استاپ موشن : قدیمی اما با جذابیتی تمام‌نشدنی

استاپ موشن جزو قدیمی‌ترین روش‌های تولید انیمیشن است. مطمئنا همه ما کارتون‌ها و انیمیشن‌های ساخته شده توسط این روش را دیده‌ایم و آن‌ها را دوست داریم. امکان دارد تا قبل از خواندن این مقاله چیزی در مورد استاپ موشن نمی‌دانستید؛ اما مطمئنا کارتون‌هایی که با این روش ساخته شده‌اند را دیده‌اید. در این مقاله به معرفی این روش جذاب و نوستالژیک می‌پردازیم. با من در ریوند همراه باشید تا بدانید که ویدیو استاپ موشن چیست و چگونه تولید می‌شود.

نقش استاپ موشن در تبلیغات امروزی rivand

انیمیشن‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود، به چند نوع تقسیم می‌شوند. حتما تا به حال انیمیش‌های ۲ بعدی مانند همه کارتون‌های دهه ۶۰ و ۷۰ را دیده‌اید. انیمیشن‌های ۳ بعدی نیز واقعا جالب هستند و در طول سال‌های اخیر تعداد بسیار زیادی از آن‌ها ساخته شده‌است. در همه این نوع انیمیشن‌ها تصاویری وجود دارد که قبلا کشیده شده‌است.
این تصاویر ممکن است توسط دست کشیده شده باشید یا با کامپیوترهای امروزی پیشرفته. به هر حال همه آن‌ها از سری تصاویری تشکیل شده‌اند که به صورت سریع یا آرام پشت سر هم قرار می‌گیرند و تشکیل یک تصویر متحرک را می‌دهند. در این روش‌ها از تصاویر یا مدل‌های شبیه‌سازی شده بهره می‌برند. اما قضیه انیمیشن استاپ موشن فرق دارد. در ادامه با ساخت ویدیو استاپ موشن و سایر موارد پیرامون آن بیشتر آشنا می‌شوید.

استاپ موشن چیست ؟

این روش قدیمی در بسیاری از کارتون‌های بچگی ما و حتی پدر و مادرهایمان دیده می‌شود. در این روش از تصاویر استفاده نمی‌شود. بلکه اجسام واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدین صورت که از یک جسم تویری را ثبت می‌کنند و پس از کمی جابه‌جایی باز هم تصویر دیگری می‌گیرند. این کار را بارها تکرار می‌کنند و با توجه به داستان و اقتضای کارتون موردنظر، مکان جسم را تغییر می‌دهند و این کار تکرار می‌شود. این تصاویر در کنار هم قرار داده می‌شوند و باعث ایجاد یک کارتون یا انیمیشن می‌شوند.
همان‌طور که گفتیم در انیمیشن‌های معمولی، تصاویر دوبعدی یا مدل‌های سه‌بعدی به‌طور پی در پی پشت هم نمایش داده می‌شوند تا یک تصویر متحرک شکل بگیرد. اما در استاپ موشن از اجسام، عروسک‌ها و مدل‌های واقعی برای ساخت انیمیشن استفاده می‌شود. مثلا یک عروسک را روی میز قرار می‌دهند و سپس از یک زاویه مشخص از آن عکس می‌گیرند. بعد اجزای بدن عروسک را کمی حرکت می‌دهند و دوباره عکس‌برداری می‌کنند.

آموزش استاپ موشن ریوند

این کار آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت فریم‌های لازم برای ساخت یک تصویر متحرک آماده شوند.معمولا عروسک‌هایی که در این روش استفاده می‌شوند، دارای مفصل‌های منعطف و متحرک هستند. برای اینکه باید وضعیت آن‌ها را به راحتی تغییر داد. می‌توان از لگو و خمیر نیز برای ساخت عروسک‌ها استفاده کرد تا تغییر حالت آن‌ها راحت‌تر باشد.

قدمت طولانی استاپ موشن

این هنر بسیار قدیمی است و همزمان با صنعت سینما ایجاد شده‌است. زمانی که سینماگران به دنبال راهی برای متحرک کردن تصاویر حاوی اجسام بودند، این روش فوق‌العاده به ذهنشان رسید. این تکنیک عالی در ابتدا توسط دو فرد به نام‌های استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت مورد استفاده قرار گرفت. این دو در سال ۱۸۹۷ و در فیلمی به نام Humpty Dumpty Circus از این روش استفاده کردند.
این روش تا چندین سال برای ساخت تصاویر متحرک و جلوه‌های ویژه به کار می‌رفت. به طور مثال می‌توان به فیلم‌هایی مانند King Kong 1933 و The Lost World 1925 اشاره کرد. زمانی که فیلم‌های علمی تخیلی یا science fiction رونق گرفتند، استفاده از این روش بیشتر و بیشتر شد. سینمایی‌های جذاب و به یاد ماندنی مانند Star Wars و The Terminator و Robocop با استفاده از استاپ موشن ساخته شده‌اند.

نمونه استاپ موشن rivand

و اما دنیای بی‌نظیر کودکانه!!

نمی‌توان از تاثیر استاپ موشن در جذاب‌تر کردن دنیای کودکان چشم‌پوشی کرد. بسیاری از کارتون‌های دوست‌داشتنی با استفاده از این روش ساخته شده‌اند. حتی با گذشت زمان نیز نمی‌توان این برنامه‌ها را از یاد برد و هنوز هم محبوب هستند. به طور مثال کارتون‌های پت و مت، بره ناقلا یا والاس و گرومیت با این روش تولید شده‌اند. مطمئنا لحظاتی را که والاس روی ماه فرود می‌آمد و پنیرهای خوشمزه سطح آن را می‌خورد به یاد دارید!
پس از اینکه این کارتون‌ها با موفقیت زیادی روبه‌رو شدند، این روش برای ساخت فیلم‌های سینمایی به کار گرفته شد. جالب است بدانید که سازنده انیمیشن‌های والاس و گرومیت و بره ناقلا (نیک پارک) تا به حال ۴ بار برنده اسکار شده‌است. یکی دیگر از انیمیشن‌های موفق وی، فیلم فرار مرغی (Chicken Run) است که در سال ۲۰۰۰ ساخته شده‌است.

استاپ موشن چیست ریوند

یکی از افردی که بهترین انیمیشن‌های این سبک را ساخته‌است، هنری سیلیک می‌باشد. وی انیمیشن‌هایی مانند کابوس قبل از کریسمس در سال ۱۹۹۳، جمیز و هلوی غول‌پیکر در سال ۱۹۹۶ و کرولاین در سال ۲۰۰۲ را خلق کرده‌است.
یکی دیگر از افرادی که جزو بهترین‌های این رشته محسوب می‌شود، سینماگر مشهور هالیوود، تیم برتون است. او که در تولید آثار هنری سیلک با وی همکار بود، انیمیشن معروف عروس مرده را در سال ۲۰۰۵ به این روش تولید کرد. این انیمیشن بسیار معروف شد و ساخت آن زحمت و وقت زیادی برده‌است.
یکی دیگر از استاپ موشن‌هایی که توسط وی ساخته شد، فیلم فرانک وینی در سال ۲۰۱۲ بود که بسیار هم موفق بود. چند مورد دیگر که در این سیک ساخته شده‌اند، بر آب رفته در سال ۲۰۰۶، پارانورمن در سال ۲۰۱۲، غول‌های جعبه‌ای در سال ۲۰۱۴ و … بوده‌اند. نمونه استاپ موشن ایرانی نیز وجود دارد. کارتون‌ خانه ما نمونه موفقی از این دست انیمیشن می‌باشد.

انواع استاپ موشن

استاپ‌موشن‌ها انواع مختلفی دارند. این تفاوت معمولا در اجسامی است که در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با انواع این روش‌ها آشنا می‌شوید و ذره‌ای از دنیای بی‌نظیر تصاویر متحرک را خواهید شناخت.

۱٫ استاپ موشن : انیمیشن عروسکی (Puppet Animation)

در این روش عروسک‌هایی که توانایی حرکت دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. مفاصل این عروسک‌ها قابل تغییر است و در جهات مختلفی حرکت می‌کند. برای همین می‌توان از آن‌ها برای تغییر پوزیشن و گرفتن تصویر مختلف استفاده کرد. درون این عروسک‌ها یک اسکلت محکم قرار داده می‌شود تا بتوانند مقاومت بیشتری داشته باشند و همچنین حالت‌های گوناگون را حفظ نمایند. در این نوع استاپ‌موشن از چند عروسک برای یک شخصیت استفاده می‌شود تا مجبور به حرکت دادن مداوم آن نباشند. کارتون پت و مت به این روش ساخته شده‌است.

۲٫ انیمیشن خمیری (Clay Animation)

این نوع انیمیشن به مورد عروسکی شبیه است. زیرا عروسک‌هایی از جنس خمیر ساخته می‌شود. در این مورد از خمیرهای مختلف، گل یا سایر مواردی که منعطف هستند استفاده می‌شود. البته یک اسکلت محکم برای استقامت عروسک نیز ساخته می‌شود و درون عروسک قرار داده می‌شود. چندین نسخه از این عروسک‌ها ساخته می‌شود تا لازم به تغییر حالت چهره آن‌ها نباشد. مثالی از این نوع انیمشین، کارتون والاس و گرومیت است.

انواع استاپ موشن rivand

۳٫ استاپ موشن : انیمیشن مدل (Model Animation)

از انیمیشن مدل در ساخت فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شود. این روش در دنیایی واقعی با بازیگران واقعی ساخته می‌شود. انیمیشن مدل برای ساخت جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود. این روش در قدیم بسیار معمول بود و معمولا از آن بهره می‌بردند. اما امروزه که کامپیوترها و نرم‌افزارهای پیچیده و پیشرفته وجود دارند، از این روش کمتر استفاده می‌شود.

۴٫ انیمیشن کات اوت (Cutout Animation)

نوع دیگری از استاپ‌موشن‌ها، انیمیشن کات اوت می‌باشد. در این روش یک پس‌زمینه به همراه مقداری تکه کاغذ و پارچه وجود دارد. این تکه‌ها تشکیل یک مفهوم یا جسم را می‌دهند. این انیمیشن‌ها به صورت ۲ بعدی هستند و با سایر استاپ‌موشن‌ها تفاوت دارند. یکی از انواع کات اوت، سیلات انیمیشن یا Silhouette Animation است که کاراکترها به شکل سایه هستند.

استاپ موشن کات اوت rivand

۵٫ استاپ موشن : انیمیشن اشیا (Object Animation)

در این روش از اجسام، اشای و وسیله‌های دنیای واقعی استفاده می‌شود. انواع مختلف جسم‌ها مانند اسباب‌بازی، وسایل منزل، مدل‌های عروسک و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی ممکن است تکه‌های کاغذ، روزنامه و … نیز دیده شود. در این صورت یک انیمیشن گرافیکی خواهیم داشت.

۶٫ پیکسلیشن (Pixilation)

این روش با همه موارد قبلی فرق دارد. در استاپ موشن از نوع پیکسلیشن، انسان‌های واقعی حضور دارند. این مورد برای مواقعی به کار می‌روند که بخواهند فضاهای واقعی و سورئال را به تصویر بکشند. معمولا امکان ساخت داستان این انیمیشن‌ها در دنیای واقعی وجود ندارد. البته همیشه هم اینطور نیست.

نرم‌افزارهای ساخت استاپ موشن

احتمالا به این فکر می‌کنید که چگونه استاپ موشن بسازیم و از چه برنامه‌هایی استفاده کنیم؟ در ادامه چند مورد از بهترین برنامه‌های مخصوص این کار را معرفی کرده‌ام. با من همراه باشید.

۱٫ ای کیت مووی (iKITMovie)

ایک کیت مووی برنامه‌ای عالی برای تولید انیمیشن‌های لگویی یا خمیری است. این نرم‌افزار امکان ساخت استاپ‌موشن‌های خمیری را به راحتی ممکن ساخته‌است. این برنامه را می‌توان در هر سنی مورد استفاده قرار داد و این مزیت بزرگی است. زیرا پیچیدگی‌های سختی ندارد و حتی نوجوانان از آن استفاده می‌کنند.
در این برنامه افکت‌های صوتی بسیار زیادی وجود دارد و بیش از ۲۲۰۰ مورد برای استفاده کاربران موجود است. این موزیک‌های پیش‌فرض برای ساخت انیمیشن‌ها مناسب هستند. بنابراین می‌توان برای ساخت موزیک ویدیو استاپ موشن هم از این نر‌افزار استفاده کرد. می‌توان در این برنامه از کار با پرده سبز نیز بهره برد. احتمالا تا به حال در پشت صحنه فیلم‌های سینمایی تخیلی مانند هری پاتر، اونجرز یا آلیس در سرزمین عجایب پرده سبز را دیده‌اید.

ویدیو استاپ موشن ریوند

این قابلیت برای ساخت حرفه‌ای‌ترین استاپ‌موشن‌ها استفاده می‌شود. آموزش ساخت استاپ موشن با این برنامه واقعا راحت است و می‌توان با آموزش‌های مرحله به مرحله آن را فراگرفت. تجربه‌ لذت‌بخش ساخت ویدیو های استاپ موشن برای کاربران ایجاد خواهد شد.

۲٫ استاپ موشن پرو (Stop Motion Pro Eclipse)

این برنامه برای ساخت استاپ‌موشن‌ها استفاده می‌شود و کار با آن فوق‌العاده است. این نرم افزار استاپ موشن به راحتی به دوربین یا وب‌کم متصل می‌شود. بنابراین می‌توان در خود برنامه تصاویر صحنه‌ها را ثبت کرد و از آن‌ها استفاده نمود. پس نیازی نیست که عکس‌ها را از جای دیگری به نرم‌افزار انتقال دهید و این کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند. ابزار مارکر که در این برنامه وجود دارد نیز مزایای بسیاری به آن افزوده‌است.
از این ابزار به منظور ثبت موقعیت شخصیت‌ها یا اجسام استفاده می‌شود. به راحتی حرکات کاراکترها را تعیین کنید و طبق آن پیش بروید. برنامه استاپ موشن پرو می‌تواند پخش را تا سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه انجام دهد. حتی قابلیت انجام فعالیت‌هایی مانند لیپ‌سینگ نیز در این برنامه وجود دارد. در کنار این موارد، امکانات دیگری هم در این نرم‌افزار وجود دارد که کمک زیادی خواهد کرد.

۳٫ دراگون فریم (Dragon Frame)

این برنامه قدرتمند کمک می‌کند که حرفه‌ای‌ترین استاپ‌موشن‌ها را تولید کنید. ایجاد صحنه‌های خیره‌کننده و جلوه‌های ویژه منحصربه‌فرد با استفاده از این روش امکان‌پذیر است. ابزارهای این برنامه بسیار متنوع هستند و کمک می‌کنند که تصاویر متحرک جذابی خلق کنید. دقت بیشتر تصویربرداری و نورپردازی‌های حرفه‌ای با برنامه دراگون فریم امکان دارد. ویرایش تصویر با این برنامه امکان‌پذیر است. می‌توان صدا به تاوصر اضافه کرد و آن را ویرایش کرد. موارد دیگری هم در این برنامه وجود دارد.

خط زمانی (Timeline): در این برنامه می‌توان زمان‌بندی تصاویر را تغییر داد و تنیم کرد. این کار با یک درگ ساده انجام می‌شود. حتی می‌توان تصاویر پاک شده را برگرداند و سکانس‌ها را بازسازی کرد.
ابزار طراحی (Drawing tools): کنترل بیشتر روی تصویر و طراحی تصاویر وکتور با استفاده از این ابزار فوق‌العاده امکان‌پذیر است. ابزار طراحی این برنامه برای تولید تصاویر وکتوری عالی است.
ابزارهای کنترل رنگ: این ابزارها نیز کمک می‌کند که فریم‌های خود را زیباتر تنظیم کنید. به طور کلی این برنامه بسیار کامل و جامع است و برای تولید استاپ‌موشن‌های حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.

استاپ موشن تبلیغاتی

در سال‌های اخیر استفاده از استاپ‌موشن در تبلیغات بسیار داغ شده‌است. این سبک چه در تبلیغاتی تلویزیونی و چه ویدیوهای مورد استفاده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود. البته بازار این نوع انیمیشن‌ها در فضای مجازی داغ‌تر است و هر نوع از این فیلم‌ها را می‌توان در این پلتفرم‌ها مانند یوتیوب، اینستاگرام و تگرام دید. چون این ویدیوها دیدنی هستند و بازدید آن‌ها زیاد می‌شود، استفاده از آن‌ها و صرف وقت برای ساختنشان می‌ارزد. استاپ‌موشن چه در تبلیغات و چه در رویدادهای مختلف به کار می‌رود و واقعا نتیجه‌بخش است. اما چرا از این نوع ویدیوها در تبلیغات استفاده می‌کنیم؟

• هم نوستالژیک و هم به گونه‌ای جدید هستند.
• جذابیت کافی برای جذب مخاطب را دارند.
• حرفه‌ای‌ها از آن استفاده می‌کنند و هر کسی نمی‌تواند استاپ‌موشن خوب بسازد.
• نرخ تبدیل پیج را حسابی بالا می‌برد.
• انتقال پیام را به راحتی انجام می‌دهد.
• بازم بگم؟!!

تعرفه استاپ موشن

برای ساخت استاپ‌موشن قیمت‌های مختلفی وجود دارد. بسته به اینکه کیفیت کار چگونه باشد، هزینه‌ها کم و زیاد می‌شود. به طور کلی هزینه‌ها به عواملی مانند کیفیت عکاسی، سناریو، ساخت ماکت، وجود صداگذاری، کامپوزیت، نریشین، طراحی صحنه و … بستگی دارد. قیمتی که عنوان می‌شود بر اساس ۱ دقیقه است و با افزایش زمان ویدیو، قیمت هم افزایش می‌یابد. برای داشتن بهترین استاپ‌موشن‌ها با دوستان من در سایت ریوند تماس بگیرید. با قیمتی مناسب یک یویدیوی جالب و حرفه‌ای داشته باشید!!

جمع‌بندی

استاپ‌موشن یکی از بهترین روش‌ها برای ساخت ویدیوهای کوتاه است و جذابیت خاص خود را دارد. در صورتی که می‌خواهید ویدیوهای متفاوتی داشته باشید، ساخت استاپ موشن تبلیغاتی کار بسیار جالبی است. در صورتی که علاقه‌ای به این کار دارید، سریعا آموزش stop motion را آغاز کنید و ویدیوهای منحصربه‌فرد خود را بسازید. البته آموزش استاپ موشن به این سادگی و سرعت نیست و باید وقت و انرژی کافی برای یادگیری آن صرف کنید. اما مطمئنا با تلاش فراوان موفق خواهید شد. اگر دوست دارید با موشن گرافیک و هزینه‌های آن نیز آشنا شوید، به مقاله موشن گرافیک : ترکیب عالی رنگ، صدا و هندسه مراجعه کنید.

امیدواریم از این مقاله و مطالب آن استفاده کرده باشید. در صورتی که تا به حال تجربه‌ای در این مورد داشته‌اید، آن را با من و سایر دوستان در ریوند به اشتراک بگذارید. دانلود برنامه استاپ موشن را انجام دهید و از همین الان شروع کنید! در تولید استاپ موشن های تبلیغاتی موفق باشید!!

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید