پوش نوتیفیکیشن چیست ؟

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) جزو روش‌های عالی در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دنیای آنلاین است. روز به روز استفاده از آن بیشتر می‌شود و کاربرد عالی و موثری دارد. احتمالا با داشتن گوشی‌های هوشمندتان در مورد نوتیفیکیشن اطلاعاتی دارید. این مورد شبیه به پیام است. اما یک فرق اساسی با آن دارد. SMS تنها در گوشی دریافت می‌شود. اما پوش نوتیفیکیشن در سایر پلتفرم‌ها مانند یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن، سیستم عامل، بروزر و … نیز دیده می‌شود.
برای اینکه چنین پیامی فرستاده و دریافت شود، احتیاجی به برقراری تماس و داشتن اطلاعات تماس فرد موردنظر نیست. هر کاربر می‌تواند به اختیار خود در سرویستان عضو شود و نوتیفیکیشن فعالیت‌های شما را دریافت نماید. این روش می‌تواند در بازاریابی به شما کمک کند. احتمال دارد که تا به حال این موضوع را نشنیده باشید. اما امروز با من همراه شوید تا فواید و روش کسب درامد از پوش نوتیفیکیشن را بیاموزیم.

پوش نوتیفیکیشن چیست ریوند

تفاوت اساسی پوش نوتیفیکیشن و SMS

نوتیفیکیشن پیام تبلیغاتی یا اعلانی است که روی گوشی افراد نمایش داده می‌شود. ممکن است یک سری شباهت بین این مورد و پیامک‌ها وجود داشته باشد؛ اما تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. این پیام‌ها به یک شکل روی صفحه موبایل نمایش داده می‌شوند؛ اما فرقی بینشان وجود دارد. یک پیام کوتاه یا SMS معمولا دارای کاراکترهای بیشتری است و هر فرد می‌تواند هر چقدر که مایل بود در آن متن بنویسد.
اما نوتیفیکیشن نمی‌تواند شامل تعداد زیادی کاراکتر همانند پیام باشد. در واقع اگر چنین موردی وجود داشته باشد، قطعا این روش شما را موفق نخواهد کرد. پس معمولا از نوتیفیکیشن‌های کوتاه و کارآمدتر استفاده می‌شود. همچنین اگر فردی که این روش را به کار گرفته‌است، در استفاده از آن زیاده‌روی کند، ممکن است توسط مخاطبین و کاربران مورد توجه قرار نگیرد و حتی آن‌ها نوتیفیکیشن او را Mute کنند. پس چه کنیم که در این راه موفق شویم؟ در ادامه با ارائه نکات مهم در خدمتتان هستیم.

تعداد کلمات در این دو روش متفاوت است!

جالب است بدانید که هر چقدر تعداد کلمات در پوش نوتیفیکیشن افزایش یابد، احتمال کلیک روی آن کمتر می‌شود. این مقدار از ۸٫۸% برای ۱۰ کلمه به ۳٫۲% برای ۲۱ کلمه کاهش خواهد یافت. پس بهتر است که از تعداد کمتری کاراکتر و کلمه در نوتیفیکیشن خود استفاده کنید. باید پیامی کوتاه، مختصر و محرک در نوتیفیکیشن خود بنویسید تا افراد بیشتر جذب شوند.
اگر تا به حال از SMS marketing یا بازاریابی پیامکی استفاده کرده‌اید، بهتر است که روش پوش نوتیفیکیشن را هم برای همان مخاطبین یا سایر افراد به کار گیرید. این روش می‌تواند کم‌خرج‌تر باشد و شما را به عنوان یک اسپم برای مخاطبین نمایش ندهد. البته روش SMS marketing نیز عالی است و برای اطلاع از چگونگی این روش می‌توانید مقاله بازاریابی پیامکی را مطالعه کنید. اما نوتیفیکیشن هم می‌تواند بسیار مفید باشد. زیرا شرکت، برند یا سازمان موردنظر را به طور دقیق نمایش می‌دهد.

تبلیغات نوتیفیکیشن اندروید | پوش نوتیفیکیشن rivand

مخاطبین در دیدن یا ندیدن نوتیفیکیشن‌ها اختیار دارند

هر فرد می‌تواند به راحتی به سایرین پیام دهد و آن‌ها نیز پیام‌ها را دریافت کنند. اما کاربران به اختیار خود می‌توانند نوتیفیکیشن‌ها را Mute یا خاموش کنند. البته اگر نوتیفیکیشن‌ها را به صورت درست و اصولی ارسال کنید، می‌توانید بازدید خود را افزایش دهید و این اتفاق از سوی مخاطبین نخواهد افتاد. اکثر افرادی که تا به حال این نوتیفیکیشن‌ها را دریافت کرده‌اند، اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهند و در واقع از دریافت آن‌ها خوششان نمی‌آید. البته آمار نشان می‌دهد که بیش از ۲۵% افراد دریافت این پیام‌ها را دوست دارند.
خب افراد با هم تفاوت دارند و حتی برخی ممکن است این روش را تصدیق و تایید کنند. آمار نشان می‌دهد که نرخ کلیک برای موضوعات مختلف تفاوت دارد. به طور مثال افراد بیشتر علاقه دارند که در مورد ورزش، غذا و روش‌های درآمدزایی پیام دریافت کنند و از اخبار، موضوعات اجتماعی و … لذت کمتری می‌برند. البته این موارد برای همه صدق نمی‌کند؛ اما به طور کلی اینگونه است. مورد دیگری که اهمیت دارد، این است که در فرستادن نوتیفیکیشن‌ها دقت بیشتری به خرج دهید و آن‌ها را پشت سر هم ارسال نکنید.
در این صورت احتمال دیدنشان کمتر خواهد بود. در مورد ارسال این پیام‌ها کار کنید و آن‌ها را با برنامه‌ریزی و صبر و حوصله ارسال نمایید. ممکن است با ارسال ۶_۱۰ پیام در طول هفته، کاربران اپلیکیشن شما را پاک کنند. حتی احتمال دارد که با دریافت تنها ۲_۵ پیام در همین مدت نوتیفیکیشن خود را خاموش کنند. پس باید مراقب این موضوع باشید و با وسواس روی این موضوع وقت بگذارید.

موارد مهم در رابطه با پوش نوتیفیکیشن

ارسال پوش نوتیفیکیشن بر اساس موقعیت کاربران

موقعیت مکانی مخاطب را برای ارسال نوتیفیکیشن در نظر بگیرید. شرکت‌های بزرگ که اپلیکیشن‌هایشان در کل دنیا معروف است، از این روش استفاده می‌کنند. آن‌ها یک ردیاب در برنامه مربوطه قرار می‌دهند و با استفاده از جـئوفنسینگ نوتیفیکیشن‌ها را ارسال می‌نمایند.
به طور مثال فردی که در شهر تهران زندگی می‌کند و برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی مربوط به ورزش در گوشی خود دارد، معمولا پوش نوتیفیکیشن رویدادهای ورزشی مهم در تهران و ورزشگاه‌های این شهر را دریافت می‌کند. حتی ممکن است تخفیف‌هایی هم برای شرکت در این رویدادها دریافت کند. بنابراین می‌توان گفت پوش نوتیفیکیشن از این نظر عالی و کاربردی است.

اهمیت لوکیشن در پوش نوتیفیکیشن rivand

تجربه بهتر کار با اپلیکیشن با استفاده از پوش نوتیفیکیشن

استفاده از روش پوش نوتیفیکیشن هم به عنوان یک ابزار و تکنیک و هم برای برقراری ارتباط بهتر با کاربران مفید است. برای افزایش رضایت مشتری و استفاده آسان‌تر از اپلیکیشن خود از این روش بهره بگیرید. به طور مثال می‌توانید نوتیفیکیشنی با مضمون اعلان در مورد کاهش قیمت‌ها، وجود تخفیف‌ها و … در برنامه خود ارسال کنید.
در این صورت احتمال بازدید برنامه شما و فروشتان بیشتر می‌شود. به طور مثال ممکن است پوش نوتیفیکیشن‌هایی از برنامه اسنپ دریافت کنید که بهترین و ارزان‌ترین رستوران‌ها برای سفارش آنلاین را به شما معرفی کرده‌است. این نوتیفیکیشن‌ها برای اطلاع از زمان رسیدن تاکسی یا غذا نیز به کار می‌روند و این اطلاعات را برای مشتری ارسال می‌کنند.

ارتقای تعاملات با استفاده از پوش نوتیفیکیشن

این روش بازاریابی می‌تواند بسیار قابل ارتقا و پیشرفت باشد. به این صورت که نرخ رشد در آن بسیار بالا است. با گذشت زمان تعداد کلیک روی پیام و تعامل کاربران با سایت یا برنامه شما بیشتر و بیشتر خواهد شد. همچنین آمار نشان می‌دهد که باز کردن نوتیفیکیشن و دیدن آن بسیار بیشتر از ایمیل‌های دریافتی است. اگر پوش نوتیفیکیشن به صورت درست و اصولی ارسال شود، می‌تواند نرخ تعامل را افزایش دهد.
یکی دیگر از موارد مهم این است که کاربران و مخاطبینی که دارای برنامه شما هستند و از شما خرید نکرده‌اند را در نظر بگیرید. اگر بتوانید نوتیفیکیشن‌های مناسبی برایشان ارسال کنید، می‌توانید آن‌ها را تبدیل به مشتری کنید. برای آن‌ها کد تخفیف بفرستید و آن‌ها را تشویق به خرید کنید. دو برنامه موازی در کنار هم داشته باشید و روی هر دو کار کنید. می‌توانید تبلیغات هر یک از این برنامه‌ها را برای کاربران برنامه دیگر ارسال کنید.

شخصی‌سازی پیام‌ها

نحوه ارسال push message برای افراد مختلف تفاوت دارد. افراد از این موضوع که یک پیام را برای همه ارسال کنید خوششان نمی‌آید. می‌توانید پیام‌ها و متنشان را برای کاربران مختلف شخصی‌سازی کنید. آمار نشان می‌دهد که شخصی‌سازی پیام‌ها نرخ باز کردن آن‌ها را بیش از سه برابر می‌کند. اگر افراد برنامه شما را در گوشی خودشان داشته باشند، می‌توانید اطلاعاتی از آن‌ها داشته باشید. به این صورت به راحتی پیام‌های شخصی‌سازی شده تولید و ارسال می‌کنید.

شخصی سازی در پوش نوتیفیکیشن کلیکی ریوند

به طور مثال از روی برنامه خود می‌بینید که افراد قبلا چه خریدهایی از شما داشته‌اند و از همین روش برای ارسال پیام‌هایی متناسب با هر یک استفاده می‌کنید. به طور مثال شما دارای یک برنامه خرید لوازم ورزشی آنلاین هستید. می‌توانید برای فردی که قبلا از شما چوب اسکی را تهیه کرده‌است، پیام‌هایی حاوی کد تخفیف برای سایر لوازم این رشته را ارسال کنید.
اگر دارای اپلیکیشن خرید آنلاین مواد غذایی، بهداشتی و … هستید، می‌توانید خریدهای قبلی مشتریان را ببینید و با توجه به آن‌ها تخفیف چند درصدی برای آن‌ها در نظر بگیرید. پیام حاوی تخفیف را برایشان ارسال کنید و زمان استفاده از آن را هم تعیین کنید. بدین صورت احتمال خرید بسیار بیشتر خواهد شد. قطعا مشتریان وفادار به این پوش نوتیفیکیشن ها اهمیت می‌دهند و از شما خرید می‌کنند.

مشتری شما گوشی آیفون دارد یا سامسونگ!؟

جالب است بدانید که کاربرانی که دارای گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید هستند، کمتر از افراد دارای گوشی‌های آیفون نوتیفیکیشن‌ها را خاموش می‌کنند. بنابراین دانستن اینکه گوشی کاربرانتان از چه نوع است اهمیت زیادی دارد. این دو نوع گوشی تفاوت‌هایی در نمایش پوش نوتیفیکیشن دارند.
گوشی‌های آیفون نوتیفیکیشن‌ها را پس از باز کردن قفل گوشی نمایش نمی‌دهد. بنابراین حتی بدون خواندن آن و باز نکردن برنامه، از روی صفحه ناپدید خواهند شد. اما گوشی‌هایی که دارای سیستم عامل اندروید هستند اینگونه نیست. تبلیغات نوتیفیکیشن اندروید در لاک اسکرین باقی می‌مانند.

پوش نوتیفیکیشن در اندروید rivand

اگر کاربر آن‌ها را بخواند و باز کند وارد برنامه یا سایت مربوطه می‌شود. در غیر این صورت می‌تواند آن را پاک کند. حتی ممکن است پوش نوتیفیکیشن نمایش داده شده برای افراد با یک نوع گوشی متفاوت باشد. برخی آن را به صورت یک پیام کوتاه و برخی به صورت تصویر بزرگ‌تر می‌بینند. درست است که پیام‌ها برای گوشی‌های اپل و اندروید متفاوت است. اما این پیام‌ها با سرعت زیادی در گوشی‌های اپل باز می‌شوند. پس کارایی آن‌ها در هر گوشی متفاوت است.

تعرفه پوش نوتیفیکیشن

تعرفه این پیام‌ها به تعداد آن‌ها بستگی دارد. انواع سایت‌ها و شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند. می‌توان با نرخ حدودی ۸۰ هزار تومان برای ۱۰ هزار نفر شروع کرد و تا ارسال برای ۱ میلیون نفر با حدودا ۱٫۵ میلیون تومان انجام داد. معمولا ۶۰_۸۰ درصد این نوتیفیکیشن‌ها توسط کاربران دریافت می‌شوند. همچنین نرخ کلیک آن‌ها ۱_۳% است. البته ممکن است این نرخ در ابتدا کم باشد. ولی با گذشت زمان مشتریان شما بیشتر خواهند شد.

کسب درامد از پوش نوتیفیکیشن ریوند

ابزارهای پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن فایربیس (Firebase)

یکی از ابزارهای مفید برای ارسال این پیام‌ها، برنامه فایربیس است. این برنامه که در سطح جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای کاربران ایرانی هم قابل استفاده است. البته به تازگی سایت این برنامه برای کاربران ایرانی تحریم شده‌است. پس بهتر است با پروکسی یا استفاده از راه‌های مختلف دیگر وارد سایت آن شوید. این برنامه پوش نوتیفیکیشن وب نیز ارسال می‌کند و استفاده از آن بسیار کاربردی و موثر است.

اپلیکیشن نجوا

اپ نجوا یکی از برنامه‌های پر کاربرد برای کاربران ایرانی است. با استفاده از امکانات این سرویس، می‌توان کاربران را بر اساس زمان آنلاین بودنشان، آخرین باری که روی پوش نوتیفیکیشن خاصی کلیک کرده‌اند، توجه به موقعیت مکانی کاربر، مدل گوشی یا دستگاه و … دسته‌بندی کرد. این دسته‌بندی‌ها به ارسال درست پیام کمک می‌کند.

پوش نوتیفیکیشن پوشه

یکی از بهترین سرویس‌های نوتیفیکیشن که برای بسیاری از شرکت‌ها خدمات انجام داده‌است، سرویس پوشه است. با استفاده از اجاره پنل پوشه می‌توانید اعلان‌هایتان را به کاربرانتان اطلاع دهید. این سرویس‌ قیمت‌ها را بر اساس نیاز شما تعیین می‌کند و بازدهی خوبی دارد.

پوش نوتیفیکیشن چشمک

اپلیکیشن نوتیفیکیشن چشمک یکی دیگر از ابزارهای مفید این کار است. این ابزار امکانات عالی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و خدمات آن رایگان است. می‌توان با این سرویس کاربران را تگ کرد، پوش نوتیفیکیشن را به چند اپ فرستاد و کلی کار دیگر انجام داد. این ابزار بسیار عالی است و ارسال نوتیفیکیشن تبلیغاتی رایگان را برای همه انجام می‌دهد.

پوش نوتیفیکیشن وب ریوند

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن موبایل : جمع‌بندی

با همه این اوصاف چه نتیجه‌ای گرفتید؟ به نظر شما بهتر است از این روش استفاده کنیم؟ صد در صد!! پوش نوتیفیکیشن روشی عالی و پربازده است و در طول زمان و با شناسایی درست مخاطب نتیجه عالی به دست می‌دهد. این روش مکمل یا حتی جایگزینی عالی برای پیامک‌های تبلیغاتی است.
مورد مهم در این موضوع، توجه به تعداد و تراکم نوتیفیکیشن‌های ارسالی است. بهتر است از ارسال پشت سر هم و تعداد زیاد این پیام‌ها خودداری کنید. در غیر این صورت نه تنها فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه ممکن است کاربران به مدت طولانی یا همیشه نوتیفیکیشن شما را ببندند. ارسال بر اساس موقعیت مکانی و زمان مناسب را هم در نظر داشته باشید. در این صورت فروش و نرخ تعامل با برنامه شما بیشتر می‌شود.
در واقع می‌توان گفت ارسال پوش نوتیفیکیشن به صورت اصولی می‌تواند نرخ تعامل، فروش و رشد بیزنس شما را بهتر کند. نکته آخر که باید به یاد داشته باشید، در نظر گرفتن مدل گوشی مخاطب برای ارسال این پیام‌ها است. زیرا فرستادن پوش نوتیفیکیشن در اندروید و آیفون اثرات و بازخوردهای خاص خود را دارد.

در این مقاله با این موضوع که پوش نوتیفیکیشن چیست و چه فایده‌ای دارد آشنا شدید. اگر تجربه‌ای در مورد استفاده از پوش نوتیفیکیشن کلیکی دارید، با من و همکارانم در سایت ریوند به اشتراک بگذارید.


گوگل ادسنس

۱۳۹۹/۰۵/۰۶

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید