تقویم محتوایی اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

تقویم محتوایی اینستاگرام جزو مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوا در بازار رقابتی تجارت‌های اینترنتی است. از آنجایی که تیم‌های محتواسازی دارای متخصص‌های مختلفی هستند، وجود یک تقویم محتوایی کمک شایانی می‌کند. این تقویم در واقع فضایی برای برنامه‌ریزی بهتر و اجرای تمام استراتژی‌های از پیش تعیین شده ‌است. وجود چنین ابزاری به کسب نتیجه بهتر و بازدهی بالاتر کمک می‌کند. می‌توان در این تقویم، موضوعات، رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف مانند توئیتر، اینستاگرام و همچنین تاریخ‌های مختلف را نوشت. این کار به نظم بیشتر تیم محتواسازی کمک می‌کند.

تقویم محتوایی اینستاگرام ریوند

تقویم محتوایی در اینستاگرام و سایر رسانه‌ها چه نقشی دارد ؟

ممکن است شما بخواهید محتواهایی در اینستاگرام بگذارید و همزمان روی سایت خود هم کار کنید. در این صورت بهتر است تقویمی داشته باشید تا با مشخص کردن تاریخ و برنامه‌ریزی دقیق، انتشار مطالب خود را منظم‌تر کنید. اگر از تقویم بازاریابی محتوا استفاده کنید، مناسبت‌های مختلف را هم در نظر می‌گیرید. این موضوع کمک می‌کند تا محتوایی متناسب با زمان‌های مختلف تهیه کنید و انتشار دهید.
به طور مثال در مناسبت‌های نوروز یا شب یلدا، محتوایی متناسب با این مقطع زمانی تهیه می‌کنید و آن را در زمان مناسب منتشر می‌کنید. چنین تقویمی به جلوگیری از تولید محتوای تکراری و مشابه و در نتیجه تولید اسپم جلوگیری می‌کند. می‌توانید از یک تقویم برای همه شبکه‌های اجتماعی و سایت‌هایتان استفاده کنید؛ یا اینکه برای هر یک، تقویمی جداگانه داشته باشید. به طور کلی داشتن یک تقویم محتوایی اینستاگرام چنین مزایایی دارد:
• انتشار محتوا در موقعیت‌های خاص را جهت‌دهی می‌کند.
• مدیریت منابع تولید محتوا در تلگرام و اینستاگرام را راحت‌تر می‌کند.
• ایده‌پردازی، بهینه‌سازی و سایر موارد مرتبط با محتواسازی را بهینه می‌کند.
• به کار روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تیم‌های محتواسازی نظم می‌دهد.
• از انتشار محتوای تکراری و تصادفی جلوگیری می‌کند.
• در نهایت باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شود.

بخش‌های مختلف تقویم محتوایی شبکه‌ های اجتماعی

موضوع یا عنوان محتوا | تقویم محتوایی اینستاگرام

مشخص کردن یک موضوع، بخش اصلی تولید یک محتوا در پلتفرم‌های مختلف است. می‌توان از ترندهای اخیر در دنیای دیجیتال و اخبار روز استفاده کرد. یکی از راه‌های خوب برای تولید محتوا، آنالیز صفحه اینستاگرام و پیدا کردن محتواهای محبوب‌تر است.

محتوای موردنظر توسط چه کسی تولید می‌شود؟

در این تقویم مشخص کردن وظیفه هر یک از اعضا نیز مهم است. باید مشخص شود که چه کسی کدام موضوع را بررسی می‌کند و محتوای مربوط به آن را می‌سازد. ردیفی برای نام فرد مسئول و نویسنده‌ها تعیین کنید.

زمان انتشار محتوای موردنظر | تقویم محتوایی اینستاگرام

زمان انتشار محتوا، یکی دیگر از بخش‌های مهم است. زمان انتشار را با توجه به تعطیلات، ساعت‌های پرترافیک شبانه‌روز و مناسبت‌های مختلف مشخص کنید.

کدام شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتوا

شبکه موردنظر را برای تولید و عرضه محتوای خود مشخص کنید. می‌خواهید در اینستاگرام تولید محتوا داشته باشید یا توئیتر؟ اگر در هر دو فعالیت می‌کنید، چه مطلبی در کدام‌یک منتشر می‌کنید ؟

فرمت محتوای شما چیست؟

فرمت محتوا را قبل از تولید آن مشخص کنید. به طور مثال بنویسید که قرار است به این موضوع به صورت متن، تصویر یا ویدیو پرداخته شود. این کار را انجام دهید تا بدانید که برای هر موضوعی نیاز به چه دیتاها و در چه فرمت‌هایی دارید.

مشخص کردن دسته‌بندی هر محتوا | تقویم محتوایی اینستاگرام

با توجه به اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، باید دسته‌بندی محتوای خود را مشخص کنید. حتما پس از تولید محتوا برای اینستاگرام آن را در دسته‌بندی مربوطه قرار دهید. این کار باعث می‌شود که ذهن خودتان هم منظم‌تر شود.

مشخص کردن پرسونای مخاطب

بهتر است مخاطبین خود را مشخص کنید. چه افرادی با چه خصوصیات فردی از این مطلب استقبال می‌کنند؟ با دانستن این موضوع، محتوای مناسب‌تر و جذاب‌تری را تولید خواهید کرد. موارد دیگری هم هستند که در تقویم جای می‌گیرند. به طور مثال می‌توان اهداف، تعداد لایک و کامنت مورد انتظار، تعداد لایک و کامنت دریافتی را بنویسید و مقایسه کنید.

اهداف ماهانه خود را مشخص کنید

هدف، جزو مهم‌ترین بخش‌های تولید یک تقویم محتوایی اینستاگرام است. در واقع نمی‌توان بدون هدف یک تقویم ایجاد کرد و از آن استفاده کرد. به احتمال زیاد شما انتظار مشخصی از تولید محتوا دارید و تا هدفی تعیین نکنید، متوجه پیشرفت و موفقیت خود نمی‌شوید. اگر هدف داشته باشید، عملکرد خودتان را با قبل خود مقایسه می‌کنید و به این صورت متوجه موفقیت‌هایتان می‌شوید. اگر اشتباهی در روش‌های معمول خود دارید، آن‌ها را اصلاح کنید.
اگر هدف شما این است که مشتری بیشتری جذب کنید، شبکه‌های اجتماعی را به پلی برای رسیدن به سایت خود تبدیل کنید. به این صورت نرخ کلیک و تبدیل را مشخص می‌کنید. حتما از اهداف کوتاه‌مدت در بین اهداف بلندمدت خود بهره بگیرید. داشتن اهداف کوتاه‌مدت در رسیدن به اهداف بالاتر بسیار مهم است. البته تقویم محتوایی اینستاگرام هم در این راه کمک زیادی می‌کند.

اهداف کوتاه مدت

محتوا | تقویم محتوایی اینستاگرام

حتما مشخص کنید که در مدت زمان خاصی مثلا یک ماه، تعدای محتوا مثلا ۶۰ پست و ۱۰۰ استوری تولید کنید. این مقدار بسته به تازه‌کار بودن یا حرفه‌ای بودن شما متفاوت است. زمان انتشار هر محتوا را مشخص کنید.

فالوور هدفمند

برخی از صفحات اینستاگرامی از فالوورهای فیک استفاده می‌کنند. البته در این میان بسیاری از آن‌ها هم به دنبال فالوور حقیقی و هدفمند هستند. این فالوور حقیقی است که شما را به فروش بیشتر می‌رساند.

بازدید | تقویم محتوایی اینستاگرام

هدف دیگر شما می‌تواند مشخص کردن تعداد بازدید باشد. به طور مثال یک پست به چه اندازه لایک بخورد، دیده شود یا رد و بدل شود و بدین صورت بازدید شما بالاتر رود. البته اگر دارای یک بیزنس خاص هستید، تعداد لایک اهمیت زیادی ندارد و مهم این است که بتوانید مشتری برای محصول خود پیدا کنید. البته تعداد لایک خوردن در ابتدای شروع کار می‌تواند هدف خوبی باشد.

اشتراک کاربران

یکی از اهداف کوتاه‌مدت شما می‌تواند اشتراک‌هایی مانند خبرنامه سایت باشد. وجود این خبرنامه‌ها باعث می‌شود که به طور مداوم و از طریق ایمیل با کاربر یا فالوور در تماس باشیم. اگر در اینستاگرام فعالیت می‌کنید، سعی کنید که توسط کاربران دیده شوید.

فروش محصول یا خدمات | تقویم محتوایی اینستاگرام

اگر برای فروش یک محصول یا ارائه خدمات از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، می‌توانید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای خود مشخص کنید. بسته به اینکه تازه‌کار هستید یا مدتی است فعالیت می‌کنید، اهداف شما تغییر می‌کند. به طور مثال ممکن است در اوایل کار مشتری زیادی نداشته باشید؛ اما با گذشت زمان بتوانید با یک پست، ۱۰۰ مشتری جذب کنید.

تصمیم‌گیری برای انتشار محتوا در پلتفرم‌های گوناگون

چنین تقویم‌هایی یک نقشه راه برای شما مشخص می‌کنند. این موضوع کار شما را راحت‌تر می‌کند و نمی‌گذارد که بدون موضوع و ایده بمانید. سعی کنید لیستی از موضوعات را تهیه کنید. این موضوعات را طوری انتخاب کنید که بتوانید ایده‌های جالبی در مورد آن‌ها بدهید و محتوای جذابی ایجاد کنید. برای فروش بیشتر، محتوای چشم‌گیر و جالب تولید کنید.

استفاده از دسته‌بندی‌های متنوع در تقویم محتوایی اینستاگرام

• پست‌های آموزشی در حوزه فعالیت تجارت شما در وبلاگ
• تولید محتوای انگیزشی
• تبلیغ محصولات یا خدمات کسب‌وکارتان
• مناسبت‌های مهم و تاریخی، اعیاد، تعطیلات و …
• از محتواهای ایجاد شده توسط کاربران هم غافل نشوید.
• بررسی رویدادها، همایش‌ها و اخبار مربوط به بیزنس و کار
این دسته‌بندی‌ها را در تقویم خود قرار دهید. این کار کمک می‌کند که پست‌هایی سازمان‌دهی شده و کاربردی ایجاد کنید. این دسته‌بندی کمک می‌کند که شما انواع محتواها را داشته باشید. به طور مثال شما در کنار ارائه محصول خود، به آموزش می‌پردازید و محتواهای جذاب و سرگرم‌کننده هم خواهید داشت. این دسته‌بندی‌ها با توجه به نوع فعالیت شما تغییر می‌کند. اگر یک پیج آموزش آشپزی یا باشگاه بدن‌سازی داشته باشید، تقویم شما تغییر می‌کند. به طور مثال می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:
• آموزش غذاها و شیرین‌های کم کالری
• دستورالعمل‌ غذاهای بین المللی (ایتالیایی، لبنانی، ترکی و …)
• ویدیوی آموزشی
• تغذیه سالم و مناسب برای ماه رمضان
• و…

ایجاد تقویم محتوا به کمک ابزارهای مختلف

از ابزارهای مختلفی برای طراحی تقویم محتوایی اینستاگرام بهره بگیرید. اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلفی هستند که به صورت آنلاین یا آفلاین کار می‌کنند. با اینکه می‌توانید از کاغذ و خودکار برای این کار استفاده کنید، اما استفاده از ابزارهای دیجیتالی توصیه می‌شود. حتی می‌توان به طور خیلی ساده تقویم محتوایی اینستاگرام با اکسل را ایجاد کرد.
درست کردن تقویم محتوایی اینستاگرام یا برنامه بازاریابی با اکسل بسیار ساده است. ابزار گوگل (Goolge Sheets) نیز به شما کمک می‌کند. از طریق سایت Google Drive، گزینه New و سپس Goolge Sheets، تقویم خود را انتخاب کنید. در این قسمت از ابزار Merge Cells، برای ردیف‌ها نام تعیین کنید. امکان به اشتراک گذاشتن فایل با همکارانتان هم وجود دارد.

اضافه کردن محتوای موردنظر به تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین مراحل در تولید تقویم، اضافه کردن محتوای خود به تقویم محتوای قبلی است. به این معنی که مطالب و محتواهای محبوب را دوباره وارد تقویم کنید تا مطالبی همانند آن‌ها ایجاد کنید. اگر پیج شما تازه ساخته شده‌است و اطلاعات کافی ندارید، از پیج رقیبان کمک بگیرید. می‌توانید این محتوا را در سایت و شبکه اجتماعی خود منتشر کنید و از طریق ایمیل مارکتینگ به علاقه‌مندان و کاربران خود ارسال کنید.
برای گرفتن نتیجه بهتر، باید روز انتشار را به دقت در تقویم مشخص کنید. اگر در شبکه‌های مختلفی فعالیت دارید و دارای یک سایت می‌باشید، تقویم خود را به دقت دسته‌بندی کنید یا از چندین تقویم کمک بگیرید. این کار مدیریت محتوا اینستاگرام را راحت‌تر می‌کند. از افراد و کارمندان مختلف برای تولید محتوا بهره بگیرید و تقویم‌های مخصوص آن‌ها را تحویلشان دهید. در این صورت کار حجیم شما نظم بیشتری به خود می‌گیرد.

زمان تحقیق، تولید و انتشار پست‌های تقویم محتوایی اینستاگرام

پس از تهیه تقویم، باید پست‌های خود را تولید کنید. از ابزارهای گوناگونی می‌توان برای طراحی تصاویر و تهیه پست استفاده کرد. در ادامه برخی از این ابزارها را معرفی می‌کنیم.

ابزار ‌PromoRepublic، مجموعه‌ای عالی برای تولید و انتشار محتواهای گرافیکی

برای طراحی پست‌های خود می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. این ابزار کاربردی دارای چندین هزار قالب است که تولید پست و محتوا را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. این طرح‌های جذاب توسط طراحان فعال در اینترنت به وجود آمده‌است. باید به صورت آنلاین از این ابزار و ویرایشگر آن استفاده کنید.
امکاناتی مانند رنگ‌بندی‌های مختلف، گذاشتن متن روی عکس و … در این برنامه وجود دارد. یکی از مزیت‌های این ابزار، امکان انتشار خودکار پست و زمان‌بندی شده می‌باشد. می‌توان از این امکان برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین استفاده کرد. برای استفاده از این نرم افزار تولید محتوا اینستاگرام باید ۵ دلار در هر ماه هزینه بدهید.

طراحی گرافیکی با ابزار RelayThat | تقویم محتوایی اینستاگرام

می‌توانید برای طراحی‌های گرافیکی از سایت RelayThat استفاده کنید. امکان استفاده از فایل‌های طراحی‌شده حرفه‌ای و ایجاد عکس‌های عالی وجود دارد. امکانات دیگری مانند انتخاب سایز عکس، پس‌زمینه موردنظر و متن دلخواه نیز موجود است.

زمان‌بندی انتشار محتوا با ابزارSmarterQueue

استفاده از ابزارهایی که توانایی انتشار خودکار و زمان‌بندی‌شده را دارند، بسیار مهم است. به خصوص زمانی که از تقویم محتوایی اینستاگرام استفاده می‌کنید. اگر بتوانید فردی را مسئول زمان انتشار محتواها در نظر بگیرید، بسیار عالی است. زیرا ممکن است مشغولیت شما به حدی باشد که نتوانید همه کارها را خودتان انجام دهید.

مدیریت تیم تولید محتوا با Trello

Trello، یکی از ابزارهای آنلاین برای مدیریت تیم تولید محتوا و ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام می‌باشد. این ابزار حرفه‌ای یک تفاوت با Google Docs دارد. آن هم این است که محیطی زیباتر و جذاب‌تر دارد. یکی از مزایای این برنامه، تعیین زمان انتشار برای محتواهای تولید شده می‌باشد. می‌توان از این برنامه برای مشخص کردن وظیفه و زمان انجام کار کارمندان استفاده کرد.
در نسخه رایگان می‌توان تعداد محدودی فایل فراهم کرد. در صورت لزوم، می‌توانید از اکانت‌های تجاری بهره ببرید. حتی این برنامه دارای اپلیکیشن‌های گوشی می‌باشد. بنابراین می‌توان به راحتی مدیریت تیم محتوا را با موبایل انجام داد. پیشنهاد می‌شود که یک بار از این سایت استفاده کنید. امکانات عالی آن شما را مجذوب خود خواهد کرد. به صورتی که تا مدت‌ها از آن استفاده می‌کنید.

انتشار پست‌ها در زمان مشخص‌شده را پیگیری کنید

باید قسمتی از تقویم محتوایی اینستاگرام را به زمان انتشار پست اختصاص بدهید. سپس پیگیری کنید که هر پست در زمان مخصوص به خود منتشر شود. این امکان وجود دارد که ابزار انتخابی شما پست را در همان زمان منتشر نکند. پس در کنار استفاده از برنامه، شخصا به حساب کاربری خود سر بزنید تا از انتشار پست مطمئن شوید. می‌توانید ستونی جداگانه در نظر بگیرید و پس از هر انتشار، جلوی پست مربوطه تیک بزنید. در صورت استفاده از Trello، جلوی تاریخ انتشاری که مشخص کرده‌اید را تیک بزنید.
در نظر داشته باشید که استفاده از تقویم محتوایی اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، موضوع بسیار مهمی در رابطه با دیجیتال مارکتینگ است. می‌توان از این ابزار برای رشد کسب و کار و توسعه بیزنس استفاده کرد. توجه داشته باشید که داشتن یک تقویم خوب، ملزم به کسب اطلاعات کافی از کسب‌ و کار است. اکانت‌های تجاری باتجربه می‌توانند از آنالیز صفحه خود استفاده کنند.
اما تازه‌کاران نیز پست‌های محبوب صفحات رقیب را بررسی می‌کنند. توجه کنید که شما و رقیبتان، مخاطبان یکسانی دارید. توجه به این نکته می‌تواند کمک زیادی به شما بکند تا سلیقه کاربران خود را بدانید. سعی کنید آنالیز تقویم را با توجه به اهداف انجام دهید. اهداف خود را بررسی کنید و ببینید تا چه حد به آن‌ها دست یافته‌اید. در هر صورت داشتن هدف واجب است. به هیچ عنوان بدون هدف دست به کاری نزنید.

نتیجه‌گیری

امیدواریم از مقاله تقویم محتوایی اینستاگرام استفاده کرده‌ باشید. سعی کردیم این موضوع را باز کنیم و چند ابزار و روش نیز به شما آموزش دهیم. حتما در کسب و کار و مدیریت صفحه مجازی خود از چنین تقویمی استفاده کنید. بهتر است به جای تقویم دستی، از ابزارهایی مانند سایت Trello استفاده کنید. در این صورت امکان به اشتراک‌گذاری تقویم با همکاران را دارید. همچنین این ابزارها می‌توانند زمان انتشار محتوا را مدیریت کنند.
حتی اگر شما فراموش کرده باشید که پست را تولید کنید، به شما یادآوری می‌شود. پس حتما به جای اکسل از این ابزارها استفاده کنید. آیا شما تا به حال یک تقویم محتوایی داشته‌اید؟ آیا از این ابزارها استفاده کرده‌اید؟ اصلا یک حساب کاربری تجاری دارید؟ در چه پلتفرمی فعالیت می‌کنید؟ اگر تا به حال از این برنامه‌ها استفاده کرده‌اید، تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید