پرسونای مخاطب : گامی مهم برای شناسایی مخاطب هدف و فروش بیشتر

پرسونای مخاطب برای برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی و البته فروش محصولات و خدمات اهمیت زیادی دارد. اینکه یک پیج تبلیغ کلاس کنکور کند و برای آن تخفیف بگذارد، شاید برای من و شما اهمیت زیادی نداشته باشد؛ اما قطعا برای یک دانش‌آموز سال یازدهم یا دوازدهم مهم است. پس باید بدانیم که تبلیغات را کی و برای چه کسی ارسال کنیم تا تاثیرگذار شود.
زمانی که تبلیغات را به اشتباه ارسال می‌کنید، نه تنها نتیجه‌ای نمی‌گیرید، بلکه در مواقع نیاز نیز به شما مراجعه نمی‌شود. زیرا شما به عنوان یک سازمان بی‌برنامه و بدون پرستیژ شناخته شده‌اید. احتمالا دیده باشید که گاهی اوقات هزینه‌های کلانی صرف بیلبوردهای خیابان، تبلیغات تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی می‌شود؛ اما این تبلیغات نتیجه عکس داشته‌است.

نمونه پرسونای مخاطب

این اتفاق علت‌های مختلفی دارد. اما مهم‌ترین دلیل آن می‌تواند عدم تعریف پرسونای مخاطب باشد. آیا تا به حال چیزی در این مورد شنیده‌اید؟ نگران نباشید! من در این مقاله هر آنچه در این مورد نیاز دارید تا بیان کرده‌ام. با من در ریوند همراه باشید. در این مقاله آموزش می‌دهیم که چگونه پرسونا بنویسیم و چند نمونه پرسونای مخاطب هم نمایش می‌دهیم.

شناخت مخاطبان هدف چه اهمیتی دارد؟

وقتی شما بدون داشتن دلیل و ارتباط عقلی، سعی می‌کنید محصول و خدماتتان را به مخاطب معرفی کنید، درست مثل این است که ناگهان و بدون اطلاع یک ساندویچ را داخل دهانش فرو ببرید. مطمئنا ساندویچ خوشمزه است و هر کسی از خوردن آن لذت می‌برد. اما طرف دیگر ماجرا هم اهمیت دارد.
امکان دارد آن فرد رژیم غذایی داشته باشد! یا اینکه گرسنه نباشد! یا خدای نکرده از ساندویچ متنفر باشد! در این صورت نه تنها شما نمی‌توانید مزایای ساندویچتان را به او نشان دهید و او را علاقه‌مند کنید؛ بلکه او را دلزده و منزجر خواهید کرد. پس متوجه شدید که تبلیغات و نمایش شمایلی از برندتان، نیاز به دانستن اطلاعاتی در مورد مخاطب هدف دارد.
بازاریابی در دنیای امروز تغییر کرده‌است و نمی‌توان همچون سال‌های گذشته تنها با پیام‌های بازرگانی یا پخش تراکت تبلیغ کرد. باید بدانید که چگونه از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام استفاده کنید و مخاطب را هدف بگیرید. انواع جدید تبلیغات و بازاریابی می‌تواند مانند موارد زیر باشد:
• بازاریابی اینترنتی
• بازاریابی پیامکی
• بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
• اینفلوئنسر مارکتینگ
• ایمیل مارکتینگ
• و …

پرسونای مخاطب : استفاده از این ظرفیت‌های ویژه به چه صورت است؟

در مرحله اول باید مخاطبان خود را بشناسید. تبلیغ بی هدف در میان خیل عظیم افراد و بدون داشتن هیچ‌گونه شباهت شخصیتی، فایده‌ای ندارد. ممکن است در آن میان چند درصد از افراد به محصول شما نیاز داشته باشند؛ اما اینکه همگی آن‌ها به آن نیاز داشته باشند یا آن را تهیه کنند کم است. بسیاری از تجارت‌ها شناخت صحیحی از مخاطبان هدف خود ندارند. باید مخاطب را بشناسید تا بتوانید او را پیدا کنید و با تاثیرگذاری درست، محصول و خدمات خود را بفروشید.
برای تاثیرگذاری طولانی و نتیجه‌بخش، بهتر است که با حجم زیادی از مخاطبین هدف خود در تماس باشید یا روی آن‌ها تاثیر بگذارید. داشتن اطلاعات درست در مورد علاقه‌مندی‌ها و سلیقه مخاطب، اهمیت زیادی دارد. اینکه افراد به برخی تبلیغات واکنش مثبت نشان می‌دهند، ارتباط مستقیمی با پرسونای آن‌ها دارد. باید این مورد را شناسایی کنید.

پرسونای مخاطب دقیقا چیست؟

طراحی پرسونای مخاطب

پرسونای بازاریابی توسط بازاریابان بسیار حرفه‌ای و کاربلد طراحی می‌شوند. این پرسوناها شخصیت‌هایی غیرواقعی هستند که رفتارها، اهداف، نیازها و شخصیتی شبیه به مخاطبین موردنظر ما دارند. برای اینکه بتوان مخاطب را شناخت و توجه او را به محصول موردنظر جلب کرد، باید طراحی و ساخت پرسونا را به درستی انجام داد.
این کار به شناخت رفتارها، واکنش‌ها و ذهنیت مخاطب کمک زیادی می‌کند. همچننی می‌توان متوجه نیازها، اهداف و سایر موارد ذهن و درون او شد. این شناخت است که به شما در ایجاد یک برنامه نتیجه‌بخش بازاریابی کمک می‌کند.

احتمالا تا اینجای کار حسابی هیجان‌زده شده‌اید و می‌خواهید پرسونای خودتان را ایجاد کنید. اما برای طراحی پرسونای خیالی عجله نکنید. فعلا با من همراه باشید تا سایر موارد مهم و ضروری را با هم بررسی کنیم.

مراحل تدوین پرسونا : طراحی پرسونای مخاطب

برای تعیین پرسونای مخاطب باید درک درستی از شخصیت‌های انسانی داشته باشیم. تحقیق و بررسی در زمینه بازاریابی برای طراحی پرسونا اهمیت زیادی دارد. مراحلی برای شناسایی مشتریان و در نهایت طراحی و ایجاد یک پرسونا وجود دارد. در ادامه این مراحل را بیان می‌کنیم.

۱٫ استفاده از تجربه خودتان

تجربه خودتان می‌تواند کمک زیادی بکند. با استفاده از سوالاتی که از خودتان می‌پرسید، تعریفی از مشتری موردنظر در ذهنتان ایجاد کنید.
• هم‌اکنون بهترین مشتری ما چه کسی است؟
• مشتری موردنظر دارای چه ویژگی‌هایی است؟
• چرا این فرد به دنبال چنین محصولاتی است؟
• چرا وی ما را انتخاب کرده‌است؟
• محصول و خدمات ما چه مزایایی دارد؟
در نهایت باید جواب این سوالات برای طراحی پرسونای مخاطب را در قالبی مانند زیر دربیاورید:

(نام سازمان یا شرکت خودتان) محصولات (نام محصول، کالا، خدمات و محتوا) خود را برای (مخاطب هدف شما) طراحی و تولید می‌کند. این افراد می‌توانند (نتیجه نهایی که به دست می‌آید را یادآور شوید).

به طور مثال: (سایت ریوند) مقالات مفید و محصولات خود مانند پکیج‌های تبلیغاتی را برای افرادی که نیاز به پیشرفت در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارند تولید می‌کند. این افراد می‌توانند از خدمات و کمک‌های نتیجه‌بخش این سایتو مقالات مفید و کاربردی آن استفاده کنند.

۲٫ برگزاری یک نظرسنجی

طراحی پرسونای مخاطب

برای طراحی پرسونای مخاطب از نظرسنجی استفاده کنید و به دسته‌بندی مخاطبین و مشتریان فعال خود بپردازید. این دسته‌بندی‌ها را بررسی کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها به هدف و بیزنس شما نزدیک‌تر است. استفاده از روش‌هایی مانند فرستادن ایمیل یا تماس، می‌تواند راهی مناسب برای استقبال بیشتر آن‌ها در نظرسنجی باشد. از تخفیف و سایر روش‌های جذاب برای جلب مخاطب در نظرسنجی استفاده کنید. خب در این مرحله انتخاب سوالات اهمیت زیادی دارد. می‌توانید چنین سوالاتی را در نظرسنجی مطرح کنید.

• به چه علت در بین این همه سایت که محتوا و محصولی همانند ما ارائه می‌دهند، ما را انتخاب کرده‌اید؟
• تفاوت ما با سایر برندهای مشابه را در چه می‌دانید؟
• اگر قرار باشد یکی دیگر از برندها یا سایت‌ها را بر ما ترجیح دهید، آن برند کدام مورد خواهد بود؟ برند پرسونا را بشناسید.
• برای معرفی ما به بقیه دوستان و افرادی که می‌شناسید، از چه ویژگی‌ها و مزایای ما تعریف خواهید کرد؟ در کل چه می‌گویید؟
• چه تاثیر مثبت و نتیجه‌بخشی از محصول یا خدمات ما برده‌اید؟
• کدام‌یک از مقالات، نشریات یا سایت‌ها را بیشتر دوست دارید؟

در صورت لزوم می‌توانید سوالات بعدی را هم در نظرسنجی پرسونای مخاطب خود قرار دهید:

• بیزنس و تجارت شما در چه حوزه‌ای کار می‌کند؟
• چقدر می‌توانید برای تبلیغات هزینه کنید؟
• تاکنون چه کارهایی برای تبلیغات برند خود انجام داده‌اید؟
• هم‌اکنون شرکت شما با چه چالشی دست و پنجه نرم می‌کند؟
• در حال حاضر و بعدا چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟
• چه تعداد کارمند و هم‌تیمی در شرکت خود دارید؟
• چند وقت است که در این حوزه کاری یا این شرکت کار و فعالیت می‌کنید؟
• وظیفه و جایگاه شما در تجارتتان دقیقا چیست؟

۳٫ تحقیق در مورد کلمات کلیدی

سرچ کردن در دنیای تکنولوژی امروزی کار بسیار ساده‌ای است. می‌توان به راحتی یک کیوورد را در گوگل سرچ کرد و کلی اطلاعات به دست آورد. این مورد طبیعتا به نفع کسب و کارهایی نظیر فعالیت ما است. چرا؟ جواب آن ساده است. زیرا به راحتی می‌توان کیوورهایی که در حال حاضر سرچ می‌شوند را بشناسیم و به پاسخ‌دهی در مورد آن‌ها بپردازیم. اینکه بدانیم مردم چه سوالاتی دارند و معمولا در سرشان چه می‌گذرد، کمک زیادی می‌کند. از ابزاری مانند kwfinder استفاده کنید و به راحتی کیووردهای ترند در دنیای اینترنت را بشناسید.

۴٫ از آنالیز گوگل برای بررسی آمار سایت خود استفاده کنید

مطمئنا آنالیز گوگل اطلاعات بسیار با ارزشی در اختیار افراد قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توان با رفتار کاربران و سایت‌های مختلف آشنایی پیدا کرد. این آنالیزها آماری مانند مقدار محبوبیت مقالات شما، نرخ پرش صفحات و … را نشان می‌‌دهد. آشنایی با سلیقه مخاطبین از این طریق بسیار ساده است. این مورد به کسب و کارهایی که دارای سایت هستند کمک می‌کند.

۵٫ آمار شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید

چگونه پرسونا بنویسیم

هیچ کس نمی‌تواند تاثیر شبکه‌های اجتماعی را در بازاریابی دنیای امروز نادیده بگیرد. دلیل آن هم مشخص است. زیرا تقریبا بیشتر افراد جامعه در این دنیا فعالیت دارند و حتی خرید خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. پس بهتر است که طیف عظیمی از مخاطبان را بشناسیم و موارد مناسب را برای بیزنس خود برگزینیم. برقرای ارتباط با این مخاطبین در بهبود کسب و کار تاثیر زیادی دارد. صفحه و اکانت خود را بررسی کنید و ببینید که مخاطبین شما بیشتر با چه پست و محتوایی ارتباط برقرار کرده‌اند. شناسایی محتوا و پست‌های غیرمحبوب هم مهم است.

پرسونای مخاطب : رفتار مشتریان در بازاریابی‌های صنعتی و مصرفی (B2B و B2C)

ساخت پرسونا

بازاریابی به ۲ نوع کلی تقسیم می‌شود. یک نوع بازاریابی صنعتی یا B2B داریم و نوع دیگر بازاریابی مصرفی یا B2C است. این دو نوع بازاریابی شباهت‌هایی با هم دارند. اما مهم‌تر از همه شناسایی تفاوت‌های بین آن دو است. در ادامه این دو مورد را بررسی می‌کنیم.

رفتار مشتریان در بازاریابی صنعتی یا B2B Marketing

بازاریابی صنعتی یک تفاوت اساسی با سایر بازاریابی‌ها دارد. آن هم این است که در این نوع مارکت، هدف و مشتری شما، سایر شرکت‌ها هستند. به طور مثال شما دارای یک شرکت طراحی سایت هستید که برای بیزنس‌های دیگر سایت طراحی می‌کنید. مشتریان این نوع بیزنس‌ها یا بازاریابی‌ها معمولا چنین رفتارهایی دارند:

• به صورت کلی و به شکل یک شرکت تصمیمات خود را اخذ می‌کنند.
• به نقاط ضعف و قوت توجه می‌کنند و با استفاده از آن‌ها راه‌حل‌هایی را انتخاب می‌کنند.
• در خرید خود عجله و شتابی ندارند.
• در تصمیمات خود از مقالات و محتوای ارزشمند و اساسی استفاده می‌کنند.
• پیش از خرید محصول یا خدمات، از ارزش و اعتبار آن اطمینان حاصل می‌کنند.

پرسونای مخاطب : رفتار مشتریان در بازاریابی مصرفی یا B2C Marketing

برخلاف بازاریابی صنعتی، مشتریان شما در بازاریابی مصرفی، انسان‌ها و افراد معمولی هستند. به طور مثال یک کارخانه محصولات آرایشی و بهداشتی برای افراد عادی جامعه تولید خود را انجام می‌دهد. افرادی که از چنین کسب و کارهایی خرید می‌کنند، رفتارهایی همانند الگوهای زیر دارند:

• به طور معمول در خرید از تصمیمات فردی بهره می‌برند.
• در خرید خود احساس را بر منطق ترجیح می‌دهند.
• دلیل اصلی خرید، نیاز شخصی، میل و اشتیاقشان می‌باشد.
• گاهی از روی شوق و هیجان محصولی را می‌خرند.

انواع پرسونا : پرسونا در بازاریابی B2B

نمونه پرسونای مخاطب ریوند

در این قسمت با بخش‌های طراحی پرسونا برای بازاریابی صنعتی آشنا می‌شوید.
• نامی خیالی، لقبی دلخواه و تصویری تمثیلی برای پرسونای خود ترسیم کنید.
• شغلی برای وی در نظر بگیرید و وظایف وی را مشخص کنید.
• کاربر شما چه شخصیتی دارد؟ معمولا در اوقات فراغت چه کارهایی انجام می‌دهد؟ چه کتاب‌هایی می‌خواند؟

این سوالات در پرسشنامه پرسونا را از خودتان بپرسید تا طراحی دقیق‌تری داشته باشید.

• فرد موردنظر شما چه هدف‌هایی دارد و برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کند؟
• مسئولیت‌ها و کارهای روزمره او چیست؟
• وی به چه نحو کارهای خود را به انجام می‌رساند؟ چه روشی برای نیل به اهداف خود دارد؟
• چالش‌هایش در جایگاه مسئولیتی وی چیست؟ چه چالش‌هایی در مسیر هدف‌هایش دارد؟
• چه عواملی ممکن است او را از خرید بازدارد؟ چرا سایر بیزنس‌ها را به شما ترجیح می‌دهد؟ چقدر می‌تواند به شما بپردازد؟ مشکلی که او را از خریدهای بعدی منصرف می‌کند چیست؟ (اشکالات احتمالی کار شما؟)

مثال من!!

ساخت پرسونا

علاوه بر مثال شکل بالا اجازه دهید در این قسمت به معرفی یک پرسونای خیالی بپردازم. فرض می‌کنیم که بیزنس موردنظر یک رستوران است. برای طراحی پرسونای موردنظر باید اطلاعات کافی در مورد ذائقه مخاطب، هزینه‌ای که هفتگی یا ماهیانه می‌تواند پرداخت کند و سایر ویژگی‌های شخصیتی وی به دست بیاوریم. ممکن است فرد در طول هفته یک بار به رستوران بیاید یا ۵ بار؛ ممکن است همیشه پول نقد همراه داشته باشد یا کارت اعتباری استفاده کند. حتی ممکن است به طور مستقیم به رستوان نیاید و درخواست پیک کند. رژیم غذایی مخاطب و توجه به عادات او نیز مهم است. موارد دیگری مانند شغل، اوقات فراغت و … نیز اهمیت دارند. در نهایت با استفاده از این موضوعات می‌توان به نتیجه‌ای خاص رسید.
به طور مثال مخاطب ما آقایی به نام نوید است که ۱۲۰ کیلو وزن دارد. او با وجود توصیه‌های دکتر تغذیه‌اش، رعایت وزن و سلامتی خود را نمی‌کند و معمولا هفته‌ای ۳_۵ بار فست فود مصرف می‌کند. او گاهی اوقات درخواست پیک برای ارسال غذا به در منزل خود را دارد. در این صورت می‌توان با استفاده از مواد غذایی سالم، کم‌چرب و … به سلامتی مشتری کمک کرد. البته اگر فرد مشکلات مربوط به سلامتی نداشته باشد، کار ما راحت‌تر است. اما باید به فکر سلامتی و منافع مشتری باشیم. همینطور باید سعی کنیم که همیشه تعدادی پیک موتوری در دسترس داشته باشیم که سفارشات را بگیرند و برنامه‌های آنلاین سفارش غذا هم داشته باشیم. امیدوارم با این مثال تاحدودی به اصل مطلب پی برده باشید. البته پرسونای مخاطب همیشه به این سادگی‌ها هم نیست.

انواع پرسونا : پرسونا در بازاریابی B2C

برای پرسونای بازاریابی مصرفی هم می‌توان خصوصیاتی در نظر گرفت. این فرد می‌تواند مشتری پروپاقرص بیزنس شما باشد و هر چند وقت یک بار از شما خرید کند. به طور مثال مشتری یک کافه، رستوران یا مغازه لباس‌فروشی است. در این حالت به سوالات و موارد زیر پاسخ بدهید:

• نام و عکسی برای پرسونای مخاطب در نظر بگیرید.
• خصوصیات مختلف او مانند سن، تاهل یا تجرد، میزان تحصیلات، شغل و … را مشخص نمایید. البته این اطلاعات را باید با توجه به اکثر مخاطبین خود در نظر بگیرید و یک فرد خیالی نسازید.
• عادات روزانه، رفتارها و خریدهایی که به طور معمول انجام می‌دهد را مشخص کنید.
• اطلاعات مالی فرد را هم مشخص کنید. به طور مثال مقدار درآمد، خرج‌های هفتگی یا ماهانه، شیوه پرداخت هزینه‌ها و … را مشخص کنید. در این حالت می‌توانید تصمصم بهتری برای فروش محصولات خود داشته باشید.
• میزان علاقه وی به شبکه‌های مجازی را مشخص کنید. آیا از اینترنت برای خرید استفاده می‌کند؟ چه پلتفرمی را برای دنبال کردن اخبار و سایر موارد مرتبط با بیزنس شما انتخاب می‌کند؟
• مشتری دقیقا چه چیزی را دنبال می‌کند؟ محصولات شما چه بخشی از زندگی او را تامین می‌کند؟ نیاز ضروری او محسوب می‌شود یا سرگرمی‌هایش؟ بهتر است این اطلاعات را بدانید تا بتوانید محصولات بهتر و تبلیغات موثرتری داشته باشید.
• عوامل تاثیرگذار در مورد مخاطب خود را بشناسید. چه کسی روی او تاثیر می‌گذارد؟ اطلاعات موردنیاز خود را از کجا تامین می‌کند؟ اینفلوئنسرها چقدر روی او تاثیر می‌گذارد؟
• امید، آرزو و اهداف پرسونای خود را مشخص کنید.
• ترس‌ها و نگرانی‌های درونی مشتریتان را بشناسید. دانستن این مورد کمک می‌کند که رفع نیازهای او راحت‌تر باشد و در نتیجه اعتماد او را جلب کنید.
• دلیل وفاداری برخی افراد به برندهای محبوبشان را بفهمید. از آن‌ها الگو بگیرید ولی به هیچ عنوان تقلید نکنید.

چند نکته!

نمونه خام پرسونا

امیدوارم تا به این جا اطلاعات مفیدی در مورد پرسونا در یافت کرده باشید و توانسته باشید درک درستی از آن بگیرید. البته اصلا فکر نکنید که طراحی پرسونا کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. اتفاقا این کار بسیار جذاب است و در صورت درست انجام دادن آن، نتایجی عالی به دست خواهید آورد. تاثیر این کار در فروش و بازاریابی بی‌نظیر است و مطمئنا از انجام آن پشیمان نخواهید شد. می‌توانید از این راه برای خود مشتریان جدیدی کشف کنید زیرا تا به حال از این زاویه به بیزنس توجه نکرده بودید.
طراحی پرسونا به طراحی بهتر کمپین‌های تبلیغاتی کمک می‌کند. خلاصه شما باید به یک درک و فهم عالی نسبت به مشتری و مخاطب خود دست پیدا کنید. بهتر است بین ۳_۵ پرسونا برای بیزنس خود تعیین کنید. بدین صورت تقریبا تمام مشتریان خود را (با هر شخصیت و نیزی) پوشش خواهید داد.

چگونه از پرسونای مخاطب در بازاریابی B2B استفاده کنیم؟

پس از طراحی پرسونا و مشخص کردن خصوصیات وی، از او برای بهبود کسب و کار خود بهره ببرید. استراتژی‌های جدید تدوین کنید و برنامه‌های خود را در جهت رضایت مشتری تغییر دهید. راه‌های زیر به کمک شما می‌آید:
۱٫ تولید محتوا: به تولید محتوا و نوشتن مطالبی بپردازید که برای پرسونای شما اهمیت دارد. جالب است بدانید که قسمت اعظم محتوا از طراحی پرسونا نشات می‌گیرد.
۲٫ شناسایی ترندها: محتواهای خود را بررسی کنید و ببینید کدام یک بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌است.
۳٫ دسته‌بندی مخاطب: مخاطبین خود را بر اساس پرسونای آنان دسته‌بندی کنید. هر چقدر تعداد مخاطبین بیشتر می‌شود، دسته‌بندی آنان نیز اهمیت بیشتری می‌یابد. پیام یا ایمیل‌های ارسالی را با توجه به پرسوناهای مختلف، دسته‌بندی کنید و بفرستید.
۴٫ تخفیف‌ها و تبلیغات: کمپین‌های تبلیغاتی هیجان‌انگیز برای مخاطبین جذاب است. از این روش‌ برای جذب آن‌ها استفاده کنید. تخفیف بگذارید، بخشی از بهترین خدمات خود را رایگان کنید، محصولات انگیزشی خود را برایشان رایگان کنید تا از آن استفاده کنند و متمایل شوند تا سایر خدمات و محصولات شما را استفاده کنند.

چگونه از پرسونای مخاطب در بازاریابی B2C استفاده کنیم؟

در این روش باید تمرکز شما روی افراد و مشتری‌های فردی باشد. از راهکارهای زیر برای جذب مشتری بیشتر بهره ببرید:
۱٫ محصول: محصولاتتان را مطابق با سلیقه افراد و شناختی که از آن‌ها و نیازشان دارید تولید کنید.
۲٫ کانال‌های توزیع محصول: مشخص نمایید که مخاطبین شما کجا زندگی می‌کنند؟ محصولات را چگونه خواهند خرید؟ به صورت آنلاین یا از فروشگاه‌ها؟ نیاز به وجود نمایندگی در سایر شهرها هم حس می‌شود؟
۳٫ تعیین قیمت: مشخص نمایید که مشتری شما چقدر برای محصولتان هزینه می‌کند؟ وضعیت مالی پرسونا نیز اهمیت زیادی دارد. اگر می‌خواهید در ابتدای کار مشتری بیشتری جذب کنید، در ابتدا قیمت کمتری پیشنهاد دهید.
۴٫ انگیزه و شوق: چه کسانی روی مشتریانش ما تاثیر می‌گذارند؟ در چه شبکه‌های اجتماعی فعال هستند؟ تخفیف و ارسال رایگان چه تاثیری در خرید آن‌ها دارد؟
جواب این سوالات را بدهید تا بتوانید قالب پرسونا را به صورت واقعی و در عین حال موثر ایجاد کنید.

نکته آخر!!

آیا تا به حال چیزی در مورد پرسونای منفی شنیده‌اید؟ پرسونای منفی در واقع افرادی هستند که از صد جا قیمت می‌گیرند، معمولا در مورد محصول نظر خوبی ندارند (مهم نیست چه کیفیتی دارد؛ به هر حال این افراد غر می‌زنند!) و آخر سر هم خرید نمی‌کنند. مشتری‌هایی که اعصابتان را خورد می‌کنند و سر آخر چیزی نمی‌خرند را شناسایی کنید و آن‌ها دست به سر کنید! البته به این معنی نیست که با بدخلقی جوابشان را بدهید.
می‌توانید آن‌ها را به رقبای خود ارجاع دهید یا به طور صریح به نداشتن محصول موردنظر آن‌ها اعتراف کنید. در این حالت وقت خود را هم بیهوده هدر نداده‌اید. پرسونای منفی شامل افراد فرصت طلب مانند دانشجوبانی که به دنبال تحقیقات خود هستند، افراد با سطح بسیار بالا که از محصولات شما رضایت کافی ندارند و … نیز می‌شود. می‌توانید با توجه به شرایط شرکت و بیزنس خود، سرغ این افراد را بگیرید یا آن‌ها را به کل رها کنید.

پرسونای مخاطب چیست ؟ : جمع‌بندی

همانطور که شاید شما هم قبول داشته باشید، انجام کار تیمی و همکاری صمیمانه در کار، تاثیر بهتری دارد. پس از این روش برای طراحی پرسونای مخاطب نیز استفاده کنید. از جلسات گروهی شروع کنید و نظر همه همکاران را بخواهید. به خصوص افرادی که در بخش فروش هستند، اطلاعاتی زیادی در مورد مشتریان دارند. حتما پرسونای نهایی خود را به گروه‌های تولید محتوا، بازاریابی و … شرکت خود تحویل دهید تا آن‌ها نیز در این مورد اطلاعاتی داشته باشند.

در این مقاله با نمونه خام پرسونا آشنا شدید. امیدوارم از این مطالب کلی استفاده کرده باشید. نظرات و تجربیات خودتان در رابطه با پرسونا مخاطب را با من و دوستانمان در ریوند به اشتراک بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید