گوگل ترندز چیست ؟

گوگل ترندز (trends) ابزاری بسیار عالی است که گوگل در اختیار کاربران و کارشناسان محتوا قرار می‌دهد. در این صورت می‌توان به راحتی در مورد مطالب مهم در سرتاسر دنیا و موضوعات ترند در هر زمان اطلاعات به دست آورد. اگر دوست دارید نحوه استفاده از گوگل ترندز را یاد بگیرید و از این شیوه استفاده کنید، با من در ریوند همراه باشید.

کار با گوگل ترندز rivand

گوگل trends چیست ؟

گوگل ترندز در واقع یک وب‌سایت می‌باشد. در این سایت می‌توان موضوعات ترند، روند جستجوی Key words، موضوع‌های مختلف که بسیار جستجو شده‌اند و … را مشاهده کرد. البته این موارد همگی در یک بازه مشخص قابل مشاهده هستند و به همین دلیل این سایت مفید است.
این ابزار واقعا قوی است و از آن استفاده‌های زیادی می‌شود. به طور مثال می‌توان مقایسه‌ها، تحقیقات مختلف در مورد کیووردها، رشد یک مرتبه در جستجوهای خاص و مناسبت‌های گوناگون را از آن به دست آورد. به زبان ساده‌تر می‌توان از گوگل ترندز برای به دست آوردن آمار جستجوها استفاده کرد. این اطلاعات از سال ۲۰۰۴ جمع‌آوری و به مرور زمان تکمیل شده‌اند. در سال‌های اخیر اطلاعات این وب‌سایت به طور منظم به‌روزرسانی می‌شوند.
ابزارهای دیگری مانند گوگل ترندز هم وجود دارند که البته این اطلاعات را دقیق‌تر نمایش می‌دهند. به طور مثال می‌توان از Keyword Planner استفاده کرد. البته این ابزار کمی دقیق‌تر از گوگل است. زیرا داده‌ها و اطلاعات گوگل معمولا نسبی هستند و به صورت صفر و صد در نظر گرفته می‌شوند. پس نمی‌توان به اعداد آن به طور مطلق استناد کرد. در ادامه آموزش کار با گوگل ترندز با من همراه باشید.

آموزش استفاده از گوگل ترندز

۱٫ در ابتدا باید به صفحه اصلی گوگل ترندز مراجعه کنید.
۲٫ سپس از قسمت بالایی صفحه کشور خودتان را انتخاب نمایید.
۳٫ با این انتخاب، آمار محبوب‌ترین موضوعات و جستجوها را مشاهده خواهید کرد.
۴٫ اگر اطلاعات کشوری و محلی وجود نداشته باشد، می‌توانید آمار جهانی را ببینید.
۵٫ در قسمتی که مشخص شده‌است، موضوع موردنظرتان را وارد کنید.
۶٫ سپس می‌توانید آمار مربوط به همه جستجوهای آن موضوع یا کیوورد را در زمان‌ها و لوکیشن‌های مختلف ببینید. به طور مثال آمار جستجوی کلمه کلیدی کروناویروس در تاریخ ۲۷ بهمن ۹۸ بسیار بالا بوده‌است.

آموزش گوگل ترندز rivand

۷٫ با استفاده از نوار زیر عبارت موردنظر، فیلترهای گوناگونی همچون سئو یا … انتخاب نمایید.
۸٫ یک نمودار در این بخش خواهید دید که طبق آن علاقه و سلیقه مردم و مقدار جستجوها نمایش داده می‌شود. داده‌های نمودار در رابطه با تبلیغات و مارکتینگ است و مفید می‌باشد. هر چقدر مقدار جستجو بیشتر و به صد نزدیک‌تر باشد، بدین معنی است که نیاز و علاقه کاربران به آن موضوع بیشتر بوده‌است.
۹٫ قسمتی تحت عنوان + Compare وجود دارد که می‌توان حداکثر ۵ موضوع یا کیوورد را مقایسه کرد.
۱۰٫ یکی دیگر از موارد مورد استفاده، قسمت Related queries و Related topics است که عبارات، کیووردها و موضوعات مربوطه را نشان می‌دهد. این نمایش بر اساس شهرها و موقعیت‌های مکانی مختلف نیز می‌باشد. در این قسمت امکان دیدن و دانلود نتیجه‌های سابق وجود دارد. یعنی می‌توانید بخش Rising به معنی رشد محبوبیت و Top به معنی جمع جستجوها را ببینید. اگر روبه‌روی یک کیوورد یا عبارت کلمه Breakout را مشاهده کردید، به این معنی است که آن موضوع به طور ناگهانی محبوب شده‌است.

روش‌های کاربردی برای استفاده از آمار گوگل ترندز

۱٫ شناسایی جستجوهای محبوب

در ابتدا باید به دنبال شناسایی روندهای فصلی و زمانی خاص باشید. به طور مثال حجم جستجو برای موضوعاتی مانند سوئیشرت، کلاه یا دستکش در فصول پاییز و زمستان بیشتر از سایر فصول است. پس زمان پر کاربرد را برای کوئری موردنظر پیدا کنید و در همان زمان به تولید محتوا بپردازید. با توجه به کسب و کار و بیزنسی که دارید، کوئری‌ها را شناسایی کنید و به تولید محتوا بپردازید. پس از آن از ۲ راه می‌توانید داده‌های دریافتی را مورد استفاده قرار دهید:

نحوه استفاده از گوگل ترندز ریوند

الف) در زمان اوج جستجو به تولید محتوا و انتشار آن بپردازید. مثلا در اوایل ماه مهر یا اواخر شهریور شروع به نوشتن مقاله‌ای با مضمون لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای فصل سرما کنید. البته می‌توانید آن را از قبل بنویسید و سپس در زمان مطلوب انتشار دهید. زیرا در این زمان جستجوها در مورد لباس گرم و سایر موارد افزایش می‌یابد.

ب) قبل از آنکه دوره اوج شروع شود، صفحات مختلف سایتان را کاملا بهینه‌سازی و سئو کنید. از چند ماه قبل یک کمپین بک‌لینک‌سازی را آغاز کنید.

۲٫ روند افزایشی و کاهشی محبوبیت کلمات کلیدی را بررسی کنید

در مرحله بعدی باید کیووردهای مختلف را بررسی کنید. در این بررسی‌ها متوجه شوید که چه موضوعاتی ترند هستند و به تولید یک محتوای جذاب و جالب بپردازید. در ابتدا مطمئن شوید که موضوع موردنظر چه وضعیتی دارد؛ سپس شروع به نوشتن کنید. در غیر این صورت تنها وقت خود را هدر داده‌اید! به طور مثال اگر یک سایت در رابطه با مکان‌های گردشگری دارید، می‌توانید در مورد مکان‌های دیدنی ایران بنویسید.
ممکن است مکانی مانند برج میلاد تهران در هر زمان بازدیدکننده داشته باشد؛ پس درباره همه قسمت‌های آن مطلب می‌نویسید و از جستجوی آن هم مطمئن هستید. البته فرض می‌گیریم که در سایت گوگل ترندز آن را بررسی کرده‌اید و از زمان اوج آن با خبر هستید. اما مکانی مانند غار علی‌صدر در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد است و نمی‌توان از آن دیدن کرد. پس نوشتن مطلبی در مورد آن در زمستان اشتباه است. مگر اینکه سال بعد کاربران آن را جستجو کنند و مطلب شما را بخوانند.

۳٫ پیدا کردن موضوعات محبوب در وقت مناسب

از صفحه Trending Searches استفاده کنید و کوئری‌های بسیار معروف در یک شبانه‌روز گذشته را پیدا کنید. البته متاسفانه این بخش برای گوگل ترندز فارسی در دسترس نیست. اما اگر در کشور دیگری ساکن هستید و می‌خواهید اطلاعاتی درباره مردم آن کشور به دست بیاورید، از این بخش استفاده نمایید. به طور مثال در اوایل ماه مارس هر سال می‌توانید به بررسی اتفاقات و حاشیه‌های مراسم اسکار بپردازید.
افراد کاندید جایزه اسکار و برندگان را شناسایی کنید و درباره کارنامه فرهنگی آن‌ها، جوایز، لباس‌ها فرش قرمز و … مطالب بنویسید. اگر تا همان روز مراسم هم هیچ مطلبی در این باره ننوشتید، اصلا نگران نباشید. تا چند روز پس از برگزاری مراسم هنوز هم حواشی آن جستجو و خوانده می‌شود. پس در هر زمان که مطلب ترند را پیدا کردید، شروع به نوشتن در آن مورد کنید. البته موارد استثنایی هم وجود دارد. ممکن است موضوعاتی مانند روز جهانی مادر یا پدر که ناگهانی که ترند می‌شوند، تا روزهای قبل در سایت گوگل ترندز اعلام نشده باشند.

آموزش کار با گوگل ترندز ریوند

اما اگر در زمان مناسب نیز آن را تولید نکنیم، فرصت را از دست داده‌ایم. ممکن است این سوال پیش بیاید که پس تکلیف چیست و چه باید بکنیم؟ می‌توانید از قبل تقویم محتوایی آماده کنید و مناسبت‌های مختلف را یادداشت کنید تا در زمان مناسب به تولید آن‌ها بپردازید. طبق اطلاعات سایت زمان اوج را بیابید و طبق آن برنامه بریزید.

۴٫ تنظیم تقویم محتوایی با استفاده از گوگل ترندز

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، در مواقع خاصی نیاز به تقویم محتوایی داریم. داده‌ها و اطلاعات سایت را در چند سال اخیر را رصد کنید و ببینید که موضوعات مختلف معمولا در چه زمانی ترند می‌شوند. به طور مثال همان موضوع برگزاری مراسم اسکار یا حتی گلدن گلوب، جشنواره کن یا بفتا را بررسی می‌کنیم. در روزهای خاصی از سال شاهد رشد و اوج جستجوی کیووردها هستیم. پس به سادگی آن را در تقویم محتوایی قرار می‌دهید و برای تولید محتواهای مربوطه برنامه‌ریزی می‌کنید.
اما ممکن است به این راحتی هم نباشد. به طور مثال یک موضوع در زمان‌های مختلفی از ماه تکرار شود. مثلا ممکن است با گران شدن نرخ طلا یا دلار، جستجوی آن در روزهایی از ماه زیاد باشد. می‌توانید مطلب موردنظر را بنویسید و سپس متناسب با زمان و شرایط آن را به‌روزرسانی کنید. نمودار زیر افت و خیز جستجوی نرخ دلار در ایران را نشان می‌دهد.

سایت گوگل ترندز ریوند

۵٫ از قسمت related queries برای جستجوی کیووردهای جدید استفاده کنید

می‌توانید از بخش related queries استفاده کنید و نمودارهایی در رابطه با محبوبیت کوئری‌های مربوطه با کوئری خودتان را ببینید. مثلا ممکن است کلمه کلیدی موردنظرتان دانلود فصل سوم یک سریال خاص باشد. در این صورت دانلود سایر فصول و حتی سریال‌های دیگر هم جزو کیووردهای مرتبط محسوب می‌شود.
پس این اطلاعات مفید می‌توانند فرصتی عالی برای یافتن پیداکردن کلمات کلیدی بیشتر و مرتبط باشند. حتی ممکن است خودتان به ذهنتان نرسد که این کیوورد هم ممکن است مورد جستجو قرار بگیرد. اما این ابزار به راحتی به شما نشان می‌دهد. در همین بخش کوئری‌های دیگر هم با کلیک روی هر علامت نمایش داده می‌شوند.

۶٫ شناسایی شهرهایی که به دنبال خدمات یا محصولات شما هستند

یکی از بهترین روش‌ها، شناختن مخاطبین هدف در سایر شهرها است. ابزار عالی گوگل ترندز مناطقی که کوئری شما را جستجو کرده‌اند به شما نشان می‌دهد. در این صورت می‌توانید فروش بیشتری به مکان‌های مختلف کشور داشته باشید. مثلا با جستجوی کلمه کلیدی کولر گازی می‌توانید مکان‌های مرتبط مثل استان‌های بوشهر و خوزستان را ببینید. شهرهای علاقه‌مند به این کلمه کلیدی با عوض کردن بخش Sub region به City نمایش داده می‌شوند. ممکن است از خود بپرسید که چنین داده‌هایی به چه دردی می‌خورند؟ در ادامه این موضوع بررسی می‌شود
• می‌توانید با استفاده از تبلیغات کلیکی، محصول و خدمات خاص خود را به مردمی ساکن در آن مناطق و علاقه‌مند به کیوورد موردنظرتان بفروشید. این مورد عالی است و کمک می‌کند که وقت و سرمایه خود را برای مردم کل کشور هدر ندهید. بلکه به دنبال مخاطب هدف که واقعا خریدار است باشید. به طور مثال در تصویر زیر می‌توان شهرهایی که بیشتر در جستجوی موضوع موردنظر بوده‌اند را مشاهده کرد.

نحوه کار با گوگل ترندز rivand

• به دنبال تولید محتوای ارزشمند برای ساکنین این شهرها و مناطق باشید. مثلا می‌توانید مقاله‌هایی در مورد موضوعاتی مانند “چگونه مصرف برق را در تابستان کاهش دهیم؟” یا “از چه وسایل سرمازایی برای فصل گرما استفاده کنیم؟” را بنویسید و شرح دهید.
همین راه‌کارها می‌تواند به منظور بهینه‌سازی سئوی محلی مفید باشد. می‌توانید از آن‌ برای پیشرفت و بهبود وضعیت کسب و کار خود استفاده نمایید. به طور مثال شما به عنوان یک کارشناس تولید محتوا و سئو فعالیت می‌کنید. با جستجوی عبارت کارشناس سئو در گوگل ترندز، متوجه می‌شوید که تقاضا برای کارشناس سئو در چه شهرهایی بیشتر است؟ این مورد را برای انجام اقدامات مرتبط با سئوی محلی و ایجاد صفحات برای ساکنین این شهرها به کار ببرید.

۷٫ بررسی روند رشد برند

یکی از مزایایی که گوگل ترندز دارد، بررسی و زیر نظر گرفتن افت و خیز حجم جستجو کلمات کلیدی گوناگون است. اگر می‌خواهید برند خود را قوی‌تر کنید و آن را به افراد زیادی بشناسانید، از این بخش برای بررسی روند پیشرفت و رشد برندتان استفاده نمایید.

آموزش گوگل ترندز : جمع‌بندی

در این مطلب نحوه کار با گوگل ترندز را با هم یاد گرفتیم. همانطور که گفته شد، گوگل trends ابزاری بسیار مفید و کارآمد است که در حوزه سئو مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل محبوبیت آن، داده‌هایی است که به روز هستند و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. ترندهای محبوب روز را بررسی می‌کند و آن‌ها را نمایش می‌دهد.
همچنین می‌توان با داده‌هایی که این ابزار می‌دهد، اطلاعات زیادی در مورد موضوعات در زمان‌های مختلف به دست آورد. تا جایی که تولید محتوا را به خوبی مدیریت و برنامه‌ریزی کرد. این ابزار می‌تواند کیووردهایی که مورد استفاده اکثر کاربران بوده‌اند را نمایش دهد و حتی جایگزین‌هایی برای آن معرفی نماید.
نیاز کاربران را می‌گوید و در مسیر رشد و فروش بیشتر به شما کمک می‌کند. خوبی این ابزار رایگان بودن و سادگی کار با آن است. پس حتما در مسیر کاری خود از سایت گوگل ترندز استفاده نمایید. امیدوارم در این راه موفق شوید. اگر سوالی دارید حتما با ما در میان بگذارید. همکاران من در سایت ریوند همواره آماده کمک به شما هستند.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید