بررسی ابزار الکسا

رتبه الکسا چیست ؟

ابزار رتبه الکسا (Alexa) در واقع معیاری برای نمایش محبوبیت و رتبه شما در جستجوهای اینترنتی است. این سایت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون محسوب می‌شود. الکسا در سال ۱۹۹۶ کار خود را شروع کرده‌است و با گذشت چندین سال تبدیل به یکی از مهم‌ترین منابع برای بررسی داده‌های اینترنت معرفی می‌شود.

بررسی ابزار الکسا با ریوند

رتبه الکسا همانند پیج‌رنک گوگل اهمیت بسیار زیادی برای سایت‌ها دارد. در واقع رنک الکسا و عددی که این سایت نشان می‌دهد، رتبه‌بندی شما در بین چندین سایت و مورد مشابه است. بر اساس ارزیابی ترافیک و محبوبیت سایت شما توسط الکسا، عددی برای آن در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر این عدد کمتر باشد، نشان می‌دهد که سایت شما محبوب‌تر است و ترافیک بیشتری دارد.

این عدد با توجه به بازدید کاربران از سایت شما داده می‌شود. هر چقدر میزان بازدید و میزان رضایت بیشتر باشد، رتبه الکسا بهتر خواهد بود. همچنین با بدست آوردن رتبه سایت در گوگل می‌توانید بازدید بیشتری داشته باشید و از مزایای بازدید بالای سایت مانند گرفتن تبلیغات بهره ببرید. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد تعیین رتبه سایت در الکسا به دست بیاورید.

بایدها و نبایدها در بهبود رتبه الکسا

بر اساس تحلیل سایت الکسا، رتبه وب‌سایت‌ها بر اساس ترافیک و مقدار بازدیدکنندگان محاسبه می‌شود. همچنین تعداد صفحاتی از سایت شما که هر کاربر مشاهده کرده‌است، این عدد را تعیین می‌کند. در ابزار الکسا موارد دیگری مانند نرخ بانس و مدت زمانی که کاربران در سایت حضور داشته‌اند هم در نظر گرفته می‌شود.

ابزار حرفه ای الکسا در واقع می‌تواند معیاری برای سنجش وضعیت کسب و کار سایت یا شرکت باشد. ابزار رنکینگ سایت به مشتریان، سرمایه‌گذاران و شرکای شما نشان می‌دهد که کار شما چقدر رونق دارد. پس به نفع شما است که رتبه الکسای کمتری (بهتری) داشته باشید.
اگر بازدیدکنندگان سایت شما تولبار الکسا را روی مرورگر خود داشته باشند، ابزار بررسی الکسا می‌تواند معیاری مناسب برای سنجش رتبه سایت باشد. در غیر این صورت ممکن است یک سایت از نظر کاربران بسیار خوب باشد ولی به دلیل عدم نصب تولبار در مرورگر آن‌ها، وسیله سنجشی برای سایت وجود نداشته باشد.

پس برخی از سایت‌ها با وجود عملکرد عالی، رتبه‌ی بیشتری (بدتری) کسب می‌کنند. بنابراین گاهی اوقات این ابزار مزیت محسوب نمی‌شود. اما در هر صورت این عدد اهمیت زیادی در کسب و کارهای اینترنتی دارد. یکی از دلایل اهمیت این عدد، تمایل تبلیغ‌کنندگان برمبنای رتبه الکسای سایت‌ها است.

در این میان تقلب‌هایی هم انجام می‌شود. به طور مثال افراد با چند سیستم مختلف اکستنشن الکسا را نصب می‌کنند. سپس مرتبا از این سایت‌ها دیدن می‌کنند و با ارجاع‌های سیستماتیک، رتبه کاذب ایجاد می‌کنند. البته این فعالیت‌های کاذب کاملا قابل تشخیص است و به جز اتلاف وقت فایده‌ای برای این افراد ندارد.

نکته مهم این است که بهترین راه برای افزایش رتبه الکسا، تولید محتوای مفید و تلاش برای جلب بازدیدکنندگان واقعی می‌باشد. این کار باعث می‌شود که ابزار رتبه الکسا سایت شما را در رتبه‌های بالاتری قرار دهد.

بررسی رتبه سایت در الکسا

اگر دارای یک سایت خاص هستید، می‌توانید رتبه خود را در سایت الکسا مشاهده کنید. طبق برنامه‌ریزی الگوریتم‌های فعلی الکسا، برای اینکه رتبه خاصی به آدرس‌های وب داده شود باید مقدار خاصی اطلاعات و داده‌ دریافت کرده باشد. بنابراین برای جای‌گیری در رتبه‌بندی الکسا، باید مدت ۱_۳ ماه از ثبت نام سایت در آن گذشته باشد.

اگر بتوانیم در این مدت بازدیدهای خود را افزایش دهیم، شانس بیشتری برای داشتن رتبه بهتر خواهیم داشت. بهترین کار این است که مطالب و محتوای بهتری انتشار دهیم. اطلاعات دقیق، درست و احترام به مخاطب بسیار مهم است. همچنین فعالیت مستمر اهمیت زیادی دارد.

رتبه الکسا ریوند

به همین دلایل ابزار رتبه الکسا اهمیت بیشتری برای سایت ما قائل می‌شود. با رعایت این موارد عددی که برای رتبه الکسای ما ارائه می‌دهد بهتر خواهد بود. هر چقدر رتبه داده شده کمتر باشد بهتر است. به طور مثال رتبه الکسای ۲۰۰۰ بسیار بهتر از رتبه الکسای ۱۰۰۰۰ است. سایتی که رتبه بهتری دارد، ارزش بیشتری نسبت به سایت با رتبه پایین‌تر دارد.

چگونگی محاسبه رتبه الکسا

ابزار رتبه الکسا بر اساس فاکتورهای متعددی عمل می‌کند. این رتبه بیش از همه به رفتار کاربران اینترنت و افرادی که از سایت‌های مختلف بازدید می‌کنند، بستگی دارد. در واقع اطلاعاتی که از عملکرد کاربران در یک دوره ۳ ماهه به دست می‌آید، رتبه الکسای سایت‌ها را تعیین می‌کند.

الکسا موارد مختلفی را برای اعلام رتبه یک سایت مدنظر قرار می‌دهد. این سایت به صورت کاملا صادقانه محاسبات خود را انجام می‌دهد. نحوه عملکرد آن هم به این صورت است که به صورت روزانه میانگین تعداد بازدید و بازدیدکنندگان صفحات مختلف هر سایت را بررسی می‌کند. این بررسی در یک دوره ۳ ماهه انجام می‌شود.

اگر تعداد بازدید و بازدیدکنندگان یک سایت بیشتر از همه سایت‌های مشابه باشد، الکسا رتبه ۱ را به او می‌دهد. همچنین سایتی که کمترین مقدار بازدید و بازدیدکننده را داشته باشد، رتبه‌ای در حدود ۳۰ میلیون می‌گیرد. اگر یک سایت هیچ بازدیدی نداشته باشد، رتبه‌ای دریافت نمی‌کند.

عوامل تاثیرگذار در ابزار رتبه الکسا

ابزار بررسی الکسا

چندین عامل در تعیین رتبه الکسا و عملکرد این ابزار تاثیر دارد. در ادامه این عوامل مهم را بررسی می‌کنیم.

بررسی ترافیک سایت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تعیین این رتبه، میزان ترافیک سایت است. ترافیک یک وب‌سایت ارتباط مستقیمی با تعداد بازدیدکنندگان دارد. البته این ترافیک ابعاد بسیار گسترده‌تری را شامل می‌شود. ترافیک یک سایت با اطلاعاتی که بین کاربران یا بازدیدکنندگان و سایت مبادله می شود، تعیین می‌شود. پس بهبود ترافیک وب‌سایت بسیار مهم است.

مدت زمان حضور کاربران

نکته مهم دیگر، زمانی است که کاربران در سایت سپری می کنند. این موضوع برای الکسا مهم است و هر چه این زمان بیشتر باشد، رتبه بهتری دریافت می‌کنید.

تعداد صفحات مشاهده شده توسط هر کاربر

هر گاه یک سایت جذاب و جالب باشد، کاربران را به بازدید از سایر صفحات تشویق می‌کند. این موضوع به عنوان یک پوینت مثبت در نظر گرفته می‌شود و در رتبه الکسا اعمال می‌شود. همچنین یک برآیند کلی از متن شما در نظر گرفته می‌شود. اگر مقدار زمان ماندن کاربر در صفحه شما از مقدار زمان لازم برای خواندن متن کمتر باشد، ابزار رتبه الکسا امتیاز منفی برای سایت شما در نظر می‌گیرد.

Bounce Rate

این نرخ در واقع نسبت تعداد کاربرانی که مدت زمانی پس از ورود به یک صفحه از سایت بیرون می‌روند را به کل کاربران نشان می‌دهد. هر چقدر این مقدار کمتر باشد، نشان‌دهنده عملکرد بهتر یک سایت است. اگر بانس ریت یک سایت بالا باشد، امتیاز منفی زیادی برای تعیین رتبه الکسای آن در نظر گرفته می‌شود.

ورودی موتورهای جستجو

هر چقدر تعداد ورودی بیشتری از موتور های جستجو (گوگل) بگیرید، رتبه سایت شما در الکسا بهتر می‌شود. البته به یاد داشته باشید که این رتبه در صفحه نتایج گوگل تاثیری ندارد. در واقع ممکن است که رتبه الکسای شما عالی باشد ولی در نتایج گوگل جایگاه خوبی به دست نیاورید.

بک لینک

یکی دیگر از مقوله‌های مهم در سئو و ابزار رتبه الکسا بک لینک است. به این معنی که هر چقدر بک لینک بیشتری از سایت‌های مختلف و به خصوص سایت‌های بزرگ و معتبر گرفته باشید، رتبه‌بندی شما در نتایج گوگل و تحلیل سایت الکسا بهتر می‌شود.

رتبه الکسا چیست

هر چقدر کاربران از طریق لینک‌ها به سایت شما وارد شوند، تاثیر بیشتری بر رتبه الکسای شما خواهد داشت. از آنجایی که گوگل بیش از هر وب‌سایت دیگری ترافیک دریافت می‌کند، معمولا در رتبه‌های بسیار بالا قرار می‌گیرد و معمولا رتبه ۱ دریافت می‌کند.

اما جالب است بدانید که هر چقدر رتبه الکسای شما بهتر شود، تغییر آن و کمتر کردن آن سخت‌تر می‌شود. مثلا اگر بخواهید از رتبه ۴۰۰۰۰ به رتبه ۱۰۰۰ کاهش پیدا کنید، راحت‌تر از زمانی است که بخواهید از رتبه ۱۰۰۰ به ۲۰ برسید.

رتبه الکسا در ایران و جهان چه تفاوتی دارند ؟

این ابزار معمولا دو نوع رتبه را در نظر می گیرد. این دو رتبه، رتبه کشوری و جهانی هستند. اگر میزان بازدید صفحات سایت توسط کاربران یک کشور مشخص زیاد باشد، رتبه کشوری برای یک سایت در نظر گرفته می‌شود. حداقل‌هایی برای محاسبه رتبه کشوری در الگوریتم‌های الکسا وجود دارد.

مثلا اگر اکثر افرادی که از یک وب‌سایت بازدید کرده‌اند، ایرانی باشند و از IP مربوط به ایران استفاده کنند، یک رتبه سایت در ایران در کنار رتبه جهانی مشخص می‌شود. اگر پراکندگی IP ها به صورتی باشد که الکسا کشور خاصی را به عنوان رتبه کشوری در نظر نگیرد، آنالیز سایت الکسا صرفا یک رتبه جهانی برای سایت شما در نظر می‌گیرد.

سایر امکانات ابزار رتبه الکسا

ابزار رتبه الکسا امکانات دیگری هم دارد. همانطور که ذکر شد، امکان تحلیل موقعیت رقابتی و ترافیک سایت‌ها در این رتبه‌بندی وجود دارد. در کنار این‌ها می‌توان مقدار زیادی اطلاعات از فرصت‌های کلیدی سئو، مانند کلمات کلیدی مهم به دست آورد.

تعیین رتبه سایت در الکسا

در واقع این کلمات کلیدی بوده‌است که باعث ترافیک سایت‌های رقیب شده‌است. با استفاده از آن‌ها می‌توانید ترافیک خود را افزایش دهید. همچنین می‌توانید سایت خود را با سایر سایت‌های رقیب مقایسه کنید.

کاربردهای رنکینگ الکسا

یکی از کاربردهای این ابزار این است که سایت‌های مدعی ترافیک، این ادعا را اثبات کنند. اگر بخواهید عملکرد آنها را تایید کنید، از Alexa Rank استفاده کنید. الکسا با سنجش بی‌طرفانه، ارزیابی سایت‌ها را راحت‌تر می‌کند.

در این مقاله با ابزار بررسی رتبه سایت در الکسا آشنا شدید. متشکریم که با ما همراه بودید. آیا شما دارای یک وب‌سایت هستید؟ اگر پاسخ شما بله است، ثبت سایت در الکسا انجام داده‌اید؟ آیا رتبه خوبی کسب کرده‌اید؟ به نظر شما یک سایت ایرانی می‌تواند بهترین رتبه سایت در دنیا را از آن خود کند؟ چه شرایطی برای به دست آوردن چنین رتبه‌ای موردنیاز است ؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


بک لینک چیست؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۶

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید