امروزه در کسب و کارهای آنلاین برای آنکه بدانیم سرمایهگذاری ما برای تبدیل ورودی ترافیک سایت به آنچه مد نظرمان بوده چقدر موفق است، مفهومی به اسم نرخ تبدیل به کمکمان میآید. حال Conversion rate چیست؟ پارامتر مهمی در کسب و کار آنلاین است تا در مسیر درست برای کسب درآمد بیشتر قرار بگیرید و بدانید چقدر در آن مسیر موفق بودید.
قبل از آنکه با مفهموم نرخ تبدیل آشنا شویم، اول با تبدیل یا Conversion آشنا شویم.
تبدیل یا Conversion چیست؟
وقتی یک بازدیدکننده وارد سایت شما میشود و عملیاتی در سایت شما انجام میدهد، یعنی آن کاربر معمولی تبدیل به یک مشتری برای سایت شما شده است. به این عمل تبدیل یا Conversion میگویند.
نرخ تبدیل یا Conversion rate چیست؟
نرخ تبدیل به معنی درصد افرادی است که وارد سایت شما شده اند و هدف مورد نظر سایت شما را انجام داده اند. این اهداف به طور مثال شامل عضویت، شرکت در نظرسنجی، فروش یا دانلود میباشد. بالا بودن conversion rate نشان میدهد که بازاریابی آنلاین و سایت شما در این زمینه موفق هستند. این اطلاعات به اندازهگیری میزان موفقیت سایت و بهبود بخشیدن به بخشهای مختلف آن، کمک میکند. اگر سایت شما نرخش پایین باشد، نشان دهندهی این است که سایت یا صفحهی شما به درستی طراحی نشده است یا خدمات و محصولات سایت دارای قیمت مناسب، کیفیت خوب و… نیستند. پس هرچه اقدامات انجام شده در سایت شما بیشتر باشد، بهبود نرخ تبدیل مشتری آن نیز بیشتر است.
نحوهی محاسبه نرخ تبدیل سایت
نحوهی محاسبه آن به شکل زیر است:
(فعالیتی که مخاطب در سایت انجام داده است/کل ترافیک سایت *۱۰۰= نرخ تبدیل)
حال به جای “فعالیتی که مخاطب در سایت انجام داده است” میتوانیم به طور مثال تعداد عضویت در سایت، مشارکت در نظرسنجی و… را قرار دهیم.
اهمیت نرخ تبدیل تبلیغات
شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا نرخ تبدیل پارامتری مهم است؟ اگر شما از نرخ سایت خود اطلاعاتی نداشته باشید، چگونه برای بهبود و رشد سایت خود میتوانید برنامهریزی کنید؟ درآمد و کاربران خود را چگونه میتوانید افزایش دهد؟ با آگاهی نداشتن از این اطلاعات، بعد از مدتی سایت شما دیگر ممکن است بازدیدکنندهای نداشته باشد و افت کند. پس دانستن نرخ تبدیل سایت خود بسیار حائز اهمیت است و از افت سایت شما جلوگیری میکند. نرخ تبدیل تبلیغاتی در واقع نشاندهندهی میزان پاسخگویی یک سایت به مخاطبانش است. نرخ تبدیل در زمینه بهبود عملکرد سایت و شناسایی نوع رفتار و علایق مخاطبان بسیار میتواند مؤثر باشد.
در بالا با نرخ تبدیل و چگونگی محاسبه آن آشنا شدیم، اما چگونه میتوانیم یک نرخ تبدیل بهینه داشتیم باشیم؟ قبل از آن باید با مفهوم آن آشنا شویم.
بهینه نرخ تبدیل چیست؟
بهینه نرخ تبدیل یا Conversion rate optimization به معنی بهبود نرخ تبدیل به وسیله فرآیند هدفگذاری، محاسبه نرخ تبدیل و بهینهسازی سایت یا اپلیکیشن است. هرچه تعداد درصد بازدیدکنندگان یک سایت افزایش یابد، نرخ تبدیل آن نیز بهینه میشود. به طور کلی در فرآیند CRO تلاش ما براین است که سایت را طوری تغییر بدهیم تا مخاطبان فعالیتهای بیشتری از سایتمان را انجام دهند.حال این تغییرات میتواند از کیفیت سایت باشد تا بهبود و ویرایش متنها،… و حتی عملکردها باشد. در واقع با بهبود نرخ تبدیل مشتری، مخاطبان را اول lead و سپس به مشتری وفادار تبدیل میکنیم.
حال میخواهیم بدانیم lead چیست؟
اصطلاح lead یا سرنخ در مورد مخاطبانی است که با محصولات و کالاهای شما آشنا شدند . میخواهند اطلاعات بیشتری نسبت به آنها دریافت کنند. به این فرآیند lead یا سرنخ یا مشتری راغب میگوییم. Lead به شما کمک میکند تا مخاطبان را نسبت به محصولات خود کنجکاوتر کنید و آنها را برای خرید راغبتر کنید. افرادی که این کار را انجام میدهند را lead generation مینامند.
حال این سوال برای کسب و کار ها پیش میآید که:
بهترین زمان بهینهسازی نرخ تبدیل چه زمان است؟
فرض کنید که سایت شما ۱۰ میلیون کاربر دارد و نرخ تبدیل آنها به مشتری ۲% است.اگر بخواهید بهبود نرخ تبدیل سایت خود را سه برابر افزایش دهید، افزایش مخاطب سایت به شما این کمک را نمیکند; بلکه باید راهکاری برای تبدیل همین تعداد بازدیدکنندهی موجود در سایت بیاید و آن ها را lead کنید و سپس از lead به مشتری تبدیلشان کنید. پس، افزایش تعداد مخاطبان سایت معیار درستی از سنجش عملکرد سایتتان نیست. تیم بازاریابی برند شما باید به بهینهسازی نرخ تبدیل مخاطبان به lead، پرورش leadهای موجود و تبدیل leadها به مشتری در هنگام تولید leadها فکر کنند. حال به راهکارهای پیشنهادی بهینهسازی نرخ تبدیل میپردازیم:
راهکارهای بهینهسازی نرخ تبدیل
گام اول:بهینهسازی وبسایت
۱- طراحی یک صفحه فرود اختصاصی
اگر شما از تبلیغات پولی استفاده میکنید، باید ترافیک مخاطبان آن را به یک صفحه اختصاصی ارجاع دهید. برای آنکه بتوانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و مخاطبان بیشتری را برای سایت خود به مشتری تبدیل کنید، باید تبلیغی که در سایتهای دیگر قرار میدهید را به یک صفحه اختصاصی دررابطه با همان موضوع ارجاع دهید. اینگونه دسترسی به آن محصول یا فعالیت آسان میشود و مخاطب را بیشتر راغب میکند.
بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ۲۰۲۰
۱۳۹۹/۰۵/۰۶
گوگل ادسنس
۱۳۹۹/۰۵/۰۶
۲-فرضیهسازی کنید
برای تست عملکرد بهینهسازی نرخ تبدیل خود باید از فرضیه سازی کمک بگیرید.برای آنکه یک فرضیهسازی خوب داشته باشید باید عوامل مؤثر بر نرخ تبدیل و بازدهی آنها را بررسی کنید. مهمترین مؤلفهها به صورت زیر است:
تیتر یا عنوان: برای آنکه مشتریان را متقاعد کنید تا یکی از مشتریان سایت شما شوند، باید تیتر یا عنوانی جذاب و کنجکاو را برای تبلیغ خود انتخاب کنید. باید عنوانها و تیترهای مختلف را آزمایش کنید تا سیلقه مخاطب را بشناسید و بهترین تیتر و عنوان را ارائه دهید.
متن پیشنهاد:باید در نظر بگیرید که متن پیشنهادی ممکن است تاثیری که برروی شما دارد را برروی مخاطب نداشته باشد. پس متن پیشنهاد و توضیحاتهای مختلف را باید امتخان کنید تا ببیند کدام را مخاطب بیشتر میپسندد.
فرخوان به عمل(CTA): این روش هم مثل متن پیشنهادات، برای پیداکردن عملیات مناسب باید تستهای مختلفی برایش اجرا شود. CTAهای مبتنی بر متن میتواند بسیار مفید و ۹۳% از leadها را به خود اختصاص میدهد. CTAهای مبتنی بر متن معمولا مخاطبان را به یک صفحه فرود اختصاصی هدایت میکند.
آیتمهای چندرسانه: عکس و ویدیوها هم میتوانند بسیار برای مخاطبان جذاب باشد و آنها را کنجکاو و حتی بیشتر راغب به دیدن محتویات و محصولات سایت شما کنند.
۴-سایت ریسپانسیو
برای مخاطبان بسیار مهم است تا بتوانند در هردستگاهی سایت شما را مشاهده کنند. پس، این نکته برای نرخ تبدیل مشتری بسیار مهم است که سایت شما ریسپانسیو باشد.
گام دوم:بهینهسازی ترافیک
بعد از آزمایشکردن سایت خود ، بهینهسازی ترافیک سایت و بهبود عملکردهای سایت خود مهمترین پارامتر است. بهینهسازی ترافیک اهمیت بسیار زیادی دارد.
شناخت مخاطب هدف
برای اینکه یک تبلیغ مناسب را آغاز کنید، باید اول هدف و علایق مخاطبتان را بشناسید و در موردش تحقیق کنید.در وهلهی اول باید به این سوالات پیش خود پاسخ دهید:
بعد از پاسخ دادن به این سوالات، متیوانید مخاطبان خود را مورد هدف قرار داده و آن ها را به مشتریان خود تبدیل کنید.
حال به دلایل افزایش راهکارهای نرخ تبدیل بعد از تبدیل مخاطب به مشتری میخواهیم بپردازیم:
تست A/B
تست A/B یعنی دو نسخه از یک صفحه سایت خود داشته باشید و ترافیک و نرخ تبدیل آنها را باهم مقایسه کنید. نیمی از ترافیک را به نسخهی A و نیمی دیگر را به نسخهی B ارجاع میدهد. سپس هرکدام ترافیک بهتر و بالاتری داشته باشد، صفحهی خود را باید به آن یکی تبدیل کنید تا مخاطبان پس از آن به اون صفحه مراجعه کنند.
استفاده از ایمیل مارکتینگ
با استفاده از ایمیل، مخاطبان خود را مورد هدف قرار بدهید و آنها را از محصولات خود باخبر کنید. میتوانید پیشنهادات پروموشن و تخفیفهای سایت خود را نیز به آنها در همان ایمیل نشان دهید.
بهینهسازی استراتژی محتوا
محتوایی مفید و مورداستفاده مخاطب و بهینهسازی براساس نیاز مخاطبان نیز میتواند در جذب مشتری کاربرد داشته باشند.
چرا باید بهینهسازی نرخ تبدیل را جدی بگیریم؟
خیلی از مخاطبان شاید با خواندن مطالب بالا، ممکن است هنوز هم به این روش شک داشته باشند و آن را جدی نگیرند. در ادامه نکات مهم بیشتری از درصد تبدیل برایتان بازگو میکنیم:
۱- همیشه جای پیشرفت وجود دارد
اگر سایت شما ترافیک بالایی دارد و درصد بالای از بازدیدکنندگان را دارد، دلیل نمیشود که دیگر جای پیشرفت نداشته باشید. جای پیشرفت همیشه در هرزمانی وجود دارد. پس بهینهسازی آن به شما کمک میکند تا بیشتر پیشرفت کنید.
۲-تبلیغات پولی گران و فضای رقابتی بسیار بالاست
خیلی از سایتها با کمک سئو، تبلیغات و …. سعی میکنند مخاطبان بیشتری برای خود پیدا کنند. اما CRO به شما کمک میکند سود بیشتری از همان تعداد بازدید فعلی مخاطبان بگیرید.
پس با کمترین هزینه میتوانید برای خود مخاطبان و مشتریانی وفادار بسازید.
معرفی ابزار برای تحلیل و بهینهسازی نرخ تبدیل در ایران
تا اینجا با مفهوم و بهینهسازی و راهکارهای آن آشنا شدیم. حال میخواهیم با ابزارهایی که به شما در این زمینه میتواند کمک کنند آشنا شویم:
ابزار Google Analytics
ابزاری جامع و رایگان برای کسب اطلاعاتی از رفتار و علایق کاربران و آنالیز فعالیت آنهاست که مورد استفاده قرار میگیرد.
ابزار Hot Jar
ابزاری برای این که بفهمیم کدام قسمت سایت بیشتر کلیک میخورد و دقیقتر میتوانید رفتار کاربران را آنالیز کنید. به مدت دو هفته استفاده از آن رایگان است.
ابزار Optimizely
به شما در تست A/B، بهینه سازی و افزایش کمک میکند.
ابزار GoogleSpeed
ابزاریست برای آزمایش سرعت سایت که به بهبود لود سایت شما کمک میکند و کاربر نیز تمایل بیشتری برای جستجو در سایتتان دارد و این امر ممکن است منجر به مشتری شدن آنها شود.
ابزار Similar Web
این ابزار در مورد اینکه کاربران شما از کجا آمدهاند کمک میکند تا بتوانید در مرجله بهینهسازی محتوا و سپس افزایش Convention Rate مؤثر باشد.
نرخ تبدیل:حرف آخر
نرخ تبدیل یکی از مهمترین پارامترهای بازاریابی است. این پارامتر دقیقا به شما نشان میدهد که چند درصد از ترافیک دریافتی کار و فعالیت مطلوب موردنظر شما را انجام داده است.پس اطلاع از نرخ تبدیل و سعی در بهبود آن، میتواند باعث رشد و رونق و پیشرفت کسب و کار شما شود. حال با دانستن و خواندن این مطلب، وقت آن است که در کسب و کار خود رشد و پیشرفت کنید.
ریتارگتینگ چیست؟
۱۳۹۹/۰۶/۱۶