اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام

اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام در گذاشتن انواع پست‌های تصویری و ویدیویی بسیار مهم است. در واقع باید بدانید که از چه ابعادی برای ساختن تصاویر و پست‌های خود استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود بهترین بازدهی را در بازاریابی‌ دیجیتال کسب کنید. رعایت این اصول در مهم‌ترین شبکه اجتماعی این روزهای ایران، یعنی اینستاگرام بسیار مهم است.

اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام عکس دوم ریوند

افراد زیادی خرید خود را در این فضا انجام می‌دهند، روزانه چندین دقیقه تا چند ساعت را به گشت و گذار در آن اختصاص می‌دهند یا از این فضا برای یادگیری استفاده می‌کنند. بنابراین دانستن اطلاعات ضروری برای کار کردن با این شبکه اجتماعی بسیار مهم است. پس با من همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام به دست بیاورید.

درک اندازه تصویر و نسبت تصویر اینستاگرام

تا سال ۲۰۱۵ میلادی، اینستا تنها اجازه انتشار عکس‌ها و تصاویر مربعی‌شکل را می‌داد. به این صورت که اگر یک عکس با هر سایزی آپلود می‌کردید، کراپ خودکار قالب عکس اینستاگرام آن را به شکل مربع درمی‌آورد و منتشر می‌کرد. سایز عکس‌ها در ابتدا ۶۱۲ در ۶۱۲ پیکسل بود؛ اما پس از مدتی به ۶۴۰ در ۶۴۰ تغییر کرد. در نهایت نیز به مقدار ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ تبدیل شد.
این موضوع باعث شد تا بتوان تصاویری با کیفیت بیشتر آپلود کرد که در دستگاه‌های با صفحه نمایش وسیع نیز زیبا دیده شود. امروز علاوه بر سایز مربعی، می‌توان تصویری به شکل‌های عمودی (پرتره) و افقی (منظره) هم آپلود کرد. البته باید در مورد ابعاد این تصاویر هم اطلاعات کافی داشته باشیم.
چون ممکن است تصویری عمودی منتشر کنیم و تغییر خودکار اینستا، مقداری از آن را کراپ کند. در این صورت نمی‌توانیم تصویر را به شکل دلخواه خود منتشر کنیم. پس بهتر است در مورد ابعاد تصاویر و نسبت آن‌ها اطلاعات کافی را داشته باشیم و تغییر سایز عکس برای اینستاگرام را جدی بگیریم. سایز عکس برای پست اینستاگرام متفاوت است. در ادامه با نسبت‌ها و اندازه‌های گوناگون آشنا می‌شویم.

اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام: نسبت ابعاد (aspect ratio)

اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام نسبت ابعاد rivand

۱- ابعاد تصویر برای عکس‌های منتشر شده به شکل مربعی، ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ و با نسبت (۱:۱) می‌باشد. اگر شما به صورت حرفه‌ای در اینستاگرام فعالیت می‌کنید و تجارت و بازاریابی انجام می‌دهید، از مقیاس ۱:۱ استفاده کنید. این نوع سایز باعث می‌شود که صفحه گوشی به زیبایی پر شود و در ضمن کاربر بتواند بخش کپشن را هم ببیند.
۲- اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام برای تصاویر عمودی (پرتره) (۴:۵) و ۱۰۸۰ در ۱۳۵۰ می‌باشد. گذاشتن عکس مستطیلی در اینستاگرام برای تصاویر پرتره بسیار محبوب است. اگر قصد دارید تصویر پرتره یا عکس‌های مشابه را آپلود کنید، از مقیاس ۴:۵ استفاده کنید.
در این صورت می‌توانید بخش زیادی از صفحه موبایل کاربر را به تصویر خودتان اختصاص بدهید. همچنین برای تصاویری که شامل مطالب مهم و آموزشی است از این ابعاد استفاده کنید تا بیشترین فضا را برای ارائه مطالب داشته باشید.
۳- برای آپلود تصویر به صورت افقی (منظره)، باید از ابعاد ۱۰۸۰ در ۵۶۶ و نسبت (۱.۹۱:۱) استفاده کنید. برای گذاشتن عکس کشیده در اینستاگرام و عکس مناظر از مقیاس ۱.۹۱:۱ استفاده کنید. این نوع تصویر مقدار کمی از صفحه را پر می‌کند. ولی می‌توان مقداری از کپشن نوشته شده را هم مشاهده کرد.

اندازه تصویر اینستاگرام (size)

اینستاگرام تصاویر با اندازه ۳۲۰ تا ۱۰۸۰ پیکسل را قبول می‌کند. به این صورت که اگر تصویر شما دارای ابعادی کمتر از ۳۲۰ پیکسل باشد، اینستا به صورت خودکار آن را بزرگ (enlarge) می‌کند. همچنین اگر ابعادی بزرگ‌تر از ۱۰۸۰ پیکسل داشته باشد، آن را کوچک می‌کند. البته ممکن است اینستاگرام تصویر شما را تغییر دهد.
به طور مثال شما عکسی با ابعاد درست منتشر می‌کنید، اما اینستاگرام آن را به اندازه ۱٫۸۱ تا ۲٫۲۴ بار کوچک‌تر کند. مثلا تصویری با ابعاد ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ را به تصویری با اندازه ۵۹۸٫۰۲ در ۵۹۸٫۰۲ تبدیل می‌کند. مطمئن باشید که چنین عملکردی بر کیفیت تصویر شما تاثیر نمی‌گذارد. با دانستن این مطالب، سعی کنید اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام را به درستی رعایت کنید.

اندازه تصویر با توجه به تغییر خودکار چه اهمیتی دارد؟

اندازه تصویر با توجه به تغییر خودکار چه اهمیتی دارد ریوند

اگر از این ابعاد استفاده نکنید، تصویر شما توسط برش عکس در اینستاگرام تغییر می‌کند. به طور مثال اگر تصویر شما عمودی باشد ولی نسبت ۴:۵ در آن رعایت نشده باشد، بسته به تشخیص خودکار، تصویر کشیده می‌شود یا مقداری از آن کراپ می‌شود تا به صورت مربع دربیاید.
در این صورت ممکن است بخش مهمی از تصویر را از دست بدهید. اگر مقیاس را رعایت کنید ولی ابعاد متفاوت باشد، بسته به کوچک‌تر بودن یا بزرگ‌تر بودن تصویر، ممکن است کیفیت آن تغییر کند. پس سعی کنید تصویر را به درستی آماده کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه سایز عکس را در اینستاگرام کوچک کنیم که تصویر عوض نشود و قسمت زیادی از آن از بین نرود، از نرم‌افزار فتوشاپ استفاده کنید.

اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام: پست‌های Instagram Feed

عکس‌های مربعی (Square)

در قسمت قبل گفتیم که ابعاد تصویر مربع استاندارد اینستاگرام، ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است. اما چنین عکسی حداکثر به اندازه ۶۰۰ در ۶۰۰ پیکسل دیده می‌شود. به هر حال اگر تصویری با ابعاد ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ درست کنید بهتر است؛ زیرا اگر بخواهید آن را در پلتفرمی با رزولوشن بالاتر ببینید یا استفاده کنید، لازم نیست دوباره آن را به سایز جدید تغییر دهید. هر چقدر تصاویر با کیفیت‌تری را به کار ببرید، امکان ویرایش راحت‌تر آن را خواهید داشت. به طور کلی سایز عکس اینستاگرام در فتوشاپ برای تصاویر مربعی ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل می‌باشد.

عکس مربعی اینستاگرام ریوند

عکس‌های افقی (Landscape)

اگر تصویری افقی در اینستاگرام آپلود کنید، فارغ از اینکه چه سایزی دارد (اگر طبق سایز استاندارد نباشد)، کراپ خودکار آن را تغییر می‌دهد. اگر کوچک‌تر باشد، آن را از عرض کشیده‌تر می‌کند. اگر ارتفاع آن کمی زیاد باشد، احتمالا کراپ می‌شود. در مورد ویدیوهایی که دارای ابعاد لنداسکیپ هستند، بهتر است از سایز ۶۰۰ در ۳۳۶٫۵ پیکسل یا دو برابر آن، ۱۲۰۰ × ۶۷۳ استفاده کنید. این مقدار به استاندارد سینمایی و مقیاس ۱۶:۹ نزدیک است.

عکس افقی اینستاگرام rivand

عکس‌های عمودی (Portrait)

تصاویر عمودی که به پرتره معروف هستند، با سایزهای ۴۸۰ در ۶۰۰، ۹۶۰ در ۱۲۰۰ و حداکثر ۱۰۸۰ × ۱۳۵۰ ذخیره می‌شوند. در واقع حداکثر اندازه‌ تصاویر عمودی که در سرورهای اینستا ذخیره می‌شود، ۱۰۸۰ در ۱۳۵۰ پیکسل است.

عکس‌ عمودی اینستاگرام ریوند

اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام: پست‌های ویدیویی اینستاگرام

فیلم‌های مربعی اینستاگرام (Instagram Square Video)

قوانین ویدیوهای مربعی تقریبا شبیه به تصاویر هستند. این ویدیوها باید نسبت ابعاد (۱:۱) را داشته باشند. سایز ویدیوی اینستاگرامی در ابعاد مربعی ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل می‌باشد. جالب است بدانید که ویدیوهایی با ابعاد مربعی، موفق‌ترین اندازه در اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها بوده‌اند.

فیلم مربعی اینستاگرام rivand

فیلم‌های عمودی اینستاگرام (Instagram Vertical Videos (Portrait))

همچنین می‌توان ویدیوها را با اندازه عمودی منتشر کرد. نسبت تصویر برای ویدیوها (۴:۵) است. باید از اندازه ۱۰۸۰ در ۱۳۵۰ پیکسل استفاده کرد. اما این فیلم‌ها در اندازه ۴۷۸ در ۵۹۷ نمایش داده می‌شوند. دقیقا مشخص نیست که چرا اینستاگرام چنین ابعادی را در نظر می‌گیرد. به هر حال موضوعی که مشخص است، کنار آمدن با چنین قوانینی است.

فیلم عمودی اینستاگرام ریوند

فیلم‌های افقی اینستاگرام (Instagram Horizontal Videos (Landscape))

در این فیلم‌ها هم باید نسبت تصویر (۱:۱٫۹۱) رعایت شود. اما راحت‌تر است که از نسبت ۱۶:۹ استفاده شود. این نسبت در فیلم‌های سینمایی هم رعایت می‌شود و برای نمایشگرهایی مانند موبایل، تلویزیون و پرده سینما مناسب‌تر است. بهتر است از سایز ۱۰۸۰ در ۶۰۷ پیکسل برای فیلم‌های افقی استفاده کرد.

فیلم افقی اینستاگرام rivand

اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام: سایز پست ‌های اسلایدری در اینستاگرام

برای ساخت ویدیوهای اسلاید در اینستاگرام از ۲ نوع اندازه استفاده می‌شود. می‌توانید از ابعاد ۶۰۰ در ۷۰۰ پیکسل و ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل استفاده کنید.

سایز عکس اینستاگرام: سایز استوری

ابعاد استوری اینستاگرام کمی با ابعاد تصاویر فرق دارد. در واقع شما می‌توانید هر تصویر یا فیلمی که نسبت تصویر بین ۱:۱٫۹۱ و ۹:۱۶ داشته باشد را منتشر کنید. اما برای نمایش زیباتر بهتر است که از مقیاس ۹:۱۶ استفاده کنید. زیرا کاربر ترجیح می‌دهد که تصویر کل صفحه را در بر بگیرد.
پس اگر ویدیوی شما چنین ابعادی ندارد، تغییر سایز ویدیو برای استوری اینستاگرام بسیار مهم خواهد بود. همچنین بهتر است که اندازه تصویر ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل باشد. برای ویدیوها هم بهتر است که آن‌ها را به صورت عمودی ضبط کنید. در این صورت انتشار آن‌ها در استوری زیباتر می‌شود.

اندازه و ابعاد تصویر اینستاگرام: سایز ویدیو IGTV

می‌توانید ویدیوهایی با ابعاد ۹:۱۶ به صورت افقی و ۱۶:۹ به صورت عمودی آپلود کنید. اندازه فیلم هم باید ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل باشد. بسته به اینکه فیلم شما افقی یا عمودی است، اندازه را به درستی ایجاد کنید. همچنین امکان انتخاب کاور برای ویدیوهای IGTV وجود دارد. این کاور در واقع در بخش Feed و Explorer نمایش داده می‌شود. ابعاد و سایز کاور هایلایت اینستاگرام ۱:۱٫۵۵ و ۴۲۰ در ۶۵۴ می‌باشد.

سایز ویدئو IGTV ریوند

سایز عکس اینستاگرام: سایز ویدیو لایو

مقیاس ویدیو لایو نیز مانند سایر ویدیوها ۹:۱۶ می‌باشد. این اندازه کل صفحه کاربر را می‌گیرد و ویدیو زیباتر نمایش داده می‌شود. البته این ابعاد به صورت خودکار توسط خود اپلیکیشن ایجاد می‌شود و لازم نیست نگران درستی ابعاد باشید.
در این مقاله یاد گرفتید که چگونه یک عکس بزرگ در اینستاگرام بگذاریم و با انواع ابعاد و اندازه‌ها در تصاویر و فیلم‌های اینستاگرام آشنا شدید. آیا چیزی در مورد تغییر سایز اینستاگرام می‌دانستید یا به تازگی با آن آشنا شده‌اید؟ خودتان می‌توانید ابعاد تصاویر یا ویدیوها را تنظیم کنید ؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظرات (۸)

  1. شهرام
    ۱۳۹۹-۰۹-۰۱ پاسخ

    من پست های زیادی در این رابطه خوانده بودم ولی هیچ کدام مثل مقاله شما واضح و سلیس نبودن
    تشکر می کنم بسیار عالی بود.

    • تیم ریوند
      ۱۳۹۹-۱۲-۰۹ پاسخ

      سلام دوست عزیز. خوشحالیم که براتون کاربردی بود.

  2. میلاد
    ۱۳۹۹-۱۲-۰۹ پاسخ

    سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    برای اینستاگرام حجم عکس اهمیتی نداره؟مثلا ۲ مگابایت باشه یا ۲۰ مگابایت؟بیشترین حجم چقدر هستش؟
    ممنونم

    • تیم ریوند
      ۱۳۹۹-۱۲-۰۹ پاسخ

      سلام. خوشحالیم که از مقاله ما راضی هستین.
      خیر

  3. عسل
    ۱۳۹۹-۱۲-۲۹ پاسخ

    سوال من اینه که در صورتی که تناسب ۴:۵ رو هم برای عکس پرتره رعایت میکنیم زمانی که عکس چند اسلایدی میخوایم بذاریم در فید، اینستا عکس هارو مربع میکنه. راهکار چیه؟

    • کاوه
      ۱۴۰۰-۰۱-۰۸ پاسخ

      سوال منم همینه

  4. حميرا
    ۱۴۰۰-۰۱-۰۵ پاسخ

    واقعا پسستون کاربردی عالی منسجم و کامل بود خیلی خیلی ممنون

    • تیم ریوند
      ۱۴۰۰-۰۱-۰۵ پاسخ

      خوشحالیم که براتون کاربردی بود دوست عزیز

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید