهای سنتی تبلیغات تفاوت داشته و با بهرهگیری از امکانات روز قدم بر میدارد.
به طور کل باید بگوییم بازاریابی دیجیتال به این معنا است که افراد با کمک ابزارهای دیجیتالی در مسیر بازاریابی فعالیت کرده و از دنیای دیجیتال به عنوان یک اهرم موفقیت استفاده میکنند.
چرا بازاریابی دیجیتالی اهمیت دارد؟
در میان تمامی مباحثی که در خصوص بازاریابی دیجیتالی مطرح میشود، باید به این سوال نیز پاسخ گفت که چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد و این روزها رونق بسیار گرفته است؟ باید بگوییم دنیای امروز دنیای ارتباطات اینترنتی و دیجیتالی است و هر فردی یکی از ابزارهای دیجیتالی را در اختیار دارد. همین گوشیهای تلفن همراه را تصور کنید، چند درصد از مردم دارای گوشی هوشمند هستند؟ چند درصد از مردم به اینترنت متصل بوده و از آن استفاده میکنند؟ پاسخ به این سوالات میتواند علت اهمیت بازاریابی دیجیتال را در دنیای امروزی برای شما روشن کند و بگوید دنیای دیجیتال یک بازار بزرگ از مخاطبان متعدد است.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ کدامند؟
بازاریابی دیجیتالنیز مانند هر فعالیت تجاری دیگری دارای ابزارهای مخصوص خود است که در ادامه نمونههایی از آنها را برایتان معرفی میکنیم:
بازاریابی موتورهای جست و جو
بازاریابی موتورهای جست و جو که با عنوان SEM نیز شناخته میشود، به دو شکل عمده مورد توجه قرار دارد:
- نوع عملکرد سایت به گونهای باشد که موتورهای جست و جو به شکلی مناسب آن را در نتایج ابتدایی سرچ جستوجوگران قرار دهد.
- پرداخت هزینه از سوی سایتها به موتورهای جستوجو که آن سایت را در ابتدای نتایج جست و جوی کاربران قرار دهد.
بهینه سازی موتورهای جستوجو ( سئو)
یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال، بهرهگیری از سئو است که توجهات بسیاری را نیز به خود جلب کرده است. در این روش باید به بهینهسازی قالب سایت، محتوای تولید شده، سرعت سایت و مواردی از این دست توجه شود تا وب سایت مورد نظر بهتر از سایر رقبای خود در معرض دید کاربران قرار بگیرد.
بازاریابی محتوا
این روش یکی از مهمترین راهها برای تمامی کسبوکارهای اینترنتی محسوب میشود و تمامی کسبوکارها میتوانند از آن به عنوان یک ابزار مفید در مسیر بازاریابی دیجیتال استفاده کنند. شما میتوانید در این مسیر از نوشتن مقاله، کلیپ، موشن گرافی، اینفوگرافی، عکاسی و… استفاده کرده و با کمک آنها مخاطبتان را جهت همسویی با اهداف خود، ترغیب کنید.
شبکههای اجتماعی
این روزها کمتر کسی را می توان یافت که ارتباطی با شبکههای اجتماعی نداشته باشد، از همین رو میتوان گفت شبکههای اجتماعی یک ابزار بسیار مهم برای بازاریابی دیجیتال هستند. کمپینها تبلیغاتی یکی از روشهای مهم برای استفاده از شبکههای اجتماعی است که میتواند کاربران را با کسب و کار شما آشنا سازد.
بازاریابی ایمیل
بسیاری از افراد با روی کار آمدن شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ را به دست فراموشی سپردهاند اما باید بگوییم این روش نه تنها میتواند مشتریان قدیمی را نسبت به شما وفادار نگه دارد، بلکه میتواند مخاطبان جدیدی را به سوی کسب و کار شما بکشاند.
بازاریابی ویدئویی
سایتهای مانند آپارات، یوتیوب و شبکههایی چون اینستاگرام که بر پایه محتوای تصویری فعالیت میکنند، یک مثال عالی برای اهمیت بازاریابی ویدئویی محسوب میشوند. بهتر است این روزها قدرت تبلیغات ویدئویی را دست کم نگیرید.
بازاریابی چریکی
این نوع بازاریابی بیشتر برای کسب و کارهای نوپا مورد استفاده قرار میگیرد زیرا این کسب و کارها هزینه کمی برای تبلیغات خود پرداخت میکنند اما بازدهی خوبی به دست میآورند. شاید به عنوان مثال بتوان از مراکز زیبایی که نام آنها را مدام در شبکه اجتماعی اینستاگرام میشنوید، یاد کرد و آنها را به نوعی بازاریابی چریکی دانست.
تبلیغات اینترنتی
این نوع تبلیغات هزینههای بسیاری دارند و میتوان برای مثال به تبلیغات گوگل اشاره کرد که یک سایت را یک شبه به رتبه یک میرساند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
این روش در واقع به تبلیغاتی گفته میشود که با کمک افراد تاثیرگذار انجام میشود و کسب و کارها با استفاده از آن افراد، اعتماد مخاطبان را به دست میآورند.