تبلیغات کلیکی : در چه صورت مفید خواهد بود؟

تبلیغات کلیکی یکی از انواع تبلیغات در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. در این روش که به آن PPC نیز گفته می‌شود، مبلغی برای هر کلیک دریافنت و پرداخته می‌شود. به این صورت که به ازای هر کلیکی که انجام شود، هزینه خاصی دریافت می‌شود. یکی از مثال‌ها در مورد این روش، تبلیغات گوگل یا google adwords است. شاید با خودتان فکر کنید که PPC مخفف چیست ؟
این حروف در واقع خلاصه عبارت Pay-Per-Click است و بدین معنا است که هزینه‌ای برای هر کلیک پرداخت می‌شود. این روش بسیار مناسب است و برای بسیاری از بیزنس‌ها مفید خواهد بود. هر کلیکی که روی تبلیغات یه فرد یا همان تبلیغ‌کننده انجام شود، فرد ملزم به پرداخت هزینه خواهد بود. زیرا تنها با کلیک کردن است که کاربران می‌توانند محصولات را ببینند و در صورت لزوم خرید کنند.
پس این روش برای تبلیغ‌کنندگان به صرفه خواهد بود. جالب است بدانید که حتی کسب درآمد از تبلیغات کلیکی تلگرام نیز بالا است و از این روش به مقدار زیاد استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با بهترین سایت تبلیغات کلیکی و این روش جالب با من در ریوند همراه باشید.

پلتفرم تبلیغات کلیکی rivand

و اما تاریخچه این نوع تبلیغات

تبلیغات کلیکی برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ انجام شد. برای اجرای چنین تبلیغاتی از برنامه‌ای تحت عنوان Planet Oasis استفاده شد. در این مورد هر کلیکی که توسط دایرکتوری برنامه دریافت می‌شد، تبلیغ‌کنندگان ملزم به پرداخت هزینه بودند. با اینکه در ابتدای کار از این روش به صورت محدود و با احتیاط استفاده می‌شد، ولی کم کم در اواخر سال ۱۹۹۷ این روش محبوب شد. در این سال بیشتر از ۴۰۰ شرکت معروف از این روش استفاده کردند.
در سال‌های بعد گوگل نیز وارد عمل شد و اولین فعالیت خود را در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ انجام داد. نام محصول این شرکت Google AdWords بود. البته در ابتدا این مدل تبلیغات به صورت پرداخت به ازای هر نمایش بود؛ اما در سال ۲۰۰۲ به PPC تغییر یافت. جالب است بدانید که درآمد هنگفت گوگل و در واقع بیش از ۹۵ درصد درآمد آن از تبلیغات است.

انواع تبلیغات کلیکی

این نوع تبلیغات به ۲ روش کلی انجام می‌شود. روش اول تبلیغات در سایت و روش دوم تبلیغات در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و … است. در ادامه این ۲ نوع روش را بررسی می‌کنیم.

۱٫ تبلیغات کلیکی برای سایت

این روش تبلیغاتی در کشور ما معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته استفاده از آن در سال‌های اخیر بیشتر شده‌است. سایت‌های مشهور و پربازدیدی مانند Zoomit و Chetor در ایران از این روش برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. این نوع سایت‌ها می‌توانید تبلیغات خود را در یک پنل مربوط به کاربران قرار دهید. البته علاوه بر متن آگهی و عکس، می‌توان بند، فیلم و … نیز در سایت قرار داد.
یکی از دلایل محبوبیت این روش در آن است که شما تنها زمانی هزینه پرداخت خواهید کرد که کاربران و مخاطبین تبلیغات شما را دوست داشته باشند. در واقع این شعار چنین شرکت‌های است. البته باید در نظر داشت که چنین تبلیغاتی بدون فکر و برنامه‌ریزی انجام نمی‌شود. نمایش آگهی‌ها با هدف مشخص انجام می‌شود. همچنین این تبلیغات تاثیر زیادی دارد و به همین دلیل روز به روز محبوب‌تر خواهد شد.
نمونه‌ای از سایت‌های تبلیغات کلیکی مانند یکتانت را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. به طور مثال ممکن است به ازای هر کلیک مبلغ ۵۰۰ ریال از فرد گرفته شود. این شرکت که تصویر سایت آن را ددر زیر می‌بینید، مزایایی مانند نمایش تبلیغات به مخاطبین هدف، کنترل تعیین قیمت، نمایش در رسانه‌های معتبر ایران، هدفمندسازی تبلیغات با قیمت‌های مناسب و بهینه دارد.

بازاریابی کلیکی چیست | تبلیغات کلیکی ریوند

همینطور در تصویر زیر تبلیغی در سایت زومیت را می‌بینید. این سایت رتبه الکسای بالایی دارد و تعرفه قیمت‌های آن معمولا بالا است. زیرا طبق آمار بیشترین بازدید را در بین سایت‌هایی که در حوزه دیجیتال و فناوری فعالیت می‌کنند دارد. بنابراین استفاده از آن می‌تواند مفید و کارگشا باشد.

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی ریوند

تعرفه تبلیغات کلیکی به چه صورت است؟

تعرفه تبلیغات به عوامل مختلفی بستگی دارد. عامل اصلی که همان تعداد کلیک‌های انجام شده روی آگهی موردنظر است. اما برای هر کلیک نیز مبلغ خاصی تعیین کی‌شود و ممکن است قیمت سایت‌ها با هم تفاوت داشته باشند. به طور کلی قیمت و هزینه تبلیغات طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

هزینه تبلیغات = قیمت هر کلیک * تعداد کلیک درخواست شده

۲٫ تبلیغات در موتورهای جستجو

یکی دیگر از روش‌های تبلیغات کلیکی، موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و … است. احتمالا زمانی که عبارت یا کلمه‌ای را در گوگل جستجو کرده‌اید، در کنار نتایج به دست آمده، تبلیغات گوگل که همراه با حروف AD می‌باشد را دیده‌اید. این حروف به رنگ سبز دیده می‌شود و در واقع از کلمه Advertising (تبلیغات) گرفته شده‌است. همانطور که می‌دانید ۳ موتور جستجوی بسیار قوی و معروف در جهان وجود دارد. این ۳ مورد همان Google، Yahoo و Bing هستند.

در ایران چه شرکت‌هایی به طور رسمی فعالیت می‌کنند؟

یکی از شرکت‌ها یا سایت‌هایی که چنین فعالیتی دارد، آژانس میهن مارکتینگ است. این شرکت نماینده رسمی کمپانی گوگل در کشور ما است. می‌توانید نمونه‌ای تبلیغات این سایت را در تصویر زیر مشاهده کنید.

بهترین سایت تبلیغات کلیکی rivand

PPC و CPC در تبلیغات کلیکی به چع معنی هستند؟

این ۲ عبارت یا اصطلاح در این زمینه کاربرد زیادی دارند. در مورد اولین اصطلاح در ابتدا توضیح داده شد. اما دومین عبارت به معنای cost-per-click است. در ادامه این ۲ مورد را کامل‌تر باز می‌کنیم.
PPC در تبلیغات کلیکی: همانطور که می‌دانید این عبارت به معنای پرداخت به ازای هر کلیک می‌باشد. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که بخواهیم از تبلیغاتی استفاده کنیم که تبلیغ‌کننده قیمت مشخصی برای هر کلیک روی آگهی خود، پرداخت می‌نماید.
CPC در تبلیغات کلیکی: معنی این عبارت مخفف نیز در قبل گفته شد. این اصطلاح به عنوان یک معیار برای مشخص کردن و بررسی مبلغ موردنظر برای کلیک استفاده می‌شود. با استفاده از این معیار می‌توان در مورد گران بودن یا ارزان بودن نرخ کلمات کلیدی در برابر مزایایی که یک کلیک دریافتی دارد، قضاوت کنید. پس تا اینجا متوجه شدیم که PPC به عنوان معیاری برای کلمات کلیدی و CPC برای قیمت‌گذاری روی آن‌ها است.

چگونگی عملکرد تبلیغات کلیکی و فاکتورهای مهم آن

و اما کارکرد این نوع تبلیغات به چه صورت است؟ تبلیغات کلیکی در واقع بدین صورت می‌باشد که کاربر روی سایت یا آگهی شما کلیک می‌کند و از این طریق می‌توانید فروش داشته باشید. اما در ازای آن باید مبلغی به سایت موردنظر که در آن تبلیغات انجام داده‌اید، بپردازید. این سایت ممکن است موتوری قوی مانند گوگل یا هر سایت دیگری مثل زومیت باشد. اگر یک کمپین موفق و موثر تبلیغات کلیکی داشته باشید، هزینه ناچیزی خواهد داشت.
به خاطر اینکه معمولا بازدیدکنندگان ازش کار شما را می‌دانند و به آن هزینه‌ای که خرج کرده‌اید کاری ندارند. در واقع این کار شما است که برای آن‌ها مهم است و نه آنچه برای کمپینتان هزینه کرده‌اید. به طور مثال ممکن است هزینه‌ای معادل ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنید و یک محصول به قیمت ۷۵۰ هزار تومان را در سایت بگذارید. با خرید این محصول توسط کاربران، مطمئنا آن هزینه ارزش زیادی ندارد و مخارج شما کاملا عاقلانه و البته مناسب است.

مدیریت هزینه‌ها

ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد پیش بیاید. سوالی مانند اینکه چقدر باید برای چننی تبلیغاتی هزینه کنیم؟ در واقع آیا مقدار مشخصی وجود دارد؟ پاسخ این سوال خیر است. هیچ مقدار مشخصی برای این نوع تبلیغات وجود ندارد. بستگی دارد که شما چه هدفی داشته باشید و چه مقدار بودجه داشته باشید. اما یک فرمول کلی وجود دارد. آن هم این است که معمولا هزینه کلی هر کلیک کمتر از این مقدار خواهد شد: نرخ تبدیل × کل کلیک‌ها × سود هر تبدیل

سرویس تبلیغات کلیکی ریوند

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل (Conversion Rate) در واقع به معنی اقدام از طرف مخاطب است. همان اقدامی که مطابق میل شما است. وقتی کاربر سایت و آگهی شما را می‌بیند، بهتر است که روی آن کلیک نماید و از شما خرید کند. پس اگر کاربر روی آگهی کلیک کند و محصول را نخرد، کمی به ضرر شما کار کرده‌است. همیشه هزینه هر کلیک باید کمتر از کل سود حاصل از هر کلیک باشد. به طور مثال ممکن اس برای هر کلیک ۵۰۰ تومان پرداخت کنیم.
اگر ۳% از افراد بازدیدکننده در مورد محصول کنجکاو شوند، ۲۵% از این افراد خرید کنند و هر خرید برای ما ۱۵ هزار تومان سود داشته باشد، سود کلی به صورت زیر به دست می‌آید. همچنین در هر ۳۰ روز ۲۰۰ کلیک خواهیم داشت. می‌توان این اعداد را به صورت زیر بیان کرد تا بهتر متوجه شوید:

• هزینه هر کلیک ۵۰۰ تومان
• ۳% از بازدیدکنندگان علاقه‌مند هستند: ۶ نفر از ۲۰۰ نفر
• ۲۵% مشتری که خرید می‌کنند: ۵۰ نفر از ۲۰۰ نفر
• هر خرید ۱۵۰۰۰۰ تومان سود: سود کلی ۷۵۰۰۰۰ تومان
• ۲۰۰ کلیک در هر ماه داریم.
• نرخ تبدیل پیش‌فرض ما ۷٫۵%
بنابراین

۲۲۵۰۰ تومان = ۱۵٫۰۰۰ (تومان) × ۲۰۰ (کلیک) × ۷٫۵٪ (نرخ تبدیل)

پس ما تنها ۲۲۵۰۰ تومان درآمد داشته‌ایم. در صورتی که برای این کمپین نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌ایم. پس باید هزینه کلیک تا حدی کمتر شود تا بتوانیم درآمد خوبی داشته باشیم. در صورتی که اصلا صرفه‌ای برایمان نداشته باشد، می‌توانیم از این روش استفاده نکنیم. البته نمی‌توان به این سرعت نتیجه‌گیری کرد. درست است که این روش در ابتدا سودی ندارد، اما به احتمال زیاد در درازمدت مشتریان خاص خود را پیدا می‌کنیم.

مزایای تبلیغات کلیکی چیست ؟

و پاسخ به یک سوال مهم! اصلا چرا این نوع تبلیغات را انتخاب می‌کنیم؟

هزینه در ازای کلیک: یکی از مزایای اصلی این روش این است که تنها در ازای کلیک روی تبلیغاتتان هزنیه پرداخت می‌کنید. پس تا زمانی که فردی روی آگهی شما کلیک نکند، لازم نیست هزینه پرداخت کنید.

هزینه متناسب با فروش: یکی دیگر از دلایل انتخاب این روش در آن است که هزینه پرداختی شما با توجه به بودجه‌ای که دارید تعیین می‌شود. در واقع قیمت تبلیغات با نیاز شما کاملا متناسب است. حتی ممکن است سایت‌هایی وجود داشته باشند که تبلیغات کلیکی رایگان برای مشتریان انجام دهند.

تبلیغات کلیکی چیست rivand

مشاهده عملکرد تبلیغات: می‌توان نرخ بازگشت سرمایه را با استفاده از ردیابی نرخ تبدیل به دست آورد. همه موارد و فاکتورها در این نوع تبلیغ در اختیار تبلیغ‌کننده است و می‌توان کیفیت آن، مکان و جاگذاری در سایت و … را مشخص نمود. حتی این امکان را خواهید داشت که کلمات کلیدی موردنظر خود برای نمایش تبلیغاتان را مشخص نمایید. در این صورت تبلیغ خود را موثرتر انجام می‌دهید.

سرعت تبلیغات: این روش بازاریابی سرعت قابل قبولی دارد و از همان ابتدا برای شما مشتری جذب خواهد کرد. پس اگر به دنبال سرعت بالا در جذب مشتری و فروش هستید، این روش را امتحان کنید.

مشخص کردن زمان: یکی دیگر از مزایای این روش در آن است که حتی می‌توان تبلیغ خود را در ساعت‌های مشخصی نمایش داد. این موضوع هم در تبلیغات مربوط به آژانس‌های تبلیغاتی و هم تبلیغات گوگل مطرح می‌شود. به طور مثال شما می‌خواهید که تنها در ساعات ۱۷-۲۳ شب تبلیغات شما نمایش داده شود، این موضوع کاملا طبق نظر شما پیاده‌سازی می‌شود.

تنظیم موقعیت: یکی دیگر از مزایای همکاری در تبلیغات کلیکی سایتها، امکان مشخص کردن موقعیت است. مثلا شما درخواست می‌کنید که تبلیغاتتان تنها برای شهروندان تهرانی نمایش داده شود.

نتایج قابل ارزیابی: یکی از مزایای این روش در آن است که می‌توان مقدار نرخ تبدیل را اندازه‌گیری کرد. این نوع تبلیغات از این نظر نسبت به تبلیغات فیزیکی برتری دارند. این مقدارها تحت عنوان CR به معنای تعداد دفعات نمایش آگهی و CTR یعنی تعداد کلیک نمایش داده می‌شوند.

آزمایش نمونه: جالب است که می‌توان به روش آزمون و خطا در این نوع تبلیغات عمل کرد و ۲ یا چند روش را امتحان نمود. هر یک از انواع تبلیغات که عملکرد بهتری داشتند را انتخاب کرد و از آن پس به همان روش عمل کرد.

معایب تبلیغات کلیکی

عیب اصلی این روش در هزینه بالای آن است. این تبلیغات هزینه بالایی در کشور ما دارد و به نسبت هزینه، درآمد آنچنانی نخواهد داشت. به خصوص هزینه تبلیغات گوگل که به دلار محاسبه می‌شود و با توجه به قیمت ارز می‌توان به هزینه‌های سرسام‌آور آن پی برد. البته بستگی دارد که نرخ بازگشت سرمایه چقدر باشد و در برخی اوقات نتیجه خوبی در پی دارد.

مزایا و معایب تبلیغات کلیکی rivand

یکی دیگر از موارد بسیار پر اهمیت و البته نابودکننده، کلیک‌های فیک و بدون خرید است. حتی ممکن است این کلیک‌ها توسط کاربران واقعی انجام نشود و همین موضوع کار را خراب می‌کند. ممکن است رقیبان شما به طور مرتب تبلیغات افراد دیگر را کلیک کنند و با این روش بودجه کلانی برای آن‌ها بتراشند. همین موضوع سبب می‌شود که آگهی این افراد قربانی کمتر نمایش داده شود.
نکته غم‌انگیز این است که گوگل یا سایت‌های تبلیغاتی اهمیتی به هزینه‌ای که شما بابت این آگهی‌ها داده‌اید نمی‌دهند. برایشان مهم نیست که این کلیک‌ها به فروش ختم می‌شود یا خیر! البته ممکن است این مورد برای همین وب‌سایت‌ها نیز نکته منفی داشته باشد و باعث شود که ارزش آن‌ها کمتر شود. اما وب‌سایت‌های حرفه‌ای که به وجهه خود اهمیت می‌دهند، چنین عملکردی نخواهند داشت.
گاهی اوقات ممکن است وب‌سایت موردنظر برای تبلیغات شما مناسب نباشد و حتی در وسط کار تغییر موضوع یا وضعیت داده باشد. در این صورت دسته‌بندی نامناسب کار شما را خراب می‌کند و مخاطبینی برای دیدن آگهی خود نخواهید داشت. همینطور بهتر است که در مورد وب‌سایت میزبان تحقیق کنید و بهترین و معتبرترین سایت‌ها را برای نمایش آگهی‌هایتان برگزینید. در غیر این صورت ممکن است به وجهه کاری و حرفه‌ای خود آسیب بزنید. البته اگر از پنل‌های کاربری در آزانس تبلیغاتی موردنظر بخواهید مدیریت کنید، معمولا دچار این مشکلات نخواهید شد. زیرا خودتان به طور مستقیم کار را نظرات می‌کنید.

بازاریابی کلیکی چیست ؟ : جمع‌بندی

در این مقاله با کسب درآمد از تبلیغات کلیکی و استفاده از این روش مفید آشنا شدید. ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا این روش برای من مفید است یا خیر؟ پاسخ به این سوال دقیقا مشخص نیست. ممکن است این روش برای رکت‌ها و سازمان‌هایی که وضعیت خوبی دارند، قادر به پرداخت هزینه‌ها هستند و کاملا هم شناخته شده هستند مفید باشد. اما یک کسب و کار کوچک که حتی از فروش محصولات خود نیز مطمئن نیست، نتواند از این روش استفاده کند. زیرا ممکن است تمامی سرمایه خود را از بین ببرد. چه بسا رقیبان به راحتی او را از میدان به در ببرند. البته استفاده از این روش همیشه هم بد نیست! در واقع باید بدانید که چگونه و به جچه صورت از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. بالاخره این روش مزایای زیادی داشته‌است که بسیاری از وب‌سایت‌ها بالاترین کسب درآمد کلیکی را تا به حال داشته‌اند. می‌توانید از همکان من در سایت ریوند کمک بگیرید و یک مشورت عالی در مورد پلتفرم تبلیغات کلیکی با آن‌ها داشته باشید.
و اما نوبت شما است که در مورد تجربیات خود با ما صحبت کنید. آیا تا به حال از سرویس تبلیغات کلیکی استفاده کرده‌اید؟ از چه سایت‌هایی بدین منظور کمک گرفته‌اید؟ چقدر هزینه کرده‌اید؟ آیا این روش بازخورد خوبی برای کسب و کارتان داشته‌است؟ پاسخ این سوال‌ها را با ما در میان بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید