تجربه کاربری چیست ؟

تجربه کاربری یا همان User Experience در واقع حس و تجربه کاربر در زمان کار با یک محصول یا خدمات خاص است. هر چقدر کاربر از تجربه کار با محصول موردنظر خوشحال‌تر و راضی‌تر باشد، احتمال استفاده مکرر از آن افزایش می‌یابد. پس برای یک طراح مهم است که چه عکس‌العملی از کاربران دریافت می‌کند.
البته ممکن است یک محصول خاص مورد توجه یک نفر قرار بگیرد و از کار با آن راضی باشد؛ اما همان مورد برای فرد دیگر رضایت کافی را به ارمغان نیاورد. پس در این بین تفاوت‌هایی بین کاربران وجود دارد. اگر می‌خواهید در مورد آموزش طراحی تجربه کاربری بیشتر بدانید، با من در ریوند همراه شوید.

اصول طراحی تجربه کاربری rivand

تجربه کاربری چیست ؟

همانطور که گفتیم تجربه کاربری به زبان ساده تجربه‌ای است که یک کاربر در حال استفاده از یک محصول کسب می‌کند. چنین موردی کمک می‌کند که شرکت‌های سازنده و سرویس‌دهنده به فکر بهتر کردن کیفیت محصولات و خدمات خود باشند. تجربه کاربری ارتباط مستقیم با رابط کاربری دارد. اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، مقاله رابط کاربری چیست؟ را حتما مطالعه کنید.
واضح است که اگر رابط کاربری مطلوب باشد، کاربر تجربه‌ خوبی از کار با محصول خواهد داشت. هر چقدر حس بهتری از کار با یک محصول مثلا گوشی داشته باشیم، علاقه ما به آن و کار با آن بیشتر می‌شود. در واقع همان معیارهایی که رابط کاربری خوب را ایجاد می‌کنند، یک تجربه عالی به کاربر هدیه می‌دهند. پس معمولا طراحان رابط کاربری UX و تجربه کاربری UI با هم همکاری دارند. هدف آن‌ها ایجاد یک تجربه خوب و جذاب برای کاربر است.
به طور مثال ما همه شاهد هستیم که شرکت‌های بزرگی مانند Google و Yahoo چقدر به تجربه کاربری اهمیت می‌دهند و همواره در حال بهبود خدمات خود هستند. شرکت‌های تولیدکننده محصولات دیجیتال نیز هر چند وقت محصولات خود را آپدیت می‌کنند و مدل‌های جدیدی به بازار عرضه می‌کنند.
تجربه کاربری موبایل در این دوره اهمیت زیادی دارد. زیرا شرکت‌های مختلف در حال رقابت با یکدیگر هستند و سعی می‌کنند بازار را از آن خود کنند. حتی خود ما نیز از تجربه کاربری گوشی خاطره داریم و دیده‌ایم که کار با گوشی‌های لمسی و هوشمند امروزی نسبت به گوشی‌های ۱۰ سال پیش چقدر متفاوت است.

تجربه کاربری چیست rivand

موارد مهم در تجربه کاربری

۱٫ اولین مورد مهم طراحی رابط کاربری یا User Interface Design است. این طراحی شامل گرافیک و رنگ‌های عالی برای بهتر شدن ارتباط و تعامل با کاربر است.
۲٫ کاربردپذیری یا Usability که کاربر بتواند به خوبی از محصول موردنظر استفاده کند.
۳٫ قابلیت دسترسی یا Accessibility که به منظور دسترسی راحت و آسان به قسمت‌های مختلف محصول یا خدمات است. مانند دسترسی راحت به منوهای گوشی، بخش‌های وب‌سایت و …
۴٫ تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) به خوبی انجام شود به طوری که کاربر (انسان) از کار با سایت یا نرم‌افزار ما لذت ببرد.
۵٫ همچنین معماری اطلاعات یا Information Architecture به منظور دسترسی راحت‌تر کاربران به اطلاعاتی که نیاز دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

طراح تجربه کاربری کیست؟

طراح به چه کسی گفته می‌شود؟ در این زمینه دو نوع طراح مختلف وجود دارد. دسته اول افرادی هستند که در همه شاخه‌ها و زمینه‌های این موضوع سر رشته دارند و تخصص کافی در مورد همه موارد را دارا می‌باشند. به این افراد UX Generalist گفته می‌شود. دسته دوم افرادی هستند که در یک زمینه خاص حرفه‌ای هستند و به آن‌ها UX Specialist گفته می‌شود.

آموزش طراحی تجربه کاربری ریوند

وظیفه اصلی یک طراح آن است که در مورد تجربه کاربران بررسی‌های لازم را انجام دهد و به بهبود شرایط بیندیشد. طراح سعی می‌کند تجربه کاربران را چه خوب و چه بد مورد ارزیابی قرار دهد. در این حین نیاز آن‌ها را می‌شناسد و به دنبال روش‌هایی برای بهتر کردن خدمات و محصولات است.
او وظیفه دارد که محصولاتی با ویژگی‌های مناسب، ارزشمند، در دسترس، همه‌پسند و کاربردی تولید کند. اولین فردی که این موضوع را مطرح کرد، فروی به نام فردریک وینسلو تیلور بود. وی در واقع نخستین تحقیق در مورد تجربه کاربری را به ثمر رساند. این تحقیق و پژوهش در رابطه با چگونگی تعامل کاربر با ابزارهای مختلف بود.

چرا لازم است تجربه کاربر را ارتقا دهیم؟

چرا تا این حد به این موضوع اهمیت می‌دهیم؟ دلیل اینکه سعی می‌کنیم که تجربه بهتری برای کاربر به وجود بیاوریم چیست؟ مواردی وجود دارند که به ما نشان می‌دهند دلیل بهبود تجربه کاربری را بهتر متوجه شویم. با معرفی این موارد با من همراه باشید:

• سعی داریم روش کار و استفاده از تکنولوژی و محصولات دیجیتالی را راحت‌تر کنیم.
• باید کاری کنیم که خطاهای ایجاد شده به کمترین حد ممکن برسند.
• با بهبود محصولات، علاقه به تکنولوژی را در بین مردم بیشتر کنیم.
• سعی کنیم کاربران تجربه خوبی داشته باشند تا دوباره از محصول ما استفاده کنند.
• باید هزینه‌ها در رابطه با بهبود و توسعه محصول را کاهش دهیم.
• میزان فروش محصول را بیشتر کنیم.
• هزینه‌های پشتیبانی را کاهش دهیم.

قوانین ux : تجربه کاربری از چه قسمت‌هایی تشکیل شده‌است؟

طراحی تعاملی: در این مورد توجه به تعامل با یک انسان اهمیت دارد. در واقع باید به این نکته توجه کنیم که هدف از ساخت و تولید محصول، استفاده انسان از آن است. پس باید روش‌هایی برای ارتباط با کاربر در نظر گرفته شود. از رنگ‌ها به درستی و زیبایی استفاده کنیم. سرعت بارگذاری در برنامه‌ها و صفحات بیشتر شود. نمایه‌ها و المان‌هایی که مفهوم را به خوبی می‌رسانند، به درستی مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از محصول و خدمت موردنظر ساده باشد.
کاربردپذیری وب‌سایت: مورد مهم دیگر، در اولویت قرار دادن مواردی مانند امکانات مناسب، کارایی، ایمنی و … است.
معماری اطلاعات در وب‌سایت: این نکته که کاربر بتواند به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کند، اهمیت دارد. در واقع دسته‌بندی و نمایش اطلاعات را طوری انجام دهید که پیدا کردن آن‌ها بسیار راحت باشد.

اصول طراحی ux | تجربه کاربری ریوند

کاربر پژوهی وب‌سایت: از بین کاربران نظرسنجی و پژوهش انجام دهید. به طور مثال از طریق ایمیل و شبکه‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام از آن‌ها نظرخواهی کنید. می‌توانید فعالیت‌هایشان را در نظر داشته باشید و حتی با ایشان مصاحبه کنید.
استراتژی محتوا: استراتژی خاص خود را برای انتشار محتواهایتان داشته باشید. در مورد زمان انتشار، فرد منتشرکننده و قوانینی که در این باره وجود دارد، اطلاعات داشته باشید.
استراتژی تجربه کاربری: یکی از مهم‌ترین مراحل داشتن استراتژی تجربه کاربری است و این مورد به رسیدن به هدف موردنظر کمک زیادی می‌کند. در واقع باید فرد مراحل و موارد مهم استراتژی خود را مشخص کند.
تحقیق درباره تجربه کاربری: باید نکات مثبت و منفی محصول یا خدمت شناسایی شود. می‌توان خود را در جایگاه کاربران قرار داد و از دید آن‌ها نسبت به این قضیه شناخت پیدا کرد.
تحلیل user experience: یکی از مراحل مهم، معرفی پرسونای مخاطب است. کاربری با اهداف مشخص را تعیین کنید و در راستای نیازها و خواسته‌های او طراحی را انجام دهید. اگر دوست دارید در مورد پرسونای مخاطب بیشتر بدانید، مقاله پرسونای مخاطب را مطالعه کنید.
طراحی وب‌سایت در تجربه کاربری: مورد مهم دیگر، طراحی و ساخت یک وب‌سایت است. باید تمامی طرح و نقشه را از ابتدا تا انتها روی برگه وارد کنید.
تولید و راه‌اندازی اولیه تجربه کاربری: در گام بعدی نسخه‌ای آزمایشی از طرحی که داشته‌اید تولید کنید. این طرح نقاط مثبت و منفی را نشان خواهد داد.
ارزیابی وب‌سایت: گام بعد در رابطه با بررسی و ارزیابی طرح است. سعی کنید در این مرحله نقاط منفی و ضعف‌ها را برطرف نمایید.
ارائه محصول در وب‌سایت: حتما محصول و خدمات خود را در وب‌سایتتان قرار دهید تا کاربران از آن استفاده کنند و تجربه لذت‌بخشی داشته باشند.

اصول طراحی ux: حرف آخر

در این مقاله با مراحل طراحی تجربه کاربری و اهمیت آن آشنا شدید. نکته مهم در این رابطه این است که همه بیزنس‌ها و کسب و کارها نیاز به طراحان زبده تجربه کاربری دارند. در این صورت می‌توان کار خود را توسعه داد و مشتریان و افرادی که از خدمات استفاده می‌کنند را افزایش داد.
این موضوع با تغییر شرایط جامعه و تجربیات دیگر مردم تغییر می‌کند و باید به فکر بهتر کردن مداوم آن بود. در این صورت و با در نظر گرفتن این موارد است که کاربران تجربه‌ای عالی خواهند داشت و شما نتیجه خوبی کسب خواهید کرد. می‌توانید در این رابطه از همکاران من در سایت ریوند کمک بخواهید. کافی است تماس بگیرید تا هر آنچه لازم دارید در این مورد به شما گفته شود.
اگر در مورد اصول طراحی تجربه کاربری و آموزش ux سوالی دارید یا تا به حال فعالیتی داشته‌اید، نظرات و تجربیات خود را با من و همکارانم به اشتراک بگذارید.

تماس با ما

برای مشاوره در زمینه های طراحی سایت, بازاریابی شبکه اجتماعی, ریپورتاژ و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای مشاوره با ما در تماس باشید

۰۲۱۷۷۱۶۷۲۹۸

دسته‌ها
اخرین نوشته‌ها
برچسب‌ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ ریوند

ما یک تیم از علاقمندان به دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم. از برنامه نویسان علاقمند به کدنویسی تا تدوینگر استراتژیک و گرافیست خلاق و نویسنده ماهر. ما در ریوند همه با هم همکاری میکنیم و با هم رشد میکنیم. این فرهنگ ریوند هست و عاشقش هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید