تگ منیجر چیست ؟

تگ منیجر چیست ؟ تگ‌منیجر جزو ابزارهای گوگل محسوب می‌شود و همانطور که از اسمش مشخص است، برای مدیریت تگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید در ابتدا برای کسانی که با این موضوع آشنا نیستند، مفهوم تگ را شرح دهیم. تگ در واقع تکه کدی می‌باشد که به منظور جمع‌آوری داده‌ها یا انجام دادن فعالیت‌های مشخصی در سایت‌ها، برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تا چند وقت قبل تگ‌ها به وسیله برنامه‌نویسی و معمولا به صورت مستقیم ایجاد می‌شدند. اما با استفاده از گوگل تگ‌منیجر احتیاجی به انجام برنامه‌نویسی نیست. می‌توان از چندین تگ برای هر ابزار و برنامه استفاده کرد. ممکن است هنوز هم مفهوم دقیق این جملات را متوجه نشده باشید. خب طبیعی است و هیچ اشکالی هم ندارد!! با مطالعه بقیه مقاله می‌توانید به راحتی در مورد مزایا و کاربرد گوگل تگ منیجر مطالبی را یاد بگیرید. با من در ریوند همراه باشید.

آموزش تگ منیجر ریوند

اصلا چرا تگ منیجر به وجود آمد؟

گوگل تگ منیجر یا Google tag manager در ابتدا در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط کمپانی گوگل ایجاد شد. این ابزار واقعا موردنیاز بازار دیجیتال بود و شرکت گوگل به فکر ساخت آن افتاد. البته از همان ابتدای ورود اینترنت به دنیای ما این نیاز احساس می‌شد. اما این گوگل بود که توانست برای اولین بار این ابزار قوی و کارآمد را معرفی کند. جالب است بدانید که تا قبل از اینکه این ابزار به وجود بیاید، تگ‌ها بدون صاحب بودند و برای کارهای مختلف می‌بایست اسکریپت‌نویسی انجام می‌شد.
به طور مثال این کارها شامل گرفتن آمار بازدید سایت، مشاهده تعداد کلیک‌ها، اتصال سایت به سرویس‌های تبلیغاتی، چت و … بود. و اما اسکریپت چیست؟ اسکریپت همان تکه کدهایی است که داخل کدهای سایت، اپلیکیشن و … قرار می‌گیرد. به این صورت وظیفه انتقال اطلاعات یا هر کار دیگری را بر عهده خواهد داشت. در واقع این کد همان Tag می‌باشد. استفاده از اسکریپت برای همه میسر نبود و به دلایل زیر کار با آن واقعا سخت بود:

• همه افراد نمی‌دانستند چطور تگ‌ها را بسازند یا حتی آن‌ها را عوض کنند.
• تگ‌ها بسیار متنوع بودند.
• مشکلات امنیتی مختلفی در مورد اسکریپت‌ها وجود داشت.
• صفحات وب‌سایت‌ها به علت وجود تعداد زیادی تگ سنگین بودند.
• امکان تعیین سطوح مختلف دسترسی برای مدیران و سایرین وجود نداشت.

تگ منیجر ریوند

در این شرایط بود که ایده جذابی آمد و همه این مشکلات را حل کرد. ایده موردنظر حاکی از این بود که به جای جا دادن چندین تگ در صفحات، از یک تگ به عنوان واسطه استفاده نماییم. بدین صورت سرویس واسطه تگ منیجر ساخته شد. بیشتر افراد و شاید همه از این سرویس استفاده می‌کنند. امکان ندارد کسی از این ابزار بی خبر باشد. در صورتی که چنین موردی پیدا کردید، حتما به او اطلاع دهید!!

چرا باید از تگ منیجر استفاده کنیم؟

در قسمت قبل به طور کامل با این سرویس و دلیل استفاده از آن آشنا شدید. در این بخش دلایلی که باعث می‌شود این ابزار واجب به نظر برسد و در واقع مزایای آن را معرفی می‌کنیم.

۱٫ دستیابی به سرعتی باورنکردنی

اولین و شاید یکی از مهم‌ترین مزایایی که این روش دارد، بالا رفتن سرعت در انجام کارها است. خیلی عالی است که دیگر لازم نیست برای افزودن یک تگ وقت زیادی بگذرانیم. بلکه با استفاده از این سرویس می‌توانیم مراحل مختلف از تنظیم تا پیاده‌سازی را در عرض چند دقیقه طی کنیم. البته قبل از شروع کار باید نحوه استفاده از آن را بدانیم.

گوگل تگ منیجر rivand

۲٫ آسودگی بیشتر با زندگی دیجیتالی

دغدغه بسیاری از افرادی که دوست دارند در زمینه طراحی سایت و سئو فعالیت کنند، اما دانش کافی را ندارند، عدم آشنایی با روش کدنویسی است. همین موضوع است که باعث می‌شود پیاده‌سازی تگ‌ها سخت شود. اما با استفاده از تگ‌منیجر و بدون دانستن اطلاعات کدنویسی، این اقدامات انجام می‌شود.

۳٫ یکپارچگی همه موارد

یکی از ویژگی‌های مثبت این ابزار همین است که می‌توان همه چیز را در کنار هم داشت. به طور مثال می‌توانید در یک لحظه به همه تگ‌ها، تریگرها و متغیرها‌ دسترسی داشته باشید. در این صورت ویرایش این موارد بسیار آسان خواهد بود.

۴٫ اطمینان از وضعیت سامان‌یافته سایت

یکی دیگر از مزایایی که تگ منیجر دارد، عدم ایجاد اختلال در سایت است. اگر از این ابزار عالی استفاده کنیم، احتمال اختلال در سایت یا اپ به صفر می‌رسد. زیرا هیچ تگ ناسالمی وجود ندارد که بخواهد مشکلی برای سایت به وجود بیاورد.

۵٫ هماهنگی تگ منیجر با سرویس‌های موردنیاز

اگر با تگ‌منیجر کار کنید، به راحتی می‌توانید تگ ابزارهای گوناگونی همچون Google Analytics ، Google Ads، Google Optimize، Firebase و … را در یک تگ جای دهید و به سایت یا اپ خود بیفزایید. یکی دیگر از مزایای این ابزار این است که بسیاری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که هماهنگی کامل با تگ‌منیجر را داشته باشند.
پس اگر ندانید چطور از تگ‌منیجر استفاده نمایید، قادر به استفاده از این ابزارها هم نیستید. البته می‌توان تگ ابزارهایی که در تگ منیجر وجود ندارد را به آن اضافه کرد. به طور مثال ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی در تگ‌منیجر موجود نیست. اما امکان افزودن آن وجود دارد. پس در این مورد هیچ محدودیتی نیست.

۶٫ پویایی تگ منیجر

خب این یعنی چه ؟ پویایی تگ‌منیجر چه مزیتی دارد؟ اجازه دهید به طور کامل شرح دهیم. به طور مثال تگ‌منیجر اتفاقاتی مانند کلیک روی تماس با مشاور و هر مورد دیگر در سایت را به راحتی به گوگل آنالیتیکس اطلاع می‌دهد. در صورتی که از ابزار مدیریت تگ استفاده نکنیم، برای هر بار فهمیدن این قضیه باید یک تگ به کد دکمه تماس و هر مورد دیگر اضافه کنیم. در این صورت هر مرتبه کلیک را به گوگل آنالیتیکس گزارش خواهد داد.

کاربردهای عملی گوگل تگ منیجر

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، تگ‌منیجر به عنوان یک واسطه قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای این سرویس واقعا زیاد است و در ادامه تنها بخشی از آن‌ها که مهم‌ترین عناوین هستند را معرفی می‌کنیم.

گوگل تگ آموزش ریوند

• متصل شدن سرویس‌های گرفتن آمار و مشاهده رفتار کاربران سایت
• ثبت کردن کلیک‌هایی که روی دکمه‌ها انجام می‌شود
• فعال‌ کردن سرویس‌ گفت و گو (Chat)، نوتیفیکیشن و …
• مشاهده میزان اسکرول صفحات وب‌سایت توسط کاربران
• ثبت کردن داده‌های پخش فیلم یا صدا (مانند فهمیدن قسمت‌هایی که جلو زده شده‌اند)
• شناختن افزونه‌ها و تکنیک‌های استفاده شده توسط کاربران
• ثبت کردن بازگشت یا خروج کاربران از وب‌سایت
• زیر نظر داشتن رفتار کاربران اپ‌ها و خطای آن‌ها
• اضافه کردن تگ‌هایی همانند noindex به صفحه سایت
• اضافه کردن کدهای اسکیما به صورت اتوماتیک
• مشاهده تعامل کاربران همچون مقدار زمان حضور در صفحه و …

تگ منیجر برای چه کسانی مناسب است؟

هر فردی با توجه به نیاز خود می‌تواند از تگ منیجر استفاده کند. چه زمانی که دارای یک سایت باشید و چه وقتی که یک اپلیکیشن ساده داشته باشید، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. بهره‌گیری از مزایای آن برای مدیر یک سایت کوچک یا یک وب‌سایت بزرگ تفاوتی ندارد. در هر سطحی که باشید، می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نحوه استفاده و نصب گوگل تگ منیجر

۱٫ همانند سایر سرویس‌هایی که گوگل در اختیار افراد قرار می‌دهد، باید دارای یک حساب Gmail باشید.
۲٫ وارد پنل کاربری تگ‌منیجر ‌شوید.
۳٫ تگ اصلی را از تگ‌منیجر بگیرید و در سایت یا اپ خود قرار دهید.
۴٫ با راه‌اندازی سرویس مدیریت تگ، قادر خواهید بود که تگ مرتبط با ابزار یا سایر سرویس‌ها را به تگ منیجر بیفزایید. در این صورت به تغییر تگ‌ها یا اضافه کردن تگ به سایت یا اپلیکیشنتان نیازی ندارید.
درست است که استفاده از تگ‌منیجر بسیار مفید است ولی به این راحتی هم نیست. کار با گوگل تگ آموزش های مهمی نیاز دارد. ولی اصلا نگران نباشید!! آموزش کار با گوگل تگ منیجر را از کارشناسان ما در سایت ریوند بخواهید.

آموزش تگ منیجر : جمع‌بندی

اگر کارشناس سئو، مارکتینگ یا وب‌مستر هستید، باید در مورد کار با گوگل تگ‌منیجر دانش کافی را داشته باشید. چرا اینقدر کار با این ابزار مهم است؟ زیرا هیچ سرویس دیگری که کاری مشابه انجام دهد وجود ندارد. کارایی گوگل تگ بسیار بالا است و هیچ موردی جایگزین آن نخواهد بود. در ضمن به چه شرکتی بهتر از گوگل می‌توانیم اعتماد کنیم؟!
خب حالا می‌دانید که تگ منیجر گوگل چیست و با معنی GTM آشنا شده‌اید. آیا تجربه‌ای در مورد کار با این ابزار دارید؟ نظر، پیشنهاد یا تجربیات خود را با من و دوستانم در ریوند به اشتراک بگذارید.


بک لینک چیست؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۶

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید