بک لینک چیست؟

بک لینک یعنی چی ؟ بک‌لینک بخش بسیار مهم در سئوی خارجی یک سایت است. این موضوع باعث افزایش رتبه سایت می‌شود و تاثیر بسیار بالایی دارد. با توجه به اینکه تعداد سایت‌هایی که روز به روز ساخته می‌شود بسیار زیاد است، برای پیشرفت و رفتن در صدر سایت‌های گوگل باید قوانین سئو را تمام و کمال رعایت کرد.
بخش‌های مهمی مانند تولید محتوای خوب، سئوی داخلی، طراحی سایت و … مهم هستند. اما یکی از بخش‌های پر اهمیت نیز گرفتن بک لینک از سایر سایت‌ها و شبکه‌ها است. اگر محتوای جذابی تهیه کنید، سایرین آن را دنبال می‌کنند. در این صورت وب‌سایت شما محبوب می‌شود و به منبعی برای مطالب روز و مستند تبدیل می‌شود. اگر دوست دارید در مورد بک‌لینک، مزایایی که دارد و دلیل وجود آن در دنیای دیجیتال امروز آشنا شوید، با من در ریوند همراه شوید.

بک لینک در سئو چیست ریوند

بک لینک چیست؟

بک لینک به لینک‌هایی گفته می‌شود که از یک وب‌سایت روی صفحه یک سایت دیگر منتقل شود. در واقع زمانی که صفحه‌ای از سایت شما روی جمله یا کلمه‌ای در یک سایت دیگر لینک شود، شما لینک خارجی (External link) دریافت کرده‌اید و این موضوع طبیعتا به نفع شما است. البته به این لینک‌ها، inbound link یا لینک ورودی هم گفته می‌شود.
هر چقدر سایت شما لینک‌های خارجی بیشتری دریافت کند، اعتبار بیشتری در گوگل کسب می‌کند. در این صورت رتبه بالاتری هم خواهد داشت. البته اگر از سایت‌های معتبر بک لینک دریافت کنید ارزش کار شما بیشتر است. در صورتی که دریافت آن از سایت‌های فیک و اسپم ارزشی ندارد. یعنی کیفیت بک لینک بسیار مهم است.

کیفیت بک لینک به چه مواردی بستگی دارد ؟

بک لینکی خوب است که در میان متن به کار رفته باشد. همچنین می‌تواند در بین پاراگراف‌ها و محتوای صفحه باشد. متنی که لینک روی آن قرار داده شده‌است، طبیعی و صحیح باشد. در واقع به صفحه مربوطه لینک، ارتباط داشته باشد. به طور مثال دیده‌اید که در بسیاری از سایت‌ها به این صورت لینک‌دهی می‌شود:
برای آشنایی با (…) مقاله (…) را مطالعه کنید. در قسمت (…) دوم لینک مربوطه روی عبارت قرار می‌گیرد. بهتر است که از سایت‌هایی که با محتوای سایت ما مطابقت دارند بک لینک دریافت کنیم. همچنین اعتبار سایت اهمیت زیادی دارد.

نکات بسیار مهم در رابطه با بک لینک

بک لینک سایت چیست ؟ : ارتباط اصولی بک‌لینک

اگر می‌خواهید بک لینک دریافتی شما مفید واقع شود، باید از سایت مرتبط و معتبر آن را دریافت کنید. گوگل در این مورد بسیار زرنگ است و توجه دقیقی می‌کند. به طور مثال لینک سایت شما که در حوزه گردشگری است، باید در سایتی با موضوع گردشگری و نهایتا تفریح و سرگرمی استفاده شود. استفاده از لینک در سایتی با موضوع دیجیتال مارکتینگ، هیچ فایده‌ای ندارد. این ارتباط به راحتی توسط متن و محتوا مشخص می‌شود. این موضوع مورد رضایت گوگل و حتی خوانندگان سایت‌ها است.

اعتبار سایت‌ها

فقط این موضوع که یک لینک خارجی دریافت کنید، مهم نیست. سایت و اعتباری که دارد نیز اهمیت دارد. بر عکس مورد قبل، ممکن است گرفتن لینک از سایت‌های نامرتبط اما بسیار معتبر (مانند سایت‌های خبری) مفید باشد. برای اینکه اعتبار سایت‌ها و بک‌لینک‌هایشان را بررسی کنید، می‌توانید Domain Authority را از سایت Moz ببینید.

اهمیت اعتبار سایت ها در بک لینک ریوند

بک لینک سایت چیست ؟ : لینک‌های فالو و نوفالو

بک‌لینک‌ها اکثرا فالو هستند. این بدان معنا است که گوگل آن‌ها را با ارزش می‌داند و در بالا بردن رتبه سایت شما تاثیر دارند. اما لینک‌هایی هم هستند که به عنوان نوفالو شناخته می‌شوند. این نوع لینک‌ها از دید گوگل ارزشی ندارند. به طور کلی بک‌لینک شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، کامنت‌ها در وبلاگ‌ها، بک لینک در ویکی ‌پدیا و … ارزشی ندارند.

محل قرارگیری لینک

بهتر است که لینک‌ها در بین محتوا قرار بگیرند. زیرا معمولا خواننده‌های علاقه‌مند روی این لینک‌ها کلیک می‌کنند و محبوب‌تر از لینک‌های موجود در نوارهای کناری هستند. به این لینک‌ها اصطلاحا Contextual می‌گویند و باعث کاهش نرخ پرش می‌شوند. همچنین آن‌ها از دید گوگل متناسب با متن و محتوای سایت شما هستند.

بک لینک سایت چیست ؟ : نوع انکر تکست (Anchor text)

انکر تکست به متن یا کلمه‌ای گفته می‌شود که لینک روی آن قرار گرفته‌است. این انکر تکست می‌تواند کلمه کلیدی تنها، کلمه کلیدی همراه با سایر کلمات، نام سایت، آدرس سایت و … باشد. کلمات کلیدی انکر تکست می‌توانند اثر مثبت روی رتبه‌بندی سایت داشته باشند. البته در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی نکنید تا گوگل به شما اعتماد کند.

انکرتکست بک لینک چیست؟ ریوند

چگونه سایت را برای بک‌لینک‌سازی آماده کنیم ؟

همواره باید در پی بهبود وضعیت وب‌سایت خودمان باشیم تا بتوانیم بک لینک دریافت کنیم. سرعت سایت، جابجایی راحت، نداشتن ایرادات فنی و … بسیار مهم هستند. البته محتوا هم بسیار مهم است. حتی اگر بهترین تکنیک‌ها را به خرج دهید، اما محتوا و متن خوبی نداشته باشید، نمی‌توانید بک لینک زیادی دریافت کنید. پس به یاد داشته باشید که:

• سرعت ‌سایت خود را بالا ببرید. از ابزار PageSpeed Insights استفاده کنید.
• اشکالات فنی را برطرف کنید. از بخش Crawl Errors در سرچ کنسول استفاده کنید.
• به تقویت ساختار سایت خود بپردازید. ساختار سنتی را کنار بگذارید و از Silo Structure استفاده کنید. این مورد کمک می‌کند که سئوی سایتتان بهبود یابد. ساختار سیلو منطقی‌تر و بهتر از سیستم سنتی است و بر اساس دسته‌بندی‌های خاصی انجام می‌شود. در این صورت سایت شما راحت‌تر در گوگل ایندکس می‌شود.
• سرمایه‌گذاری روی آیتم‌های لینک‌پذیر هم مفید است. مقالات جامعی تولید کنید که سایر سایت‌ها با رغبت به آن لینک دهند. به طور مثال ایجاد یک مقاله جامع در مورد اصول سئو یا اصول کامل دیجیتال مارکتینگ. در این صورت خودتان هم می‌توانید به دفعات در همان صفحه لینک داخلی بدهید. همچنین لینک‌های خارجی زیادی دریافت می‌کنید. سعی کنید همیشه از سایر سایت‌ها بهتر و جامع‌تر باشید و نسبت به آن‌ها مزایای بیشتری داشته باشید.

استراتژی‌های مهم در بک لینک سازی

یکی از نکات مهم در بک لینک داشتن صبر است. این پروسه زمان زیادی می‌برد و بهتر است به جای نشستن و دست روی دست گذاشتن، به فکر انجام کارهای مفید در این رابطه باشید. در ادامه با بهترین پیشنهادات ما همراه باشید:

• فرستادن پست مهمان در سایر وبلاگ‌ها

می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و به عنوان مهمان در دیگر وبلاگ‌ها مطلب بنویسید. این روش بسیار بهتر از تبلیغات است و اثر بهتری روی مخاطب می‌گذارد. البته باید در وبلاگ‌هایی مرتبط با سایت خودتان مطلب بنویسید. همچنین باید Domain Authority آن‌ها بالای ۳۰ باشد. حتی نوشتن برای سایت‌ها با لینک‌های نوفالو هم ارزش دارد. زیرا شما را معروف می‌کند. هر چقدر حرفه‌ای‌تر باشید، نظر مدیر سایت را جلب خواهید کرد. پس توانایی خود را اثبات کنید.

بک لینک سایت ریوند

• از روابط عمومی (PR) دیجیتال استفاده نمایید

برقراری روابط عمومی کمک می‌کند که پیوند عمیقی میان دو طرف ایجاد شود و اعتمادها جلب شود. به طور مثال در شبکه‌های اجتماعی تعامل داشته باشید. در این صورت برند شما بیشتر شناخته می‌شود و بک لینک دریافت می‌کنید. این کار مزایای بلندمدتی دارد و به وسیله آن، محبوبیتی در بین افراد پیدا می‌کنید.
سعی کنید هدف خود را از ابتدا مشخص کنید و سپس به دنبال ساخت یک داستان جذاب برای خبرنگارها باشید تا از شما و ایده‌تان مطلب تهیه کنند. می‌توانید خودتان ویدیو و تصاویر جالب بسازید. با خبرنگارها رابطه عمومی خوبی برقرار کنید و به دنبال گرفتن رضایتشان برای بک لینک گرفتن باشید.

• در صفحات مرجع لینک بگذارید

می‌توانید در سایت‌های مرجع مثل صفحات آرشیو مانند که پر از مطالب کاربردی است لینک بگذارید. در این صورت مخاطبانتان را به سایت خود می‌کشانید. می‌توانید از سایت‌هایی که خواستار لینک‌های پیشنهادی هستند استفاده کنید.

• از عنوان برندتان در ‌سایت‌هایی که بهتان لینک نداده‌اند، استفاده کنید

این مورد برای سایت‌های شناخته شده بهتر است. به طور مثال در سایت‌ها از عنوان و برند شما استفاده شده‌است؛ اما خبری از لینک‌هایتان نیست. پس لینک خودتان را احیا نمایید. مواظب باشید که به سراغ سایت‌های اسپم و غیر معتبر نروید.

بک لینک سازی برای برند rivand

• از اینفوگرافیک استفاده کنید

این مورد می‌تواند بسیار مفید باشد. زیرا مطالب کسل‌کننده را به مطلبی جذاب تبدیل می‌کند. در این صورت اشتراک‌گذاری مطالب بیشتر خواهد شد.

• با استفاده از لینک‌های شکسته بک لینک بسازید

ممکن است در بسیاری از سایت‌ها لینک‌های شکسته وجود داشته باشد. این فرصت خوبی است که لینک‌های خودتان را جایگزین آن‌ها کنید.

• قرار دادن بک‌لینک در دایرکتوری‌های مختلف

درج بک لینک در دایرکتوری‌ها، یکی دیگر از روش‌ها است. این کار می‌تواند کسب و کارتان را شناخته‌تر کند. پس سعی کنید در دایرکتوری‌های آنلاین تخصصی و محلی بک لینک دریافت کنید. از ترافیک و رتبه الکسای دایرکتوری موردنظر مطمئن شوید.

• سایر استراتژی‌ها

روش‌های دیگری هم هستند که می‌توان با ریسک بیشتر یا تاثیر کمتر از آن‌ها استفاده کرد. البته ممکن است تاثیر زیادی داشته باشند ولی به هر حال ریسک زیادی دارند. به طور مثال می‌توانید بک لینک پولی دریافت کنید. بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌ها این کار را انجام می‌دهند. اما بهتر است این کار را انجام ندهید. زیرا این مورد توسط گوگل توصیه نمی‌شود. ممکن است تاثیر کمی داشته باشد؛ با این حال هزینه‌ای روی دستتان گذاشته‌است.
حتی ممکن است با سایر مطالب سایت همخوانی نداشته باشد و در نتیجه هم از نظر گوگل و هم خوانندگان این کار صحیح و جالب نیست. روش دیگر این است که از رپورتاژ آگهی استفاده کنید. جالب است بدانید که ارزش این موضوع در حال کاهش است ولی می‌تواند تا حدی مفید باشد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، مقاله رپورتاژ آگهی چیست؟ را بخوانید. برای انجام این کار از ارزشمندی موردی (مانند محصول، خدمات یا ابزار اینترنتی) که برای رپورتاژ آگهی در نظر گرفته‌اید، مطمئن شوید. یکی دیگر از روش‌ها، نشانه‌گذاری اجتماعی یا Social Bookmarking است.

social bookmarking در بک لینک سایت rivand

به طور مثال استفاده از سایت‌هایی که مخاطبان شما بیشتر به سراغ آن‌ها می‌روند بهتر است. مواردی مانند پینترست برای ثبت لینک موضوعات تصویرمحور مناسب است. روش آخر هم این است که در دایرکتوری‌های عمومی لینک بگذارید. البته این دایرکتوری‌ها خیلی هم کاربردی نیستند و تنها برای بک‌لینک‌سازی به وجود آمده‌اند.

باید و نبایدهای مهم در مورد بک لینک

حتما لینک‌های متنوعی داشته باشید

نتایج آمارها نشان می‌دهد که دریافت بک لینک به تنهایی کافی نیست. بلکه بهتر است روش‌ها و منابع مختلفی داشت. این مورد را هم در نظر داشته باشید که هر بک لینکی به رشد سایت و افزایش رتبه آن کمک نمی‌کند. پس به دنبال منابع معتبر و پربازدید باشد. اصلا سراغ سایت‌های اسپم نروید.

رعایت قانون عمل ‌و ‌عکس‌العمل

از این قانون سنتی و البته علمی استفاده کنید تا بک‌لینک‌های خوبی بگیرید. از لینک دیگران، نقل قول‌هایشان و نظرات کارشناسانه آن‌ها استفاده کنید. در این صورت از همان افراد بک لینک دریافت خواهید کرد. زیرا هر فرد عاقل و حرفه‌ای به دنبال جبران خوبی سایر افراد است.

از PBN ها استفاده نکنید

استفاده از PBN ها یا همان شبکه‌های وبلاگ خصوصی شما را در خطر قرار می‌دهد. این وبلاگ‌ها تنها با همین هدف بک لینک دادن ساخته می‌شوند و تاثیر کافی را ندارند. البته برخی می‌گویند که این کار مفید و کارآمد است. به هر حال به دردسر و ریسک آن نمی‌ارزد. برای انجام آن هم به زمان، پول و سعی زیادی نیاز دارید. گوگل بسیار تیزبین و زیرک است و بهتر است به فکر دور زدن آن نباشیم.

در نظر گفتن بک‌لینک‌ها برای جلوگیری از سئوی منفی

مهم‌ترین مورد در طراحی یک سایت و نوشتن محتوا، رسیدن به بهترین و بالاترین حد سئو است. اما سئوی منفی چیست؟ این موضوع همان فعالیت‌های ناجوانمردانه‌ای است که تنها هدف آن، کاهش دادن رتبه رقیبان در نتایج گوگل است. ممکن است شما این کار را انجام ندهید، اما سایت‌های دیگر به دنبال این کار باشند.
اگر سایت‌های بی کیفیتی هستند که دارند به طور مرتب به شما لینک می‌دهند، مطمئن باشید که درگیر این موضوع شده‌اید. در این حالت از روش‌هایی مانند استفاده از انکرتکست حاوی کیووردهای شما، بهره گرفته شده‌است. در این صورت گوگل هم فریب آن‌ها را می‌خورد. پس همیشه بک‌لینک‌های سایتتان را در نظر داشته باشید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

سرمایه‌گذاری روی بک‌لینک‌های آینده‌دار

بک‌لینک‌های مفید و معمولی اثر بیشتری دارند. پس به دنبال روش‌های بلندمدت و آینده‌دار باشید. گوگل را دست کم نگیرید و مواظب باشید که در لیست سیاه گوگل قرار نگیرید. در آینده‌ای نزدیک حتی عدم بک لینک و تنها ذکر بدون لینک نیز مفید خواهد بود. البته این بدان معنا نیست که بک لینک بی فایده خواهد شد. پس از روش‌هایی مثل سئو off-page، شبکه‌های اجتماعی، نظرات و … استفاده کنید.

بک لینک برای سایت : جمع‌بندی

همانطور که دیدید، ساختن لینک وب سایت بسیار مهم است و به بالا رفتن رتبه در نتایج گوگل کمک می‌کند. در این مقاله با نحوه ایجاد بک لینک آشنا شدید و اهمیت آن را درک کردید. همیشه سعی کنید از روش‌های درست و اصولی استفاده کنید تا در نظر گوگل نیز ارزشمند و تابع قوانین شناخته شوید. اگر می‌خواهید بدانید که اثر بک لینک در سئو چیست ؟ باید بگوییم که این موضوع تا حدی اهمیت دارد که هوش مصنوعی گوگل آن را به عنوان یکی از موارد مهم سئو سایت می‌شناسد.
پس آن را دست کم نگیرید و در طرح کاری خود برنامه‌ریزی‌هایی برای رسیدن به بهترین درجه از آن داشته باشید. می‌توانید از بهترین فروم ها برای بک لینک استفاده کنید. همچنین سرویس‌های بک لینک رایگان نیز موجود هستند که چنین خدماتی را ارائه می‌دهند. در هر صورت به یاد داشته باشید که از روش‌های درست استفاده کنید. روش‌های اصولی که سایت شما را به رتبه‌های بالا می‌رسانند را به نتایج کوتاه مدت نفروشید.
خب شما برای ما بگوئید؟ آیا تا به حال یک سایت شخصی داشته‌اید؟ تجربه‌ای در حوزه سئو دارید؟ بک لینک خاصی دریافت کرده‌اید؟ نظرات و سوالات خود را با من و دوستانم در ریوند به اشتراک بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید