ریوند در این مقاله قصد دارد شما را با یکی از داغ ترین بحث های بازاریابی این روزها یعنی اینستاگرام مارکتینگ آشنا کند، در این مقاله ابتدا به شناخت و بررس جایگاه مدیریت شبکه های اجتماعی در بازار می پردازیم سپس پیش زمینه ها و مهارت های مورد نیاز شما برای بازاریابی در اینستاگرام گفته می شود که در گام بعدی نحوه تولید محتوا در این اپلیکشن پر کابرد گفته میشه و در نهایت الگوریتم ها و ابزارهای مورد نیاز این شبکه اجتماعی به دقت بررسی می شوند؛ با ریوند همراه باشید تا قدم به قدم بازاریابی در اینستاگرام را بشناسیم
جایگاه مدیریت شبکه های اجتماعی در بازار
آمار و ارقام ذکر شده در این قسمت جایگاه شبکه های اجتماعی را در صنعت بازاریابی این روزهای به وضوح مشخص میکند:
- بیش از ۲۸ میلیون کاربر ایرانی گوشی هوشمند دارند.
- بیش از میلیون کاربر ایرانی گوشی هوشمند دارند.
- ۵۳% از افراد بالای ۱۵ سال(افراد بالای ۱۵ سال افرادی هستند که عمدتا حق انتخاب و خرید دارند)
- کاربران ایرانی روزانه حدود ۱:۰۴ ساعت از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند.
- طبق آخرین آمار ۲۴ میلیون ایرانی در اینستاگرام عضو هستند.
- %۶۰ مردم در اینستاگرام با محصولات جدید آشنا میشوند.
- %۹۰ کاربران شبکه های اجتماعی برندها را از این طریق جستجو میکنند.
پیش زمینه و مهارت هایی که بهتر است شما برای موفقیت در بازاریابی اینستاگرام بدانید
- تولید محتوا (نویسندگی، عکاسی، ویدیو سازی، صداگذاری، مالتی مدیا…)
- خلاقیت (تمرین روزمره، تجربه های پیشین و روشهای بهبود خلاقیت و…)
- شناخت شبکههای اجتماعی (امکانات شبکههای اجتماعی، الگوریتم های شبکه های اجتماعی)
- مطالعه روزانه و شناخت منابع (به روز بودن، مطالعه عمیق از منابع اصلی)
- مهارتهای فردی (نظم، تعهد، مذاکره، قدرت تحلیل)
تولید محتوا و اجرا در اینستاگرام چگونه است؟
لحن و امضا
یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد هویت برند و برند سازی لحنی است که شما در ارتباط با مخاطبان خود به کار میگیرید، اینکه لحن شما صمیمی و دوستانه باشد یا از لحن کاملا رسمی استفاده کنید کاملا مرتبط با زمینه کاری شماست برای مثال اگر شما یک پیج فروش وسایل دست ساز خانگی هستید مخاطبان شما عمدتا خانوم ها هستند که تمایل به تجربه ی جدید و ایجاد حس خوب در منزل خود با محصول شما را دارند.
پس بهتر است این را بدانیم از لحن گرم برای ارتباط با آنها استفاده کنید، ولی اگر شما پیج فروش کتاب های خاص و ادبی هستید، مخاطبان شما ترجیح میدهند با آنها رسمی و ادبی صحبت شود؛ چون کتاب با کسی شوخی ندارد! پس کسب و کار و مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و لحن مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید.
خلاقیت در محتوا
خلاقیت در محتوا سازی و ساخت محتوایی که تجربه ی نوآوری خاصی برای مخاطبان شما فراهم میکند یکی از روش هایی است که شما میتوانید هوشمندانه مخاطبان را با خود همراه کنید پس لازم است برای افزایش خلاقیت در محتوا سازی در ابتدا روش های بهبود خلاقیت فردی را بهتر بشناسید.
محتوای به روز و موج های رسانه ای
یکی از روش های مناسب برای بهبود تعامل با کاربران سوشال ها و جذب کاربر جدید سوار شدن بر موج های رسانهای است که گهگاه در شبکههای اجتماعی به راه میشود، ولی دقت کنید که چه محتوایی تولید میکنید و سوار بر چه موجی میشوید… موج انتخابی شما بایستی کاملا هوشمندانه انتخاب شود و بسیار با دقت به کار گرفته شود.
مناسبت ها
مناسبتها جزو فرصتهای طلایی است که شما میتوانید با ایجاد پستهای خلاقانه برای جذب مخاطب جدید از طریق سرچ با هشتگ از آنها استفاده کنید، پیشنهاد ریوند این است که در ابتدابه سایتهای معرفی مناسبتهای جهانی مانند (daysoftheyear) بروید و لیستی از مناسبتهای مناسب کسب و کار خود را لیست کنید و به نوبت به ساخت محتوا برای آنها بپردازید. به پست و کپشن خلاقانه کوکا در روز جهانی بازی و یا روز جهانی ایموجی دقت کنید:
الگوریتم های اینستاگرام چگونه است
در بازاریابی اینستاگرام برخلاف بسیاری از شبکههای اجتماعی به وضوح در مورد الگوریتمهای خود صحبت نمیکند و تنها به تایید یا رد خبرهای منتشر شده در مورد الگوریتمهای خودش کفایت میکند؛ به همین دلیل تنها راه برای پی بردن به الگوریتمهای این شبکه اجتماعی استفاده کردن از تجربیات دیگران است.
- الگوریتم اول: مشارکت مخاطبان در دقایق اول ( مشارکت مخاطبان بلافاصله بعد از پست گذاشتن شما در پیج برای این سوشال مدیا بسیار مهم هست، به گونهای که اگر مشارکت درصدی از کاربران شما میزان قبل توجهی باشد پست شما سریع تر به سایر کابران شما پیشنهاد میگردد)
- الگوریتم دوم: زمانبندی انتشار پست ( دقت کنید که زمان انتشار پست شما تاثیر بسیار زیادی در بازخورد گرفتن پست شما دارد پس بهتر است پست خود را زمانی که بیتشر کاربران شما آنلاین هستند بگذارید)
- الگوریتم سوم: زمانی که کاربران بر روی پست های شما توقف میکنند چقدر است؟ ( طبق الگوریتمهای اینستاگرام هر چه مخاطبان شما زمان زیادتری را صرف بررسی و مطالعه پست شما بکننداین الگوریتم علاقه بیتشری به پست شما نشان میدهد پست از تکنیک های مناسب برای ساخت پست استفاده کنید برای مثال یک ویدیو جذاب چند قسمتی، یا یک عکس با تعداد زیادی تصویر ریز که مخاطبان باید تفاوتها را تشخیص دهند و…) به تصویر زیر دقت کنید!
- الگوریتم چهارم: هشتگ ( در حال حاضر در مورد تعداد مناسب هشتگ در اینستاگرام مارکتینگ بسیار بحث است و منابع مختلف ارقام متفاوتی برای این ابزار بیان کرده اند به طوری که اعداد ۵، ۷، ۹ و … به گوش میخورد؛ ولی نکته بسیار مهمتر در استفاده از این ابزار هشتگ هایی است که ما به کار میبریم، دقت کنید حتما از هشتگ های مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید مثلا اگر کفش فروشی دارید هشتگ یخچال نزنید!
ارزیابی عملکرد و گزارش دهی در اینستاگرام
برای بررسی و ارزیابی مخاطبان خود در ابتدا لازم هست صفحه اینستاگرام خود را بیزینسی کنید سپس میتوانید از اینسایتهای ایستاگرام برای تحلیل رفتار مشتریان خود بهره ببرید
فاکتورهای زیر ازشاخصهای مهم برای ارزیابی عمکرد شما در اینستاگرام مارکتینگ است:
- engagement (Like, Share, Click, Mention, Save,…)
- Reach(Followers, Imoresson)
- conversion (Lead, sales)
ابزارهای سنجش کیفیت در اینستاگرام: ابزارهایی که شما برای تحلیل و بهبود اکانت اینستاگرام خود میتوانید استفاده کنید بسیار متنوع هستند اما پیشنهاد ما به شما ابزارهای iconosquare و simplymeasured هست.
در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که مورد نیاز شما برای شروع بازاریابی و یا بهبود صفحه در اینستاگرام هست کاملا توضیح داده شود، برای ارتباطات بیشتر و یا پرسش و پاسخ در مورد اینستاگرام مارکتینگ با ریوند در ارتباط باشید.