موشن گرافیک : ترکیب عالی رنگ، صدا و هندسه

موشن گرافیک جزو رشته‌های بسیار داغ و البته پولساز دنیای امروز است. در اکثر انیمیشن‌ها و کارتون‌هایی که تماشا می‌کنیم، ردپایی از این هنر دیده می‌شود. البته نمونه موشن گرافیک در تیزرهای تبلیغاتی، ویدیوهای ساخته شده برای شبکه‌های اجتماعی و … بیشتر است. اگر دوست دارید با این هنر جذاب کامپیوتری آشنا شوید، با من در ریوند همراه شوید.

موشن گرافیک و انواع آن را بشناسیم ریوند

موشن گرافیک چیست ؟

موشن‌گرافیک در واقع ترکیبی از کلمات موشن و گرافیک است که به معنای نقاشی یا طراحی متحرک می‌باشد. موشن‌گرافیک یکی از شاخه‌های رشته طراحی گرافیک شناخته می‌شود و با استفاده از این تکنیک می‌توان تصاویر متحرک جذابی پدید آورد. این تصاویر معمولا با افکت صوتی موشن گرافیک ادغام می‌شوند و ویدیوهایی دوست‌داشتنی پدید می‌آورند.
موشن‌گرافیک‌ها می‌توانند با رسانه‌هایی مانند پاورپوینت، صدا و … ترکیب شوند. همچنین امکان نشان دادن این گرافیک با phenakistoscope ,thaumatrope و flip book نیز وجود دارد. این رشته به خاطر کاربردی که در ساخت انیمیشن، تیزرهای تلویزیونی و … دارد بسیار معروف و محبوب است.
در واقع موشن‌گرافیک زیر شاخه‌ای از گرافیک است و البته سطح حرفه‌ای بسیار بالایی دارد. انواع فناوری‌های ساخت انیمیشن در این رشته استفاده می‌شود و معمولا باید آموزش‌های طراحی گرافیک سنتی هم گذرانده شود. در کنار آن مهارت‌هایی مانند استفاده از زمان، صدا و مکان (لوکیشن) نیز آموخته می‌شود.

هزینه ساخت تیزر موشن گرافیک ریوند

چند نمونه نرم افزار موشن گرافیک

در ادامه چند مورد نرم افزار ساخت موشن گرافیک را معرفی می‌کنیم. می‌توان از این نرم‌افزارها برای تولید موشن‌گرافیک‌های حرفه‌ای استفاده کرد:
افترافکت
فتوشاپ
• Final Cut Pro
• Apple Inc
• Motion
• Maxon
• Cinema4D
• Mo Graph

وظیفه یک طراح موشن‌گرافیک دقیقا چیست؟

یک طراح وظیفه دارد که با خلاقیت و نوآوری‌های خود کاراکترهای جدیدی طراحی کند. او می‌تواند از کلمات، حروف، لوگوها، اشکال و تصاویری که خلق می‌کند برای ساخت یک ویدیوی جذاب بهره بگیرد. انتخاب افکت‌های جذاب و هماهنگ با صدا هم تاثیر زیادی در زیبایی اثر می‌شود. توانیی این افراد در طراحی و داشتن خلاقیت در ساخت کاراکترهای جدید مهم است. افرادی که در رشته‌های فیلم‌سازی یا طراحی بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند این فعالیت را انجام دهند.
نکته دیگر این است که داشتن توانایی کافی در رابطه کار با نرم‌افزارهای مختلف مهم است. یک طراح موشن‌گرافیک باید با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت کند و روز به روز آپدیت شود. یک طراح باید قدرت تشخیص رنگ‌ها را داشته باشد و با شکل‌ها و نسبت‌ها آشنا باشد. داشتن انگیزه، مدیریت وقت و بودجه، داشتن مهارت‌های ارتباطی و مدیریت گروه هم مهم است.

آموزش ساخت موشن گرافیک ریوند

انواع موشن گرافیک

سبک‌های متنوعی برای ساختن موشن‌گرافیک‌ها وجود دارد. این موارد با توجه به نیازی که کاربران داشته‌اند ایجاد شده‌است. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

اینفو گرافیک

دادن اطلاعات کامل در مورد یک موضوع، مثلا خدمات شرکت یا سایتتان، با استفاده از موشن‌گرافیک امکان‌پذیر است. دادن اطلاعات به افراد کوچه و خیابان امکان‌پذیر نیست و چنین وقتی در اختیار صاحبان کسب و کار قرار نمی‌گیرد. بنابراین بهترین کار ساخت یک موشن گرافیک جذاب و کوتاه است.
ویدیویی که بتواند تمامی موارد لازم را در بر داشته باشد و وقت زیادی هم از مخاطب نگیرد. جالب است بدانید که چنین موشن‌گرافیک‌هایی از ویدیوهای تبلیغاتی جذاب‌تر هستند و معمولا خواهان بیشتری دارند. حتی هزینه ساخت تیزر موشن گرافیک بسیار کمتر از یک تیزر تبلیغاتی خواهد بود.

تیزر تبلیغاتی

تیزرهای تبلیغاتی می‌توانند به این روش هم ساخته شوند. یک تیزر عالی معمولا مخاطب را درگیر و کنجکاو می‌کند. مدت زمان آن هم باید کوتاه باشد تا فرد راضی به تماشای آن شود. همچنین به خاطر اینکه فرد در ابتدای ویدیو نمی‌داند که فیلم در مورد چه چیزی است، باید جذابیت کافی در ابتدای ویدیو وجود داشته باشد. چنین ویدیوهایی جذابیت کافی را دارند و به علت سادگی، مخاطب را جذب می‌کنند. همچنین قیمت ساخت تیزر موشن گرافیک بسیار کمتر خواهد بود.
هزینه ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی rivand

بازاریابی محصول با موشن گرافیک

اینفو گرافیک‌ها با ویدیوهای بازاریابی تفاوت دارند. در نوع اول سعی می‌شود که یک مفهوم توضیح داده شود. این مفهوم می‌تواند یک محصول یا خدمت خاص باشد. اما در نوع دوم علاوه بر اینکه محصول بازاریابی می‌شود، روش استفاده از آن نیز به طور کامل شرح داده می‌شود. به طور مثال روش استفاده از یک نوع دستگاه ورزشی، نرم‌افزار یا اپلیکیشن موبایل. بنابراین موشن‌گرافیک می‌توان انتخابی عالی برای بازاریابی محصولات و خدمات باشد.

عنوان و تیتر در فیلم‌ها

موشن‌گرافیک شامل قرار گرفتن متن روی ویدیو هم می‌شود. زمانی که عنوان یا عبارتی با افکت‌های جالب روی یک ویدیو نمایش داده می‌شود، در واقع یک موشن‌گرافیک ساخته شده‌است. مطمئنا تا به حال تیزرها و تریلرها را با متون مهیج روی آن‌ها دیده‌اید. حتی برخی اوقات تنها از متون مختلف برای ساخت یک تیزر یا ویدیو استفاده می‌شود. این انتخاب برای تیتراژ فیلم‌ها بیشتر است.

Logo Intro

نوع دیگری هم تحت عنوان لوگو موشن یا لوگو اینترو وجود دارد. حتما تا به حال نمایش لوگوهای مختلف را در آغاز یا پایان یک ویدیو دیده‌اید. زمانی که این لوگوها با افکت‌های جذاب و مهیج نمایش داده می‌شوند، می‌گوییم که یک لوگو موشن ساخته شده‌است. این نمایش با جلوه‌های ویژه عالی تولید می‌شود و به خوبی نام و لوگو را در ذهن مخاطب ثبت می‌کند. زمانی که یک لوگو اینترو نمایش داده می‌شود بسیار کوتاه است. این زمان معمولا بین ۳_۱۰ ثانیه است. معمولا موسیقی متناسب با موضوع ویدیو و هماهنگ با لوگو انتخاب می‌شود تا موشن‌گرافیک موثرتری تولید شود.

قیمت ساخت تیزر موشن گرافیک rivand

ویدئو توضیحی

ویدیوهای توضیحی در دنیای امروز بسیار کاربرد دارند. متاسفانه افزایش امکانات و پیشرفت تکنولوژی مردم را تنبل کرده‌است. برای اینکه یک روش خاص در مورد یک موضوع را آموزش داد، می‌توان از موشن‌گرافیک استفاده کرد. این ویدیوها برای معرفی محصول، خدمات، آموزش‌های مهم اجتماعی و … هم کاربرد دارند.
سادگی و جذابیت این فیلم‌ها، کاربران را به تماشای آن وادار می‌کند. به طور مثال در تلویزیون می‌توان ویدیوهایی در رابطه با چگونگی ثبت نام در یک سایت یا نحوه استفاده از یک وسیله را به صورت موشن‌گرافیک‌های جالب مشاهده کرد. مطمئنا تا به حال دیده‌اید.

کاربردهای موشن گرافیک

موشن‌گرافیک کاربردهای زیادی دارد. مطمئنا برای ساخت یک کلیپ با هر موضوعی که داشته باشد، نیاز به بازیگر، دوربین، تصویربردار، صدابردار و … است. اما با این روش عالی می‌توان این هزینه‌ها را تا حد زیادی پایین آورد و در وقت و انرژی هم صرفه‌جوی کرد.
موشن‌گرافیک می‌تواند توسط یک یا دو نفر انجام شود و تنها نیاز به تدوین و صداگذاری دارد. مسلما با عقل جور درمی‌آید که به جای صرف هزینه و وقت بیشتر و ساخت تیزرهای معمولی، از موشن‌گرافیک استفاده کنیم. حتی جذابیت این مورد بیشتر است و اکثر افراد دوست دارند آن را تماشا کنند. این روش در ساخت تیزرهای تبلیغاتی، معرفی یک محصول جدید، آموزش‌های مختلف، انیمیشن‌های ۲ بعدی و … به کار می‌رود.

هزینه ساخت موشن گرافیك rivand

مراحل تولید موشن گرافیک

برای ساخت یک موشن‌گرافیک باید مراحلی را طی کرد. این کار هم هماندد سایر پروژه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و منظم دارد. با هم این مراحل را بررسی می‌کنیم.
۱٫ در باید ابتدا سناریوی ویدیو نوشته شود. پس از تایید ساریو یا استوری برد باید سراغ مرحله بعد برویم. این مراحل را دقیق پیش بروید.
۲٫ کاراکترها، شخصیت‌ها، وکتورهایی که کشیده شده‌است و سایر موارد مشخص می‌شوند و در نهایت به تایید می‌رسند.
۳٫ بر مبنای سناریوی نوشته شده کاراکترها را متحرک کنید و کار را به اتمام برسانید.
۴٫ در نهایت روی موشن‌گرافیک خود صداگذاری انجام دهید.

مزایای موشن گرافیک

• مفهوم را به بهترین روش منتقل می‌کند.
• تاثیرگذاری آن روی مخاطب بسیار زیاد است.
• فرد سازنده را وارد مبحث ویدیومارکتینگ می‌کند و در این نوع بازاریابی موفق‌تر عمل خواهد کرد.
• در مقایسه با ساخت تیزرهای تبلیغاتی که همراه با فیلم‌برداری و سایر بخش‌ها هستند، هزینه کمتری دارد.
• آموزش را راحت‌تر و کیفی‌تر انجام می‌دهد.

برخی تصور می‌کنند که موشن گرافیک و انیمیشن شبیه به هم یا حتی یکی هستند؛ اما اینطور نیست. در ادامه تفاوت‌های این نوع تکنیک را با ۲ مورد معروف و محبوب دیگر بررسی می‌کنیم.

تفاوت موشن گرافیک با انیمیشن

در موشن‌گرافیک، تصاویر و گرافیک توسط فرد و با کامپیوتر کشیده می‌شود. این تصاویر با استفاده از نرم‌افزارها و سایر تجهیزات به صورت متحرک درمی‌آید. اما انیمیشن‌ها معمولا موجودات زنده یا انسان‌ها را نمایش می‌دهند. در این نوع تکنیک، موجودات حالت‌هایی کاملا زنده دارند و حرکاتشان طبیعی است. به طور مثال انیمیشن‌های شرکت‌های پیکسار، دیزنی و … را همه ما مشاهده کرده‌ایم.
نمونه‌ای از موشن‌گرافیک‌ می‌تواند تبلیغات لوگوی یک شرکت باشد که در حال جدا شدن و به هم پیوستن اجزای تشکیل‌دهنده خود است. همینطور انیمیشن حالتی ۳ بعدی دارد. ولی در یک موشن‌گرافیک بیشتر شاهد فضایی ۲ بعدی هستیم که از وکتورها تشکیل شده‌اند. می‌دانید وکتور چیست؟ تصاویر ساخته شده توسط کامپیوتر که با شکل‌های هندسی کشیده شده‌اند، وکتور نامیده می‌شوند.

تفاوت موشن گرافیک با انیمیشن ریوند

تفاوت موشن گرافیک با استاپ موشن

یکی دیگر از پویانمایی‌های جذاب و دیدنی، نمونه‌های استاپ موشن هستند. اگر دوست دارید اطلاعات جامعی در مورد این روش بدانید، به مقاله استاپ موشن مراجعه کنید. تفاوت اساسی که استاپ موشن با موشن‌گرافیک دارد، تصاویری است که برای ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. موشن‌گرافیک تماما به وسیله کامپیوتر و نرم‌افزارها ساخته می‌شود. اما استاپ موشن از پشت سر هم قرار دادن عکس‌های گرفته شده از اجسام گوناگون تشکیل شده‌است.
به طور مثال از حالت‌های متنوع یک عروسک عکس‌هایی ثبت می‌شود و با کنار هم قرار دادن آن‌ها، داستانی خاص تعریف می‌شود. این روش در سال‌های اولیه پیدایش سینما بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعدها نیز از آن برای تولید کارتون و فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شد. حتما کارتون بره ناقلا، پت و مت یا والاس و گرومیت را به یاد دارید.درسته!؟

نمونه‌های موفق موشن گرافیک

موشن گرافیک Slack

Slack در واقع یک پلتفرم است که برای ارتباط بیشتر به وجود آمده‌است.Slack نیازهای تیم‌های کاری را برطرف می‌کند و قابلیت به روز رسانی دارد. این پلتفرم با پیشنهاداتی که شما می‌دهید آپدیت می‌شود. اپلیکیشن Slack به راحتی در دسترس همه قرار می‌گیرد و برای استفاده تعداد محدود رایگان است. با استفاده از موشن‌گرافیک Slack می‌توان ارتباطات عالی و تاثیرگذاری برقرار کرد. این امکانات به زیبایی در ویدیوی این برنامه نمایش داده می‌شود.

موشن گرافیک Cloud IoT

Cloud IoT در واقع یک پلتفرم گوگل است که می‌توان از آن برای به دست آوردن اطلاعات استفاده کرد. مدل برنامه‌نویسی Dataflow Cloud داده‌های مورد احتیاج را در دسترس قرار می‌دهد. قابلیت این پلتفرم به گونه‌ای است که می‌تواند از سنسورهای اینترنت برای دسترسی به داده‌ها استفاده کند. در ویدیوی معرفی می‌توانید به راحتی این امکانات را مشاهده کنید.

موشن گرافیک Deloitte

یکی دیگر از نمونه‌های موفق، موشن‌گرافیک Deloitte است. این مورد اطلاعاتی کامل در اختیار کاربران قرار می‌دهد. استفاده از این پلتفرم برای بهبود عملکرد سازمان‌ها و نیل به هدف‌ها بالاتر مفید است. در این موشن‌گرافیک عنوان می‌شود که این پلتفرم چگونه راه‌حل‌های موجود را بررسی می‌کند و مشاوره‌ای قدرتمند ارائه می‌دهد.

موشن گرافیک CISCO

با استفاده از این برنامه می‌توان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی را انجام داد. این مراقبت‌ها در دنیای دیجیتال انجام می‌شود و همین رمز جذابیت آن است. همه افراد مرتبط با این موضوع مانند پزشکان، بیماران و حتی پرونده این افراد در CISCO ثبت و متصل می‌شود. در ویدیوی موشن‌گرافیک CISCO می‌توان نحوه انجام این فعالیت‌ها را دید.

موشن‌گرافیک Tracto

در موشن گرافیک Tracto نشان داده می‌شود که چگونه می‌توان از این برنامه استفاده کرد و چه مزایای دارد.Tracto ، پلتفرمی عالی برای انجام معاملات است. می‌توان از Tracto برای به سر انجام رساندن معاملات که بین مشتریان و کارفرماها انجام می‌شود، استفاده کرد. استفاده از این پلتفرم حس عالی به کاربران می‌دهد. زیرا تجربه‌ای عالی از معاملات را خواهند داشت. امنیت و سرعت در این پلتفرم حرف اول را می‌زند.

قیمت ساخت موشن گرافیک

موشن گرافیک تعرفه متفاوتی دارد و با توجه به انرژی و زمانی که گذاشته می‌شود، هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌شود. به طور مثال هر چقدر کیفیت ویدیو بالاتر باشد و در کلاس‌های فول اچ دی قرار بگیرد، قیمت بیشتری دریافت می‌شود. همچنین سناریو، طراحی کارتونی و نوع تصویرسازی (گرافیکی، پیشرفته و …)، میانگین زمان تحویل، کارگردانی حرفه‌ای در بالا رفتن قیمت تاثیر دارد.
قیمت پیشنهادی بر اساس هر دقیقه محاسبه می‌شود. به ازای هر دقیقه ویدیو، این مقدار افزایش می‌یابد. اگر دوست دارید تبلیغات خود را به این روش انجام دهید و بهترین کیفیت و بازدهی را تجربه کنید، کار خود را به سایت ریوند بسپارید. کارهای حرفه‌ای و عالی این تیم حرف ندارد و در اسرع وقت و با کیفیتی عالی تحویل داده می‌شود. در ضمن هزينه ساخت موشن گرافيك توسط سایت ریوند هم کاملا مناسب است! پس دست به کار شوید و موشن‌گرافیک درخواستی خود را سفارش دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله با موشن‌گرافیک و انواع آن آشنا شدید. این نوع متحرک‌سازی بسیار جالب و دیدنی است و بهترین روش برای تولید ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی، آموزشی و … محسوب می‌شود. علاوه بر این هزینه ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی واقعا مناسب است و با داشتن توانایی‌های کافی و وقت انرژی و خلاقیت می‌توان آن را تولید کرد. درست است که آموزش ساخت موشن گرافیک کمی وقت می‌برد؛ اما دانستن این تکنیک و به کار بردن آن در دنیای دیجیتالی امروز نتیجه عالی می‌دهد.
متشکریم که با ما در سایت ریوند همراه بودید. اگر به دنبال بهترین کیفیت هستید، روی ما حساب کنید. تجربیات و نظرات خود در این باره را با من و دوستانم به اشتراک بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید