الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل برای وب‌سایت‌ها بسیار مهم هستند. همانطور که می‌دانید گوگل هر ساله آپدیت‌های جدید خود را رونمایی می‌کند. طبیعتا این اتفاق در سال ۲۰۲۰ هم افتاده‌است. از آنجایی که الگوریتم‌های جدید برای وب‌مسترها و صاحبان سایت‌ها اهمیت زیادی دارد، در این مقاله به معرفی تغییرات موجود در گوگل ۲۰۲۰ پرداخته‌ایم. با من در ریوند همراه باشید.

آپدیت 2020 گوگل | الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل rivand

به روز رسانی الگوریتم موتور جستجوی گوگل چه اهمیتی دارد؟

گوگل هر ساله تغییراتی در هسته اصلی خود ایجاد می‌کند. این تغییرات و آپدیت‌ها باعث می‌شود که اثرات مهمی در نتایج جستجوی گوگل به وجود بیاید. این تغییرات برای همه زبان‌ها و کشورها است. در واقع زمانی که الگوریتم‌های گوگل یک آپدیت جدید را می‌گیرند، تغییراتی در رتبه‌بندی سایت‌ها ایجاد می‌شود و رتبه‌ها شاهد افزایش یا کاهش‌ هستند.
پس هر آپدیت گوگل، تاثیراتی مثبت یا منفی برای سایت‌های مختلف دارد. پس باید همیشه به این آپدیت‌ها توجه داشته باشیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی صحیحی برای پیشرفت سایت خود داشته باشیم. بدین منظور کافی است که از فاکتورهای مهم گوگل اطلاع داشته باشیم و با دقت کافی، آن موارد را در سایت خود اجرا کنیم.
در این حالت سریعا در رتبه‌بندی‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو پیشرفت می‌کنیم. نکته‌ای که مهم به نظر می‌رسد این است که باید به آپدیت کردن سایت خود توجه کنیم. هر بار که گوگل آپدیت‌های جدید خود را معرفی می‌کند، سایت‌ها هم باید روی تاریخچه فعالیت خود نظارت کنند و در صورت نیاز آپدیت‌هایی روی مقالات و صفحات سایت خود انجام دهند.
یکی از پیشنهادات عالی این است که از همان اول به فکر تولید محتوای اختصاصی، تولید قالب‌های بهینه‌سازی شده، بالا بودن سرعت سایت و … باشیم. در این صورت اعتبار سایت بعد از آپدیت‌های جدید هم تغییر نمی‌کند. پس علاوه بر نکات گفته شده به مواردی مانند ریسپانسیو بودن سایت، هاست کیفیت بالا، دامنه مناسب، کیووردها، شبکه‌های اجتماعی در سایت و … توجه کنیم.

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : به روز رسانی هسته در ماه می ۲۰۲۰

آپدیت‌های گوگل ۲۰۲۰ در ماه می این سال انجام شد. البته این آپدیت به عنوان دومین آپدیت سال ۲۰۲۰ شناخته می‌شود و شامل آپدیت اصلی هسته گوگل می‌باشد که حتی نام “به‌ روز رسانی اصلی” را هم گرفته‌است. اولین آپدیت در ماه ژانویه بوده‌است؛ ولی دومین مورد بزرگ‌تر می‌باشد.
به طور کلی گوگل هر ۳ ماه یک بار یک آپدیت جدید ارائه می‌دهد. اما آپدیت ماه می بزرگ‌ترین آپدیت اخیر بوده‌است. دلیل انتخاب نام به‌ روز رسانی اصلی، تغییرات بزرگی است که باعث کاهش و افزایش در رتبه سایت‌های مختلف می‌شود.

الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۲۰ | الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل rivand

آپدیت الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل شامل چه اتفاقاتی است؟

با وجود اینکه برخی معتقدند که این به روز رسانی تقریبا ضعیف بوده‌است، اما بسیاری از سایت‌ها شاهد تغییرات مختلفی بوده‌اند. بسیاری از آنان گفته‌اند که بازدید و ترافیک سایتشان کاهش پیدا کرده‌است. اگر یک سایت شاهد تغییرات منفی و کاهش رتبه سایت خود باشد، باید اشتباهات خود را پیدا کند و آن‌ها تصحیح نماید. مورد مهمی که در آپدیت الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل وجود داشته است، توجه Google به کیووردها، محتوا و نوشته‌های صفحات وب است.
پس در نوشتن محتوا و سئو باید به کیفیت، استفاده درست از کلمات کلیدی، کاربر پسند بودن سایت و … توجه کرد. البته کاهش رتبه یک سایت، نشان‌دهنده یک معضل غیر قابل حل نیست. می‌توان با استفاده از محتواهای با کیفیت، آپدیت محتواهای قبلی و توجه درست به اصول سئو، جایگاه بالای خود را به دست آورد.

دلیل تغییرات جدید گوگل چیست؟

اهداف اصلی گوگل بر مبنای ارائه بهترین محتوا و سایت برای کاربر است. پس باید این به روز رسانی‌ها را انجام دهد تا همواره به عنوان یکی از بهترین موتورهای جستجو شناخته شود. هنوز مشخص نیست که گوگل این آپدیت را به چه هدفی انجام داده‌است. اما جالب است بدانید که بسیاری از صنایع مختلف، تغییراتی در رتبه خود داشته‌اند.
یکی از موضوعات مهم این است که آپدیت الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل در زمانی که ویروس کرونا در همه جای دنیا پراکنده بود، ایجاد شد. پس می‌توان دید که بیشترین کلیدواژه‌ها در حال حاضر، مربوط به ویروس کرونا، کووید ۱۹، فروشگاه‌های آنلاین، خدمات از راه دور و … است. پس می‌توانیم با استفاده از چنین مطالبی، سایت خود را از کاهش رتبه سایت در امان بداریم.

موارد مهم برای بررسی کیفیت محتوا در آپدیت ۲۰۲۰ گوگل

می‌توان موارد زیر را به عنوان اصول مهم در رابطه با کیفیت محتوا و وب‌سایت معرفی کرد. سعی کنید این اصول را رعایت کنید تا بتوانید از کاهش رتبه سایت خود در امان باشید.

• امکان نمایش صحیح محتوا روی دستگاه‌های تبلت و گوشی
• توجه به املای صحیح کلمات در متن‌های نوشته شده در سایت
• با ارزش بودن محتوا از لحاظ کامل و جامع بودن توضیحات در رابطه با یک موضوع یا کلمه کلیدی
• توجه به اصول الگوریتم سئو گوگل و رعایت آن
• اطمینان از صحیح بودن مطالب نوشته شده در سایت

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل ریوند

چه قدر زمان می‌برد تا سایت‌ها در الگوریتم جدید بررسی شود؟

این موضوع به طور دقیق مشخص نیست و گوگل اطلاعاتی در رابطه با آن اعلام نکرده‌است. اما معمولا این زمان ۲ هفته می‌برد. پس تا به حال تمامی سایت‌ها در الگوریت جدید گوگل بررسی شده‌اند. جالب است بدانید که الگوریتم‌های جستجوی گوگل هر ماه ماهیانه آپدیت می‌شوند. حتی ممکن است یک محتوا در سایت شما تا زمان منتشر شدن آپدیت بعدی بررسی نشود.

انواع الگوریتم‌های مختلف گوگل و کارکرد آن‌ها

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا وظیفه دادن نمره کیفیت به صفحات مختلف وب را دارد. از این نمره به عنوان عاملی برای دادن رتبه سایت‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهیم این موضوع را به صورت شفاف‌تر بیان کنیم، باید بگوییم که پاندا همانند فردی است به فکر کردن و خواندن علاقه زیادی دارد. او وظیفه دارد که همه محتواها را بخواند و اگر تخلفی در هر یک ببیند، واکنش خود را نشان می‌دهد. به طور مثال این تخلف‌ها می‌توانند محتوای بی‌کیفیت یا کپی شده، وجود ناهماهنگی با Google در محتوا و … باشند.

آپدیت ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم پنگوئن گوگل (Google Penguin)

این الگوریتم وظیفه دارد به سایت‌هایی که لینک‌هایشان را بررسی کرده‌است، رتبه بدهد. توجه کلی این الگوریتم روی لینک دادن به سایت‌ها است. دلیل به وجود آمدن آن هم این بوده‌است که برخی از کارشناسان سئو با استفاده از لینک‌های نامربوط و کلمات کلیدی زیاد، رتبه بالا به دست آورده‌اند. به همین دلیل این الگوریتم برای بررسی محتواهای نامناسب که از بک‌لینک دروغین و کلمات کلیدی زیاد استفاده کرده‌اند، ایجاد شده‌است.

الگوریتم جدید گوگل 2020 | الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل ریوند

آپدیت ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر گوگل بیشتر روی سئوی محلی نظارت دارد. به طور مثال شما عبارت بهترین مغازه‌های فست فود در تهران یا رستوران‌های خوب در نزدیکی من را جستجو می‌کنید. در این حالت می‌بینید که تمامی رستوران‌هایی که دارای سایت هستند و در نزدیکی محل زندگی شما وجود دارند ارائه می‌شود. در واقع الگوریتم کبوتر گوگل موقعیت جغرافیایی شما را بررسی می‌کند و بر همان اساس سوالات شما را جواب می‌دهد.

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم مرغ مگس خوار (الگوریتم زرین پال گوگل)

یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل به عنوان مرغ مگس خوار شناخته می‌شود. این مورد در واقع برای تفسیر بهتر سوالات کاربران ایجاد شده‌است. جالب اینجا است که این الگوریتم به حدی هوشمند است که حتی با وارد کردن کلمات با غلط‌های املایی هم می‌تواند منظور کاربر را بفهمد و نتایجی مطابق با خواسته او ارائه دهد. احتمالا همه ما در زمان کار کردن با گوگل متوجه این موضوع شده‌ایم.

الگوریتم سئو گوگل | الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل rivand

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم جعبه ماسه (sandbox)

این الگوریتم که بسیاری از کارشناسان سئو وجود آن را تایید می‌کنند، باعث می‌شود که سایت‌های جدید و نوپا در رتبه‌بندی گوگل قرار نگیرند. حتی اگر این سایت‌ها همه قوانین سئو و کلمات کلیدی را رعایت کنند، باز هم در این رتبه‌بندی جایی نخواهند داشت. حتی ممکن است این سایت‌ها دارای رتبه‌های خوبی در موتورهای جستجوی یاهو و بینگ باشند. اما این اتفاق در گوگل نمی‌افتد.

الگوریتم جدید گوگل ۲۰۲۰ : الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)

این الگوریتم تا حدی ناشناخته است، اما بسیار مفید می‌باشد. گوگل دنس به بررسی نوسانات سایت، صفحه وب و … می‌پردازد. این الگوریتم جستجوی افراد، میزان کلیک و زمان سپری شده افراد در سایت را بررسی می‌کند و بر اساس آن رتبه می‌دهد. در واقع هر سایت باید ابتدا توسط کاربران مورد توجه قرار بگیرد تا بررسی‌های الگوریتم گوگل شروع شود.

تغییرات جدید گوگل در الگوریتم ها | الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل rivand

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم Freshness گوگل

کارکرد این الگوریتم که در سال ۲۰۰۵ به وجود آمده‌است، به گونه‌ای است که اطلاعات جدید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به طور مثال این مورد اتفاق نمی‌افتد که شما در گوگل عبارت رئیس جمهور یک کشور را جستجو کنید و گوگل برای شما اسم و عکس رئیس جمهورهای سابق را بیاورد. گوگل طبق این الگوریتم، اتفاقات جدید و تازه را نمایش می‌دهد و از ارائه اطلاعات قدیمی مانند تصویر و مشخصات رئیس جمهورهای گذشته کشورها پرهیز می‌کند.

الگوریم‌های گوگل ۲۰۲۰ : الگوریتم برت گوگل (BERT)

الگوریتم BERT یک سیستم عالی برای بررسی زبان‌های طبیعی و ارگانیک است. به طور مثال اگر شما جمله “چه جوری میشه دلمه درست کرد؟” را هم جستجو کنید، گوگل در این مورد پیشنهاداتی به شما می‌دهد. این الگوریتم زبان را به طور کامل پردازش می‌کند و اطلاعاتی در رابطه با آن در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم گوگل E-A-T

این الگوریتم روی سه عامل کلی اعتماد، تخصص و اقتدار کار می‌کند. گوگل می‌خواهد که کاربران بهترین تجربه را از کار با گوگل داشته باشند و به همین دلیل بیش از ۱۰ هزار کارمند در حوزه ارزیابی دارد. بر طبق اصل تخصص، سایت‌ها باید دارای محتوایی با کیفیت باشند. همچنین اقتدار می‌گوید که محتوانویس باید اعتبار نوشته خود و محتوایی که می‌نویسد را تضمین کند. طبق اصل اطمینان نیز، اطلاعات سایت باید به طور کامل قابل اعتماد باشد. به طور کلی باید مواردی مانند نوشتن محتوای به روز، اطلاعات واقعی، وجود انواع لینک‌های داخلی و خارجی و … رعایت شود.

الگوریتم موتور جستجوی گوگل | الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل ریوند

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم Page authority

یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل، Page Authority است. این الگوریتم یک عامل غیر رسمی به منظور سئو و رده‌بندی سایت‌ها می‌باشد. این رتبه‌بندی‌ها از ۱ الی ۱۰۰ می‌باشد و هر چقدر به صد نزدیک‌تر باشد بهتر است. به طور مثال سایتی با رتبه ۷۰ بسیار عالی است. اگر سایتی رتبه ۶۰ بگیرد، نمره قابل قبولی دریافت کرده‌است و بین سایت‌های ایرانی رتبه خوبی دارد. گرفتن رتبه‌های ۴۰-۵۰ هم اعتبار سایت را تضمین می‌کند. اعداد ۳۰ و ۲۰ نیز به ترتیب نشان‌دهنده سایت‌های متوسط و تازه تاسیس هستند.

الگوریتم جدید گوگل ۲۰۲۰ : الگوریتم چیدمان صفحه گوگل (Page layout)

این الگوریتم که در سال ۲۰۱۲ ایجاد شده‌است، برای رعایت حد و حدود و مقدار تبلیغات در سایت‌ها مفید می‌باشد. تا قبل از این موضوع تبلیغات زیاد کاربران را کلافه می‌کرد. گوگل هم که به رضایت کاربران اهمیت زیادی می‌دهد، سعی کرد با طراحی این الگوریتم، محتواهای با کیفیت را در رده‌های بالاتر قرار دهد.

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم EMD گوگل

کلیدواژه‌ها تاثیر زیادی در رتبه‌بندی سایت‌ها دارند. این الگوریتم از تولید محتوای بی کیفیت و استفاده مکرر از یک کلمه کلیدی در متن جلوگیری می‌کند. در واقع محتوانویسان باید به کیفیت نوشته اهمیت زیادی بدهند تا بتوانند رتبه خوبی کسب کنند. احتمالا سایت‌هایی را دیده‌اید که با وجود نداشتن مطلب خوب و عمیق در رابطه با یک موضوع، در رتبه‌های اول گوگل قرار می‌گیرند. این سایت‌ها توسط گوگل حذف یا جریمه می‌شوند.

الگوریتم رتبه بندی گوگل ۲۰۲۰ : الگوریتم Payday loan گوگل

این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ به وجود آمد و هدف آن شناسایی سایت‌هایی است که از کلمات کلیدی غیرفرهنگی و مستهجن در نوشته‌های خود بهره می‌رند. گوگل برای حفظ امنیت گروه‌های سنی مختلف با این سایت‌ها مقابله می‌کند.

الگوریتم ۲۰۲۰ گوگل | الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل ریوند

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم گورخر (Zebra)

یکی دیگر از الگوریتم‌های جالب گوگل که به نام یک حیوان سیاه و سفید دیگر (توجه کنید که پاندا و پنگوئن هم سیاه و سفید هستند!) شناخته می‌شود، الگوریتم گورخر است. این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ ایجاد شده‌است و هدف آن، بررسی فروش محصولات اینترنتی می‌باشد. این الگوریتم باعث شد که انواع فروشگاه‌های اینترنتی با اجناس بی‌کیفیت حذف شوند. این اقدام‌ها باعث جلوگیری از بسیاری از دزدی‌ها و کلاهبرداری‌ها شده‌است.

الگوریتم Hilltob گوگل

این الگوریتم مهم در سال ۲۰۰۳ ایجاد شده‌است. هدف از تولید آن، شناسایی صفحات معتبر برای رده‌بندی در گوگل بود. در واقع این الگوریتم روی عملکرد سئو تاثیر می‌گذارد. الگوریتم Hilltob وظیفه دارد که کلمات کلیدی مشابه با کلمه جستجو شده توسط کاربر را شناسایی و به او پیشنهاد کند. این الگوریتم وظیفه دارد که روی سایت‌های معتبری مانند ویکی پدیا کار کند و آن‌ها را شناسایی نماید.

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم Friendly Mobile گوگل

این الگوریتم کمک می‌کند که نتایج جستجوی گوگل در موبایل زیبا و کاربر پسند باشد. پس از این اتفاق همه کاربران می‌توانستند جستجوی خود را با گوشی موبایل خود هم انجام دهند و از این لحاظ بسیار راحت‌تر و راضی‌تر بودند.

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم کافئین گوگل

یکی از جالب‌ترین و مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل که در سال ۲۰۰۹ رونمایی شده‌است، الگوریتم کافئین می‌باشد. ابن الگوریتم کمک می‌کند که فهرست‌بندی وب بهتر انجام شود. گوگل با این الگوریتم می‌تواند به راحتی در سایت‌ها بخزد، داده‌ها و اطلاعات را جمع‌آوری کند و آن‌ها را به سرعت به فهرست اضافه نماید. به این صورت اطلاعات جدید به سرعت دیده می‌شوند. در واقع می‌توان کافئین را تلاشی برای بازسازی جامع سیستم فهرست‌بندی سایت‌های مختلف عنوان کرد.

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم RankBrain گوگل

این الگوریتم در واقع قسمتی از الگوریتم Hummingbird Google می‌باشد. این الگوریتم به نسبت جدید است و در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده‌است. هوش مصنوعی آن می‌تواند معنی و مفهوم سوال کاربران را درک نماید و پاسخ‌های متناسبی ارائه دهد.
این الگوریتم به عنوان سومین عامل مهم رتبه‌بندی شناخته می‌شود. مقابله کردن این الگوریتم با محتواهای بی‌کیفیت و سایت‌های ضعیف معروف است. این سیستم باعث می‌شود تا کاربران هیچ مشکلی در رابطه با جستجوهای خود نداشته باشند و رضایت کافی از پرسیدن سوالات خود داشته باشند.

الگوریتم های گوگل | الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل rivand

الگوریتم های گوگل ۲۰۲۰ : الگوریتم موش کور گوگل (Possum)

این الگوریتم خاص گوگل، نظارت‌گر کسب و کارهای مختلف است. کارشناسان می‌گویند که این الگوریتم همواره در حال به روز رسانی است تا بتواند از پس تنوع نتایج محلی بر بیاید. این الگوریتم معمولا کسب و کارهای مختلف را به چالش می‌کشد. همچنین الگوریتم Possum تعیین می‌کند که در نتیجه جستجوی یک کاربر، مشاغل نزدیک‌تر برای او نمایش داده شود.

الگوریتم های ۲۰۲۰ گوگل : الگوریتم FERD گوگل

الگوریتم فرد، یکی از آن سیستم‌هایی است که برای مقابله با مجرمان به وجود آمده‌است. سایت‌هایی که قوانینی مانند تبلیغات محدود، داشتن بک‌لینک‌های معتبر و بالا بودن کیفیت در محتوا را رعایت نمی‌کردند، از این الگوریتم مفید ضربه خوردند.

الگوریتم ۲۰۲۰ گوگل : حرف آخر

همانطور که گفته شد، گوگل هر چند ماه یک بار آپدیت‌های جدید خود را معرفی می‌کند. این آپدیت‌ها در چند ماه اخیر بر اساس جستجوهایی بوده‌است که در جهان بیشتر از همه انجام شده‌است. به طور مثال جستجو در مورد بیماری کووید ۱۹ و ویروس کرونا بسیار زیاد بوده‌است. گوگل سعی می‌کرد آخرین و جدیدترین اطلاعات در مورد این ویروس و بیماری را پیدا کند و به کاربران ارائه دهد.
دیگر آن دوران که مردم در مورد مکان‌های تفریحی و رستوران‌ها و سینماها جستجو می‌کردند به سر آمده‌است. اکثر مردم در مورد روش‌های ضدعفونی کردن، فروشگاه‌های آنلاین، خرید انواع ماسک و … جستجو می‌کنند. پس گوگل هم متناسب با همین موضوعات آپدیت‌های جدید خود را ارائه می‌دهد. به طور کلی آپدیت‌های گوگل برای برخی از سایت‌ها مفید و برای برخی دیگر مضر است.
اگر پس از آپدیت جدید گوگل دچار کاهش ترافیک و بازدید می‌شوید، باید با این موضوع کنار بیایید و سایت خود را با توجه به قوانین اصولی گوگل و سئو بهینه کنید. اگر در این مورد سوالی دارید، با همکاران سایت ریوند در میان بگذارید. پیشنهادات و تجربیات خود در این مورد را با من و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید