اگر از آن دسته افرادی باشید که با کسب و کارهای اینترنتی آشنا هستند و برای رشد سایتشان در گوگل، مدام برنامهریزی میکنند، حتما عبارت “رپورتاژ آگهی ” به گوشتان خورده است. اما واقعا رپورتاژ چیست؟ آیا میتوان با کمک آن برای موفقیت سایت قدم برداشت؟ در این گزارش شما را با رپورتاژ خبری یا همان رپورتاژ آگهی آشنا کرده و در مورد قوانین نوشتن رپورتاژ آگهی صحبت میکنیم.
رپورتاژ آگهی چیست؟
می توان در پاسخ به سوال “رپورتاژ یعنی چه” گفت که رپورتاژ خبری یا آگهی یکی از بهترین و جدیدترین روشهایی است که افراد میتوانند برای برندسازی و تبلیغات استفاده کنند. در واقع رپورتاژ آگهی یک پیشنهاد است که در چهارچوب خبر منتشر شده و به صورت غیر مستقیم برای سایتی دیگر یا موضوعی خاص تبلیغ میکند.
البته رپورتاژ آگهی در دنیای وب شرایطی ویژه دارد به این شکل که یک سایت برای بالا بردن ترافیک خود و همچنین کسب اعتبار از منظر گوگل، متنی را در سایتی معتبر منتشر کرده و با استفاده از بک لینکهای درون متن، درصدد رسیدن به اهداف خود برمیآید.
نقش ریپورتاژ آگهی در بهبود سئو و افزایش ترافیک
همان طور که گفتیم یکی از مهمترین ویژگیهای رپورتاژ آگهی این است که با استفاده از بک لینک میتواند به بهبود سئو سایت کمک کند و ترافیک سایت را بالا ببرد. تصور کنید که سایتی معتبر یک رپورتاژ آگهی در رابطه با سایت شما منتشر کند، این امر دو اتفاق را برای شما به همراه خواهد داشت. در درجه اول بازدید کنندگان به دلیل اعتبار سایت آگهی دهنده، به آن آگهی اعتماد کرده و بر روی بک لینک منتشر شده در متن کلیک میکنند. این امر به بالا بردن ترافیک سایت کمک میکند و مخاطبان بیشتری را به سایت شما میکشاند.
در درجه دوم اعتبار سایت شما از دید گوگل بالا میرود زیرا یک سایت معتبر که ترافیک بالایی دارد و جایگاه خوبی نیز در رتبهبندی گوگل به دست آورده، پیشنهاد سایت دومی را داده است که همین امر برای سایت دوم ارزشمند به حساب میآید و اعتبار آن را نزد گوگل بالا میبرد.
مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی مزایای بسیاری دارد که نمونههای آن عبارتند از:
- داخل متن بودن لینک
- دائمی بودن لینک
- اسپم شناخته نشدن بک لینک
- استفاده از لینک فالو
- افزایش ترافیک سایت
- افزایش اعتبار سایت نزد گوگل
- و…
قوانین نوشتن یک ریپورتاژ آگهی
نوشتن رپورتاژ آگهی مانند نوشتن هر متن دیگری بایدها و نبایدهای خود را دارد که در ادامه نمونههایی از قوانین نوشتن رپورتاژ آگهی را برایتان معرفی میکنیم:
اهمیت محل انتشار رپورتاژ آگهی
باید بدانید هر پایگاه خبری دارای استانداردها و الزامات خاص خود است که باید هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی به آنها توجه شود.
توجه به پرسونای مخاطب
باید توجه داشته باشید که پرسونای مخاطب امری بسیار مهم است تا جایی که اگر مخاطبان به درستی شناسایی نشوند، نه تنها محتوا مورد پسند آنها نخواهد بود بلکه نتیجه عکس نیز خواهد داشت.
حجم رپورتاژ آگهی
انتخاب حجم یک رپورتاژ آگهی تماما به محل انتشار و ساختار آن بستگی دارد و باید به صورت دقیق شناسایی و انجام شود.
انتخاب تیتر رپورتاژ خبری
تیتر لحظه آغازین ارتباط میان شما و مخاطبان است به همین دلیل انتخاب یک تیتر درست میتواند در همان ابتدا سبب شود شما ارتباط مناسبی با کاربران برقرار سازید. توجه داشته باشید تیتر انتخابی شما حتما کوتاه باشد و در آن صفات عالی نیز استفاده نشود.
بهره گیری از تصاویر مناسب و کپشنهای مرتبط
حتما میدانید که مخاطبان این روزها بیش از پیش به محتواهای تصویری توجه دارند پس انتخاب تصاویر مناسب میتواند سبب شود حتی اگر کاربران متن را نخوانند، از آنچه در آن نوشتهاید با خبر شوند. همچنین کپشنهای مناسب میتواند علاوه بر معرفی عکس، کاربر را با چیستی متن آشنا کند.
بهره گیری از نقل قول در رپورتاژ خبری
استفاده از نقل قولهای مناسب میتواند سبب شود کاربران راحتتر با رپورتاژ آگهی ارتباط برقرار کنند.
میان تیترهای مناسب
اگر از متن طولانی استفاده میکنید، حتما میان تیترهای متعدد را به کار ببندید تا توجه کاربران به آنها جلب شده و به درستی با متن شما آشنا شوند.
اشتباهات رایج هنگام نوشتن ریپورتاژ آگهی
چهار اشتباه کلیدی در خصوص نوشتن رپورتاژ آگهی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. این اشتباهات عبارتند از:
- استفاده بیش از حد از کلمات تخصصی و فنی
- نوشتن پاراگرافهای طولانی
- نوشتن نظرات شخصی و غیر تخصصی
- خسته کردن مخاطب و عدم جذابیت متن